Odd Startet 5.Januar.2007 Del på Facebook Startet 5.Januar.2007 Hei Har problemer med en hylelyd som starter umiddelbart etter at motoren settes i gir. Det er en konstant hylelyd som øker i styrke jo mer gass man gir. Gearet er nyoverhalt og skal være helt i orden, men hylingen er like ille selv etter dette. Når motoren står i fri, og man gir gass, er det ingen hyling. Det er en saltvannskjølt yanmar 3qm30 1980 modell. Akslingen ser ut til å være i orden, og det kan neppe være propellstøy. Da ville vel hylingen vært mer variabel, og evt. forsvunnet ved lite/mye gasspådrag. Takknemlig om noen har råd om dette. Odd Sitér dette innlegget Link to post
Jensen_fra_Vest Svart 6.Januar.2007 Del på Facebook Svart 6.Januar.2007 Det hørtes ut for meg, som det kan være et lager (typisk ulelyd) som ikke er helt i orden. Det kan være et lager i gearkassen, men siden du skriver at den er nyoverhalt, ville jeg ha sett litt på lagerne i propelakselhylsen. Disse er vanligvis vannsmurte/kjølte, og meg bekjent er det sjeldent at der er problemer med disse, men det skjer jo iblant. Det MÅ jo nødvendigvis være enten gear eller akslingen der lager ulelyden. Sitér dette innlegget Mvh. Jens Rytter. Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre) Link to post
Cirkeline Svart 6.Januar.2007 Del på Facebook Svart 6.Januar.2007 Har du prøvd å kjøre gearet uten akslingen påkoblet? Ligger båten på vann? Hadde du denne hylingen før overhaling av gearet? Normalt så vil slitasje i cutlesslager gi en brumle-/ bankelyd ved drift. Hvis motor er feil opprettet i forhold til stevnbeslaget slik at akslingen ligger an mot metallrøret i fremkant så får man metall mot metall og dermed ulyd. Cirkeline Sitér dette innlegget Link to post
Odd Svart 6.Januar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Januar.2007 Takker for gode forslag. Jeg skal undersøke litt nærmere. Som dere sier så kan det neppe være motoren, men giret eller akslingen. mvh Odd Sitér dette innlegget Link to post
Jonas Svart 6.Januar.2007 Del på Facebook Svart 6.Januar.2007 Hei. Jeg tror det er cutlesslageret som er årsaken til denne hylingen. Er akslingen lett å rotere med en hand på flensen? Er lageret skiftet nylig? Noen sier det kan "svelle" litt, slik at det blir trangere etter ett år eller to i vannet. Sitér dette innlegget Link to post
Jensen_fra_Vest Svart 6.Januar.2007 Del på Facebook Svart 6.Januar.2007 Jeg hørte idag at det kan være gummilapperne, som motoren står på som kan være slitne. Hvis lapperne gir for mye etter, kan det faktisk forekomme at fremkant av propellen kommer bort i akterkant av hylsen som akslingen kommer ut av. Sitér dette innlegget Mvh. Jens Rytter. Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre) Link to post
Tommy R Svart 7.Januar.2007 Del på Facebook Svart 7.Januar.2007 Har ein vannavkjølt gummikuse som hylse, glemte å klemme på den for å drenere luft etter slipping. Kom uling gannske fort ja. Blei litt for ivrig med å kome meg fra kai, he he. Sitér dette innlegget Link to post
Hasla 26 Svart 31.Mai.2009 Del på Facebook Svart 31.Mai.2009 Har faktikt samme hyling her ny motor nytt gir kommer ikke derfra.Hadde ikke dette før verksted har satt i motor for meg.Hørs ut som hylsa eller proppel men hylsa er kald ikke varm når jeg kjører.Snakket med en som hadde litt peiling mente jeg hadde for lite fett i hylsa.Men jeg har presset ned mer fett men nå for jeg ikke ned mer da dette stopper.Hadde aksel litt ut bak når motor ble byttet,kan det være att jeg må bare presse ennå hardere att det fette som var der har sklidd litt ut i akselen.Og att det fettet som er nedi i bunn på skruen jeg skrur på har stivnet så jeg ikke for mer fett nedi i hylsa. .For det er nytt lager 2 år gammelt.Det er ikke noe leksje der og ikke blir dette varmt.Kan ikke være proppelen som hyler sånn?Att denne har mye slipp.Gruble grubleMvhBjørn Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post
Thorlyn Svart 31.Mai.2009 Del på Facebook Svart 31.Mai.2009 Har vært borti nettopp dette med svella cutlesslager.. det var blitt hardt og hyla som bare det under drift.. Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Hasla 26 Svart 31.Mai.2009 Del på Facebook Svart 31.Mai.2009 Ok takk for tipse men jeg så på dette før jeg satt ut båten var ikke noe slark litte grann men ikke mye.Men he he så lenge dette har svelle så sier det seg selv att dette blir teit. MvhBjørn Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post
Thorlyn Svart 31.Mai.2009 Del på Facebook Svart 31.Mai.2009 Ja så lenge det er slakk så hyler det jo ikke Tilfellet jeg var borti der klarte vi så vidt og tørne alsel rundt og gummien i cutless var stein hard. Det en også kan få er såkalt svinginger fra propellen.. propellen finner sin egenresonans og hyler/uler under drift.. Dette kan fikses ved og endre pitc og cup litt. Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Hasla 26 Svart 31.Mai.2009 Del på Facebook Svart 31.Mai.2009 Ja håper det kan være proppelen da jeg ikke har byttet denne ennå.For jeg skal kjøre inn den nye motor så jeg vet ikke hvor stor denne skal være ennå.Har som sagt satt inn en større motor så proppelen må jeg no forandre men denne lyden er ikke noe særlig og høre på.Denne forsvinner mer hvis jeg gir mere turtall.Takker for tips, men nå er maddammen klar til og reise ut i det flotte været.MvhBjørn Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.