Jump to content

Presenningstativ

HC74

Recommended Posts

Hei igjen folkens,

Jeg må kjøpe meg et pressenningstativ / opplagsstativ til båten (Skibsplast 655). Båten står på båthenger .

De jeg har funnet på nett er OPI, Exel og O.B.Wiik. Så finnes det altså A-stativ, dekksstativ og T-stativ.

Jeg er usikker på hva som egner seg best, men i utgangspunktet hadde jeg sett for meg et A-stativ (før jeg så disse andre). Hva er pro/con her?

Hva mener folket om stativer av glassfiber kontra aluminium?

Bør båten stå under opplagspressenning med eller uten kalesje (og targabøyle)?

mvh

HC

Viktigere en hvilken av disse typene du velger er at de settes skikelig opp og festes til båten slik at de står stødig. Har sett en rekke eksempler på at både vind og snø tar knekken på solide stativer p.gr.a at de settes løst opp uten å stives av og surres.

Likevel vil jeg anbefale deg aluminium - gjerne med de store ög tykkeste rørene. Både T og A- stativ står stødig om de festes god mot båt og bakke. Jeg ville ha valgt bakkebaserte stativ framfor stativ som festes på båt. T-stativ bør ha noe tungt over T`en nede for å stå støtt i tillegg til å surres til båten. De kan bli litt ustødige i båtens lengderetning. Jeg pleier å stive dem av med tau mot båten både opp og ned, fremme og bak. Likedan pleier jeg å stramme opp med tau fra topprøret og ned til kryssholtene på båten, foran og bak. Da står det også stødig sidelengs.

Ta av kalesjen og trekk heller over en lettpresening over stative før du trekker over den tunge preseningen - da unngår du mye av kondensen som samler seg om du bare har enkelt sett med presening.

Lykke til!

Redigert av Swande (see edit history)
Jeg må kjøpe meg

Hvis du ikke har plassproblemer ville jeg heller kjøpt egnet mengde 2 tom 4 tom trevirke og dratt på biltema eller lignende og kjøpt gjengestag og mutre. Vips så har du fått et meget solid presenningsstativ som er demonterbart. Det er vesentlig tyngre enn de ferdigkjøpte løsningene - og nettopp det synes jeg er en fordel. Hadde tidligere aluminiumsstativ, men konverte for 2 år siden til hjemmesnekret. Og etter det har stativet aldri sviktet - og aldri flyttet på seg. Overgangene er solide, og tåler mengder av snø og vind. Anbefales. Billig er det også.

Min løsning er et bakkestativ med to lange dragere som er skjøtet på midten, samt en midtstøtte. Endene er omvendte T. Synes det er greit med bakkestativ og får vekten helt til bakken (men vekten er kanskje ikke avgjørende). Minus med bakkestativ er at mus få mye å klatre i - så sett egnet stengsel på rørene. Slet med dette i fjor - men i år er det jo ikke snø eller kaldt.

Har selv en gammel kalesje på. Passer på å drive ut fukt (fuktballer og avfukter). Dersom du lar kalesjen stå på så kan det bli en del merker der den ligger inn til presenningen. har selv en lett-presenning liggende oppå kalesjen for å ta av for kondensen som drypper fra hoved-presenningen.

Du kan søke på forumet - temaet har vært oppe i forskjellige varianter tidligere. Lykke til med valget.

Takker for alle innspill! :)

Var på Montèr og kjøpte noe 2x4 i dag, men de hadde ikke lengder lengre enn 5,6m. Det ble endel for kort :(

Hvis jeg skal skjøte sammen to, så må jeg ha skikkelig støtte på midten, og da blir det litt plassproblemer ved siden av båten. (kan jo sette en støtte ned inni båten).

Har derfor (nesten) bestemt meg for å kjøpe et ferdig stativ.

mvh

HC

Redigert av HC74 (see edit history)

Har hatt forskjellige stativ. Hjemmelaget av galvaniserte stålrør er stødig og solid, men tungvint å håndtere.

Er godt fornøyd med alustativ fra OPI (tror jeg det var, med svarte plastbeslag), med et par forbehold: Boltene ruster, slik at plastbeslagene vris i stykker der hvor bolten sitter fast. Ikke noe stort problem, siden OPI står og selger nye beslag for en rimelig penge på "Båter i sjøen". Rør til mønet som er koblet sammen med et stykke som skal tres inn i neste rør og så vrir man rørene til det sitter - kan bli sittende bom fast.

Hadde også noe som het NOA - det var skikkelig dr***. Stålbolter i aluminium gir korrosjon og dermed satt boltene bom fast.

De siste årene har jeg hatt Excel i glassfiber. Veldig lav vekt som gjør at det er lett å bære men ikke står veldig stødig. Beslagene som skal festes til rekkerør har vingemutre som løsner ved vibrasjon pga vind. Første året raste det ned pga at mutrene løsnet. Flere rør og koblinger brakk. Siden har jeg supplert med tape. Tungvint å skru sammen/fra hverandre beslagene som kobler sammen møne-rørene hver gang stativet skal monteres/demonteres. Jeg har forsøkt å feste beslaget med skrue på et rør og bare tape på det neste, men det holder dårlig.

Det er omtrent som med presenning. Tunge presenninger er best på båten med fæle å håndtere.

Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...