Jump to content

Strøm fra utenbords Yamaha 9,9

Rune Braadland

Recommended Posts

Har en Yamaha 9,9/15 (2003)som jeg skal ha på min nylig anskaffede seilbåt.

Produserer denne nok strøm til at det er noe vits i å bruke den til lading av batterier?

Tenker meg ett eller to standard fritidsbatterier for bruk til lensepumpe, lanterner, et par lys, kjøleboks og lading av mobil osv.

Redigert av Rune Braadland (see edit history)

Hei...

Her må du være obs på at du trenger en laderegulator mellom motoren og batteriet.

Jeg har en 2003 V-MAX 9,9/15 og har selv koblet denne direkte til lanterne ved mørkekjøring da denne motoren kun sitter på en gummijolle.

Jeg kan sitere følgende fra instr boka:

Via denne kontakten leveres 12 Volt likestrøm med en effekt på 80 WATT. Ved bruk av denne kontakten, må du merke deg følgende punkter:

1) Bruk en original Yamaha kontakt.

2) Bruk den kun til lysenheter

ADVARSEL! Kople ikke den topolede kontakten direkte til batteripolene. Det kan føre til skader på det elektriske anlegget.

Kun en modell har innebygget regulator: Modell 15 FWC

80 WATT delt på 12 Volt er lik 6,66 Ampere som angir ladekapasiteten. Vel...det blir ikke det helt store ladeprosjeket men holder nok til småtteriet men kanskje ikke kjøleboksen da disse sluker strøm. Må vel også tenke på å ha tilstrekkelig turtall over litt tid da det ikke blir full lading på tomgang eller sakte kjøring.

Håper dette var til hjelp?

Mvh Jørgen

Redigert av Jorg-1 (see edit history)
ADVARSEL! Kople ikke den topolede kontakten direkte til batteripolene. Det kan føre til skader på det elektriske anlegget.

Kun en modell har innebygget regulator: Modell 15 FWC

Kva er vitsen med regulator når ladinga er så svak? Er det ikkje slik at så lenge batteriet er stort nok til å "sluke" all ladinga så er det ikkje noko problem, eller :confused: Det er i såfall snakk om ganske lite batteri viss han skal klare å overlade det med 6,66 amper og 12 volt.

Her var i allefall det eg fekk beskjed om når eg spurte om det same for om lag eit år sia. Riktig nok til ein Suzuki, men 9,9 hk:

....

Bare heng på en likeretter og kobl på batteriet det blir uansett bedre enn ingen lading, men om du belaster det med mer en 80W over tid så må du nok belage deg på å bruke en batterilader innimellom i tillegg. Husk på å sette inn en sikring mellom batteriet og likeretteren, og pass på polariteten på likeretteren slik at du kobler + til + og - til -.

Eg hadde vekselstraum ut så eg måtte ha likeretter, det treng jo ikkje du så eg ville berre fått tak i den orginale Yamaha-pluggen, slengt på ein sikring (for å vere på den sikre sida) og kopla det på batteriet.

Men det er no berre mi meining :sailing:

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

my_ads.gif

Kva er vitsen med regulator når ladinga er så svak? Er det ikkje slik at så lenge batteriet er stort nok til å "sluke" all ladinga så er det ikkje noko problem, eller :confused: Det er i såfall snakk om ganske lite batteri viss han skal klare å overlade det med 6,66 amper og 12 volt.

Kva er vitsen?......det kan du jo spørre produsenten av Yamaha om.... Jeg bare siterte instruksjonsboka jeg. :sleep::sleep::sleep:

Sorry Jorg-1 var ikkje meininga å la det gå ut over deg... :smiley:

Til eystein:

Jo men kan spenninga variere så mykje når ladespolen (til vanleg?) gjer 12 volt at den kan øydeleggje noko av det elektriske utstyret? Ladespolen på motoren min gjev 13 volt og 80 watt og den lader knapt batteriet mitt på 60 ah, har i allefall aldri hatt noko overlading på det. Og her er det snakk om 12 volt medan ideel ladespenning er 14,4 som du sjølv seier. Ser ikkje heilt poenget med å setje på ein regulator som regulerer spenninga ned til 14,4 volt dersom spenninga ikkje går over 12 volt :confused: ? Eller er det mulig å få meir enn 12 volt ved høgt turtall kanskje...?

PS: Spør fordi eg vil lære (og ikkje kverulere) :wink:

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

my_ads.gif

Jeg hadde en 8hk Suzuki på en seilbåt. Motoren ble brukt en del, selv om seilingen var hovedfremdrift. Jeg fikk samme "problemstilling". Ville dette bli for mye for batteriet? Svaret jeg fikk var entydig Nei! Jeg koblet på en likeretter, førte strømmen direkte inn på batteriet og brukte dette i 4 år uten problemer. Sjekket batteriet av og til når jeg brukte motoren mye. (hadde med multimeter, i tillegg til et billig amperemeter koblet fast på batteriet) Jeg klarte ikke måle over 15 volt på batteriet noen gang, selv om jeg hadde målt over 16 ut fra motoren uten batteriet tilkoblet.

Ok, hva satser du? Et fritidsbatteri til 450 kroner? Jeg antar at du vil bruke flere år på å ødelegge det. Men det er en rekke svært oppegående mennesker på dette forumet som kan MYE om dette temaet. Svarene kommer.

OBS! Bruk dimensjonerte ledninger! (1.5mm2 er bortkastet)

Pero

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...