Tallisman Startet 6.Januar.2007 Link til dette innlegget Startet 6.Januar.2007 Av en eller annen ukjent grunn har jeg fått rustflekker ned i dekket som er ruglete rusten ligger nede i hver grop og gjør dette vansklig og fjerne . Menn på en av mine båtturer husker jeg en gang att jeg fikk låne en type saltsyre av nabobåten som jeg smurte på en rustrenning på siden av båten og rusten forsvant som dugg for solen og dett var bare og skylle av med ferskvann etterpå saltsyren gjorde ikke noen skade på plasten.Problemet er att jeg ikke husker vilken type saltsyre dette var. Lurer på om dett er noen som kjenner til denne saltsyren eller kansje har noen andre gode forslag hva en kann gjøre med dette Sitér dette innlegget Link to post
Haba Svart 6.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2007 Hei. Saltsyre er sterke saker, men du kan alternativt bruke oxalsyre. Jeg bruker Terrasserens, (owatrol) eler teakrens. Smør på, vent litt spyl godt av. Rusten og den gule randa er borte. Men obs. oxalsyre er også giftig, men ikke så etsende som saltsyre. mvh Haba Sitér dette innlegget Link to post
saga Svart 6.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2007 Jeg har ved flere anledninger brukt saltsyre for å fjerne rur under vannlinjen og likedan for å fjerne skitt og flekker over vannlinjen. Spruter på med en sprutekanne (den typen hvor man pumper opp tykk) kjøpt på Maxbo og all skitten som ikke ville løsne tidligere bare renner av. Skyller så med mye vann etterpå. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 6.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2007 Spruteflaske med saltsyre vil jeg ikke å anbefale. Kjøp Hempel gelcoat rens. Et puvler du blander ut med vann. Kan påføres med svamp eller en pensel. Unngå å få det på gjennomføringer m.m. Sitér dette innlegget Link to post
saga Svart 6.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2007 Spruteflaske med saltsyre vil jeg ikke å anbefale. Hvorfor det? Sitér dette innlegget Link to post
ptt Svart 6.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2007 stopp stopp , Ferro-bet rustfjerner , de er tingen for rust flkker , Sitér dette innlegget Link to post
Hilmar 2 Svart 6.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2007 Ferro-bet har jeg prøvd og er fornøyd Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
Lars H. Svart 6.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2007 Hvorfor skulle en ikke kunne bruke saltsyre? Brukte det selv for en del år siden uten betenkning. Jeg hadde om høsten kutten noen skruer, og tenkte ikke på at det ble metallstøv som la seg nedi antiskliområdet på dollbordet. Så til våren så det heller brunt og stygt der av rust. Forsøkte å skrubbe og vaske med mange vaskemidler uten at det hjalp. Smurte derfor på 30% saltsyre (uttynnet til 10%) som en kjøper i jernvaren. Etter noen få minutt var rusten borte. Deretter ble det skylt med store mengder ferskvann. Kan ikke, nå flere år senere se at gelcoaten har tatt skade. Bruker foresten samme metoden på rur i vannlinjen og på propellen. Men obs, obs. Saltsyre er etsende, så pass på bar hud og øyne. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
bliss X Svart 6.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2007 Men du brukte ikke spruteflaske Sitér dette innlegget Link to post
saga Svart 6.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2007 Men du brukte ikke spruteflaske Da forstår jeg litt mere - det er altså bruken av spruteflaske du ikke liker? Hva anbefaler du da å påføre saltsyren med og hva er dine erfaringer med hva som er best? Selv så forsøkte med med ulike former for svamper og koster men det ble bare søl, spesielt når man skal påføre dette under båten og man må delvis krype under båten for å få det til. Jeg endte til slutt opp men en sprutekanne hvor man pumper opp trykk (beregnet til ugressmiddel) med regulerbar dyse. Med egnet verneutstyr (klær, hanser, briller etc.) og stille vær så fungerte dette utmerket i de tilfellene jeg har brukt saltsyre. Sitér dette innlegget Link to post
Daffy Svart 6.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2007 Deep clean er jo et middel som fungerer. Er vel primært saltsyre dette også tror jeg. Men det er på spruteflaske Lasse. Tenker du på at det spres over større områder? Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
Gas Svart 6.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2007 Deep Clean virker, men pust ikkje inn sprøytetåken av dette når du sprayer det på den er helt j.vlig....... Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 6.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2007 Men det er på spruteflaske Lasse.Tenker du på at det spres over større områder? Jeg tenker på at saltsyre er farlige saker, og man kan f.eks få det i øynene selv eller andre i nærheten kan få det på seg ved et vindkast . Å gi noen det rådet om å bruke saltsyre på spruteflaske synes jeg ikke er særlig forsvarlig. Deap clean inneholder syre, men i veldig svak konsentrasjon. Sitér dette innlegget Link to post
o.b.lix Svart 6.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2007 Husk nå at syre og spesielt saltsyre er skummelt, får du det på øynene må du i beste fall på sykehus/legevakt og rense og i verste fall skaffe deg hvit stokk... Pluss at syre på øynene er bortimot den værste smerte som finnes, prøv om du ikke tror meg... Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 6.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2007 Sender man væske gjennom en spruteflake så forstøves denne. Ikke all denne væsken vil treffe og feste seg der det er tenkt. Dermed blir det små dråper av denne væsken i luften som man puster inn og som kommer i kontakt med øynene. Ville brukt myk kost eller fille/svamp til påføring av fortynnet saltsyree. (Og hansker og vernebriller som minimum beskyttelse.) Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Jon-Kåre Svart 6.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2007 Slemmekost for mur er fint å bruke på saltsyre. Skal det skrubbes så er vel en slik god gammeldags skrubb fin (en slik med stiv bust) Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
bliss X Svart 7.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2007 Men hvorfor bruke saltsyre når det finnes snillere midler som gjør samme jobben? Sitér dette innlegget Link to post
lippert Svart 7.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2007 Men obs, obs. Saltsyre er etsende, så pass på bar hud og øyne. Det kan være greit å passe på klærne også, eller i alle fall tenke på hvilke klær de bruker under arbeidet. Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
Mouche Svart 7.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2007 Bruker selv enten Owatrol trerens eller Hempel gelcoat cleaner, og som andre har nevnt så fungerer begge utmerket til formålet. Tar også lett vekk det gule i gelcoaten og på undervannshus etter sesongen. Jeg skjønner heller ikke da hvorfor jeg skal bruke saltsyre? Men hver sin smak! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
nimbuster Svart 7.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2007 Hva med sitronsyre...fåes kjøpt på apoteket. Jeg har brukt dette på rens av teakdørk, og også for å fjerne rustrander... Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 7.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2007 Men hvorfor bruke saltsyre når det finnes snillere midler som gjør samme jobben? Hei igjen. Jeg bruker saltsyre fori det er myyye billigere enn et hvert produkt som inneholder båt, boat, marine osv. i navnet. Og hvor farlig det er for brukeren, er stort sett avhengig av hvordan en håndterer stoffet og konsentrasjonen. Ser en på hva alle effektive stoffer inneholder, så er det stort sett syrekomponenten som er den aktive bestandelen, det være seg saltsyre, oxalsyre, sitronsyre eller fosforsyre (Ferro-bet). Noen produkter har også en ren blekende bestandel uten at det nødvendigvis er en syre. Etter hva jeg har hørt har Hallberg Rassy verftet i sin tid sagt at man skal man være ytterst forsiktig med saltsyre og gelcoat. Den skal vistnok angripe gelcoaten etter en tid. Men er en "ytterst forsiktig" som de sier og skyller grundig, kan jeg ikke se eller ha erfart at dette skal være noe problem Oxalsyre skal vistnok, også iht. HR være effektivt og harmløst. Men som for alle kjemikalier skal dette også vaskes vekk så snart det har gjort nytten sin. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
bliss X Svart 7.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2007 Nå er vel ikke forbruket av slike kjemikalier så stort at det utgjør noen stor post på båtbudsjettet da Værneutstyr koster også penger, og spesielt hvis man ikke trenger det til andre oppgaver enn å rense skroget vha saltsyre, så blir dette dyrt. En gang pr. år "vasker" jeg nederste del av skroget med hempel gelcoatcleaner for å få bort den nikotingule fargen, ruststripa fra ankerbrønnens drenering m.m. . En boks koster et par hundrelapper, og holder ca 3 sesonger. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.