Allan E Startet 6.Januar.2007 Link til dette innlegget Startet 6.Januar.2007 Sitter å ser litt i Reeds nautical almanav og der er det strømkart for hver time før og etter høyvann. Det står to tall ved pilene som viser strømretningen. Det kan stå 03,07 og det høyeste jeg har sett er 44,79 Er det hele knop som menes? Eller har de en annen måte å skrive dette på, tenkte på om de har fot inne i dette? Jeg har ikke sett noen forklaring på disse tallene i boka sammen med de andre kartforklaringene. Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 7.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2007 Det er to tall avhengig av hvor i månefasen man er. Ved springflo er jo tidevannstrømmen raskere enn ellers f.eks. I tillegg er tallene skrevedt som tiendels knop, dvs de må deles på 10. 03,07 betyr minimum 0,3 knop og maksimum 0,7 knop (dvs på maks flo/fjære) Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Divemaster Svart 7.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2007 L_H har rett... tallene er vist uten komma, men husk også på at + / - timer er Høyvann ved Dover ... ikke lokalt... så finn HW Dover tidene så vet du tiden på dagen for tidevannsstrømmen. Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
Allan E Svart 7.Januar.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2007 Takker, nå får jeg lese den tråden du hadde Divemaster om båtturen din. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 7.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2007 Hej Gladiator om du har tillgång till noe vektorisert kart typ Transas eller Maxsea kan du se tidvattenströmmarna rett i kartet......... time för time sök runt litt i Pentland Firth (nord Scotland) så finner du strömmer på över 10 kn...... då kan man behöva rulla ut hele genuan for o ta sig igenom Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.