Jump to content

Kvalitet og riktig pris på rullegenoa.

gps

Recommended Posts

Jeg vurderer å kjøpe ny rullegenoa til vår motorseiler på 32 fot med mastheadrigg. Dette er en forholsvis tung båt (8tonn), så jeg ser etter et solid seil som jeg kan ha nytte av i mange år. Har inntrykk av at seilmakerene i Norge er nokså samstemte når det gjelder pris på kvalitetsseil. Er det noen som har erfaringer fra utenlanske seilmakere?

Hvilken duktype vil dere anbefale?

Hvorfor ikke be om tilbud fra noen norske og utenlanske seilmakere? Du må spesifisere seilt eller forklare hvilken båt du har og egenskaper du ønsker. Jeg prøvde det og havnet på en norsk seilmaker, og var fornøyd både med pris og kvalitet. Unngå billige "nybåtseil".

I den grad en Svensk seilmaker kan betegnes som utenlandsk, har jeg importert selv. Grunnen var først og fremst at de hadde sydd til samme båttypen tidligere, men også at tilbudet jeg fikk var gunstig. SEK har styrket seg mot NOK den siste tiden, så det er kanskje mindre å spare på dette enn tidligere, men det er verdt å sjekke ut. Svensk moms fikk jeg tilbakebetalt av seilmakeriet ved fremvisning av kvittering for betalt norsk moms (sendt pr fax), så det var uproblematisk. Seilmakeren jeg brukte var UK i Gøteborg, men de har hovedkontoretet i Smøgen som også er nærmere. Så langt er jeg godt fornøyd med seilene, selv om jeg ikke har fått testet dem skikkelig ennå. Mine seil er av typen tape-drive med S-glass-tråder.

Jeg har jobbet som seilmaker i noen år, og vært borti Tasker-seilene, de er helt sikkert fine de, men skal du ha noe som varer, og er bygd etter en skikkelig standard, er det skandinaviske seil som gjelder. Et annet aspekt ved Asia-seil er at det er ikke sjelden at målene blir feil, sleidene blir feil, eller en del detaljer er ikke slikdu forventer det. Har du en rimelig kurant båt, som man kan forvente at de har laget mange seil til før, kan det jo gå greit, men ellers vil jeg i alle fall dobbelsjekket alle mål og spesifikasjoner for jeg sendte ordre.

servicen du kan forvente hos din lokale seilmaker bør også ligge langt over det du får fra Rolly Tasker eller Mr. Lee. de kan bistå deg med råd og tips, og du får tilslutt et produkt du kan være godt fornøyd med. En god seilmaker skal spørre deg hva du bruker båten din til, hvor du seiler, og hva du ønsker av seilet ditt, så vil han ta høyde for om alle disse faktorene i designet av seilet. Dessuten, den dagen alle har handlet seil hos Tasker, er det ingen igjen her i Norge, og det kommer vi som seilere til å tape aller mest på da de representerer en kompetanse som har tatt år å bygge opp! Kjøp norske seil, de er sydd for norske forhold, din båt, og deg som rormann!

Så det så!

Jeg har jobbet som seilmaker i noen år, og vært borti Tasker-seilene, de er helt sikkert fine de, men skal du ha noe som varer, og er bygd etter en skikkelig standard, er det skandinaviske seil som gjelder.

Ja, er ikke det årets påstand, så veit søren ikke jeg.

Suzuki

No boat needed..

Et annet aspekt ved Asia-seil er at det er ikke sjelden at målene blir feil, sleidene blir feil, eller en del detaljer er ikke slikdu forventer det.

Jeg skal ikke legge meg så mye opp i diskusjonen for øvrig, men dette er et viktig argument. Det blir fort dyre og kanskje ikke så helt gode seil av slikt. En annen grunn til å bruke lokal seilmaker er at dette er en forsikring om at vedlikehold og reparasjoner kan gjøres lokalt. På grunn av at Norge er et lite land er det etter min mening akseptabelt å påstå at svenske og danske seilmakere er lokale nok, men for min egen del foretrekker jeg at det ikke er for dyrt og vanskelig å seile båten til seilmakeren eller be seilmakeren komme innom i min hjemmehavn.

Jeg har jobbet som seilmaker i noen år, og vært borti Tasker-seilene, de er helt sikkert fine de, men skal du ha noe som varer, og er bygd etter en skikkelig standard, er det skandinaviske seil som gjelder.

Siden det er Grans seil som er representant for Rolly Tasker, så er nok dette ikke akkurat dri..... seil. Som et billig alternativ er nok dette bra seil.

Jeg ser poenget med å kjøpe gjennom en lokal seilmaker, hvis denne gir deg god service og oppfølging. Jeg skulle sy inn en gjennomgående toppspeil og bytte seilnummer på mitt gamle Express-storseil. Henrik Ottosson skulle ha 350 for den jobben, ettersom det var et storseil som de hadde levert. Hadde det vært et tilfeldig storseil, ville ikke prisen engang dekket seilnummerne hvis du skulle kjøpt dem hos en seilmaker. Men hvis en norsk seilmaker selger seil sydd i utlandet, bør man forvente å få oppfølging og kvalitet.

Jeg tipper trenden går mot at man får billigere og bedre standard cruisingseil (commodities) fordi disse sys i asia, mens seilmakerne kan tilby bedre oppfølging og ta bedre fortjeneste på mer avanserte seil (skreddersøm).

Her var det en del som var direkte feil. Mergulhito, du maler det så svart at en skulle tro du var seilmaker.

Jeg var i Thailand i fjor vinter. Da ringte jeg fabrikken og fikk prate med en meget blid og hyggelig mr. Tasker. Min kone og meg reiste over på besøk på fabrikken og fikk en omvisning. Jeg hadde hatt dette litt i bakhodet før avreise så litt papirer om egen båt hadde jeg med.

Jeg bad om pris på Genoa på 43 m2 sydd av amerikansk dacron. Det var skum i forlik og påmontert UV beskyttelse og seilnummer og seilet er beregnet for rulle. Dette seilet kom på den nette sum av 11500,-

Meget pent håndtverk, tredoble sømmer.

I våres kjøpte vi storseil fra samme firma. Ved å fylle ut et seilskjema så blir svært lite overlatt til fantasien. Noen opplysninger ble gitt underveis. Samme fine kvalitet. Dette seilet har 3 rev, fullspilet, løsfotet og er på ca 23 m2. Prisen ble ca 10500,-

Jeg har en båt det ikke er mange av. Men seilene står veldig fint og jeg har fått mye skryt av seilene.

Det var Thailand som jeg kjenner til. Jeg kan ikke tenke meg noe mer han skulle ha gjordt for å yte en bedre service.

Gran seil selger Tasker seil med full norsk oppfölging. Dvs at de sjekker - gjerne måler på båten og bestiller. Er det noe galt, fikser de det i Norge. Dette bör väre både trygt og billig.

Jeg har bestilt nye seil derfra i vinter - men båten står på land, så det er for tidlig å vurdere kvaliteten. Jeg regner med at det er vanlig bra cruising seil i dacron, ikke avanserte regattaseil.

Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den!

Seil engasjerer tydeligvis!

først Suzuki, jeg har som sagt vært seilmaker i 5-6 år, og jobbet med seilmakere etter det. Jeg har reparert hundrevis av seil, og må bare si at det er sjelden kvaliteten på seilet som gjør at det revner de 5 første årene, det er seileren sin feil! Når det er sagt tror jeg at du kan legge et seil fra Elvstrøm, Aker Seil, TEG Seil, Doyle Lyngør, UK eller Gran, som alle blir sydd i Skandinavia, ja sikkert mange av de ypperlige svenske seilmakerne også, ved siden av et Lee eller Tasker seil, og se en klar forskjell i utførelse.

Flere av Asiaseilene kan ha et fint design og allting, men det er flere grunner til at seilet er billig etter å ha fløyet jorda rundt enn at det er billig arbeidskraft i Asia.

Når Gladiator nevner amerikansk dacron, er vi inne på en av årsakene. Bainbridge, Contender og Dimension, de største dukprodusentene har alle flere produktserier, fordi noen setter krav til pris, andre til kvalitet, gjett hvem som gjør hva?

Poenget her er at der noen seil kan for en nøyaktig og forsiktig turseiler, vare i 15-20 år, ja det har jeg sett! så tror jeg at pga dukkvalitet og designet, størrelse på forsterkninger, antall sleider, etc, så holder et skandinavisk kvalitetsprodukt formen og styrken mye lenger. Vent og se!

Uansett mener jeg du får det du betaler for, og det er ikke alle som har så voldsomme krav eller behov, og da må ikke seilmakerne stirrre seg blinde på fete seil med dyre løsninger, et Asiaseil kan være godt nok for mange. Mitt poeng er kjøper du et Asiaseil, så kan du ikke forvente å få det samme produktet som et som er sydd i Skandinavia, og ei heller den samme servicen.

Gjør du som La Digue, lar den norske agenten stå for måling og spesifikasjoner er du jo trygg, for kommer seilet til Norge med feil mål eller noe annet, finner Gran seil det ut ved kontrollmåling og sjekk, så fikser de det, eller sender det tilbake, når du får det er det slik det skal være. Disse feilene er det sikkert blitt færre av også på de drøyt 5 årene som er gått siden den gangen jeg jobbet som seilmaker.

Er det slik å forstå at Elvstrøm seil levert til Bavaria alle er sydd i Skandinavia?

Ledende spørsmål? :wink:

Som prisleder er det vel neppe regningssvarende for en tysk produsent å sy seilene i Skandinavia. De leverer jo tross alt mesteparten av båtene til charterflåten i Middelhavet. Men hvor de faktisk sys er jeg usikker på. Dvs om det er i (Øst-)Europa eller Asia.

Det er jo ikke bare turseil som de lager da. Er det noen av de scandinaviske som kan vise til noe lignende?

Nå går det ut et seil hvert 3 minutt fra denne fabrikken. Når vi var innom fikk de inn et sett med seil som var 44 år gamle. De er nå på museum men de hadde tålt en tur til rundt jorda men det orket ikke eieren.

Det er nok en del som blir sydd i fjerne østen men det blir ikke nevnt og vi tror vel at de blir sydd i scandinavia.

37 World and Olympic Sailing Medals have been won

by yachts using sails made by Rolly Tasker

Jeg kjøpte nye Gran seil i fjor. Designet i Oslo, men sydd, av nettopp Rolly Tasker i Thailand. Etter hva jeg forstår er det en stund siden Gran sluttet å sy seil i Skandinavia. (Jeg vil tro flere andre leverandører gjør det samme). Min lokale seilmaker mente at arbeidet gjort i Thailand var vel så bra som tidligere seil produsert i Norge. Personlig kan jeg ikke si annet enn at det ser pent ut...

Mine Gran seil var selvsagt vesentlig dyrere enn Rolly Tasker seil, men så valgte jeg ikke billigste seilet som var å få tak i, men satset på laminatduk. Dukkvaliteten varierer, så det blir etter min mening feil å bare se på prisen. Jeg har jo de originale (Gran) Dacron seilene fremdeles. 20 år gamle, og de er jo hele og fine de, og holder sikkert 20 år til, men formen på de er jo litt "muggen" blitt da...

Men for de som bare vil ha et laken, så for all del...

Så vil jeg videre påstå at tilogmed Dacron er så mangt...

Redigert: på valg av dukvalitet for en 8 tonn motorseiler, som jeg antar kun seiler tur. Antar videre at det med en slik båt stort sett seiles når vinden har komfortabel retning. Da blir nok evnen til å ta høyde på kryss akademisk, og jeg ville gått for "tung" Dacronduk. Laminatduk kan selvsagt vurderes, men disse har nok kortere levetid, selv om de i sin levetid (10 år) i større grad vil beholde formen.

Redigert av Nefertiti (see edit history)

Hei!

Hiver meg på her!

Fikk levert min nye genua 3 fra Gran rett før jul. Dette er et Gran seil sydd hos Tasker i Thailand. For to år siden fikk jeg sydd min genua 1 hos Gran her på Fornebu. Sammen kvalitet på duk og samme detaljer på seilene.

Men en ting er sikkert: Kvalitet på sømmer, webbing og smådetaljer som lusvindu og generelt håndverk er overlegent på seilet Gran fikk sydd i Thailand! Er rett ut imponert over håndverket - det kan jeg ikke si om seilet som ble sydd her i Norge.

Kjenner andre som har samme erfaring fra andre seilmakere. Generelt er det mangel på seilmakere i Norge - de få som er her er ettertraktet vare hos alle loftene. Primært brukes de til vedlikehold/tilpassning, design og reperasjoner. Hovedproduksjonen har de fleste loftene i utlandet - og med tanke på produksjonskostnader og tilgang på kompetanse virker det for nuftig.

De fleste som har fått sydd en dress på ferie i Thailand vil kunne skrive under på at håndverk og søm - DET er de gode på!

SE

Redigert av Stein-Erik (see edit history)

Jeg kan jo komme med min erfaring med Rolly tasker jeg også. Uten å noe særlig peiling på hva jeg egentlig ville ha, bestilte jeg som fersk storbåteier seil hos Gran seil. Jeg var fullt ut innforstått med at de skulle sys av Rolly Tasker. Hardværsgennaker (dobbel så tykk duk), stormfokk og tryseil. For alt dette betalte jeg litt under 20000 i år 1999. De er til en 33 fots seilbåt/12 meter mast. Stormfokk og tryseil har ikke vært mye i bruk, og jeg kan ikke se noe åpenbart galt med de. Dog ble jeg litt overrasket over at de hadde benyttet vanlig hvit dacron, og ikke orange eller rød. Genakeren derimot er jeg ikke fornøyd med. Den har heller ikke vært mye brukt. Allikevel viste det seg ganske raskt at sømmene var for dårlige. Det er løse tråder over alt. Flere steder er det flere meter lange tråder som henger og slenger. Panelene er rett og slett ikke kantet skikkelig, eventuelt er utformingen av sømmene for dårlig. I ettertid ser jeg jo at jeg kunne reklamert på dette, men det er nok litt sent nå.

Min andre erfaring med nye seil er fra en Doyle seilmaker i karibien. En 120% rullegenoa ble bestilt på Trinidad, sydd på Barbados og levert til meg på Bonair en måned eller to senere. Ved bestillingen var seilmakeren ombord og tok en masse mål. bl.a. lengde fra både forreste og bakerste del av skjøteskinna til forstaget. Dagen etter bestillingen ringte han å sa at det hadde blitt noe feil med et av målene og han lurte på om jeg kunne et mål på nytt. Da kunne han selv finne ut hva som var riktig (burde jo selvfølgelig krevd at han skulle kommet ned og målt selv, men det tenkte jeg ikke på da)

Seilasen videre var stort sett platt lens, med unntak av noen perioder med vind godt aktenfor tvers. Det var derfor først når vi nærmet oss New York vi merket at noe var galt med seilet. Det er skåret slik at skjøtevogna må skyves nesten helt fram, selv når seilet er helt utrullet. Det sies at langturseilere er de dårligste seilerne, og vi var ikke så opptatt av hvordan vogna var plassert så lenge begge likene var stramme likevel. Vi fikk sterk vind og en krysslegg, og merket at akterliket slamret. Når seilet rulles delvis inn er det jo vanlig å skyve skjøtevogna fremover for å beholde strammingen i akterliket. Det er altså ikke mulig på dette seilet fordi vogna allerede er nesten helt fremme.

I begge disse tilfellene ville det vært naturlig å reklamere. Det er mye enklere når du befinner deg på samme sted som seilmakeren. Jeg er villig til å betale noen kroner for dette. Da blir det også mye enklere med reklamasjoner, seilmakeren kan være med ut og teste seilet osv.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Jeg gambla på at seilene ville stå fint på båten og hvis det hadde vært nødvendig med litt tilpassning så var jeg klar for det. Kunne vel ha hatt en seilmaker på besøk en gang eller to for de kr jeg sparte.

Men jeg ser også nytten av å ha en seilmaker lokalt her i distriktet. Det er jo greit med en fagmann som går over å sjekker, syr om, reparerer i løpet av en vinter.

Jeg har allerede sjekket med noen norske forhandlere og en norsk som får produsert seil i utlandet.

Prisene varierte med under 2%. Derfor lurte jeg på om noen hadde importert direkte fra utenlansk seilmaker.

Jeg vil vel ikke bekymre meg så mye om hvem som syr seilene, bortsett fra transporten og miljøaspektet rundt dette, ved at alt fra seil til fisk sendes rundt jorden for å oppspore billigst mulig arbeidskraft.

Det som er enda mer betenkelig er den manglende prisvariasjoner. Ingen for meg til å tro at det ikke er snakk om en form for prissamarbeid når prisene i praksis er klin like. Hadde dette vært i et annet land jeg vet om kunne det ha kostet dyrt. Det eneste som hjelper her i landet vil faktisk være å gå rundt norske seilmakere (dersom dette stemmer) og importere direkte fra utenlandske seilmakere.

Jeg fikk sydd en genoa til rulla hos Boding.

Var svært fornøyd med både kvalitet og pris.

De har norsk telefonnummer og norsk bankforbindelse. De fulgte meg faktisk opp på telefon på slutten av sesongen.

De legger ikke skjul på seilene er sydd i Polen.

Og re. Bav. Jeg har latt meg fortelle av svært pålitelige kilder at de utstyres med tyrkiske seil påsydd et Elvstrøm logo.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...