Jump to content

Kvalitet og riktig pris på rullegenoa.

gps

Recommended Posts

Er det slik å forstå at Elvstrøm seil levert til Bavaria alle er sydd i Skandinavia?

Vi kjøper nye seil i vinter, og i den forbindelse gikk vi en runde med diverse seilmakere. Are hos Elvstrøm i Tønsberg kunne fortelle at alle standardseil til Bavaria syes av fransk Elvstrøm.

"Jeg fikk sydd en genoa til rulla hos Boding.

Var svært fornøyd med både kvalitet og pris."

Eg har kjøpt segl av Boding. Segla var truleg greie nok, men eg frårår Boding Segel AB på det sterkaste!

Dei lyg, held ikkje avtalar, svarar ikkje på spørsmål når salget er over og refunderer ikkje mva., sjølv om alle papir dei bad om på førehand blei levert. For å få dei i tale, etter mange purringar, måtte eg trua med å offentlegjera mi erfaring med dei på. Då blei eg oppringt og trua.

Ask

Hei igjen, når jeg sier at seil hos enkelte seilmakere er seilen sydd hjemme, så snakker jeg om customseil, som du bestiller hos seilmakeren. Seil som følger med båter produsert i utlandet er gjerne laget på seilfabrikker i utlandet, og der er det pris som gjelder for de fleste båtprodusentene, Are snakker selvfølgelig sant når han sier at Bav/Elvstrømseil er sydd i Frankrike.

Gran har samarbeidet med Tasker i mange år, og det er godt mulig alle seil derfra nå blir sydd hos Tasker, det gjør sikkert ingen ting gutta på Gran er profesjonelle, og har sikkert satt opp bra spesifikasjoner på seilene de får levert nå, og de holder helt sikkert den samme kvaliteten som de ville ha gjort om de var sydd her siden det er Grangutta som har satt opp produksjonen av disse. Jeg husker bare hvor mye kødd det var med disse seilene i begynnelsen, for 6-7 år siden.

Jeg synes at service og kompetanseaspektet sammen med miljøaspektet ved transport som pettersand tar opp er det viktigste i denne debatten, og oppfordrer folk til å handle lokalt, og heller betale det det koster å ha en fagperson i nærheten for den dagen du virkelig har behov for ham.

Fikk meg en ny genoa fra Elvstrøm for et par år siden.

Her er reaksjonene fra den gang

Kvalitet og hodbarhet så langt er upåklagelige.

Jeg tror ikke Elvstrøm lager dårlige seil, selv om de masseproduserte standardseilene til Bavaria kanskje ikke har så godt rykte på seg. Det er som Mergulhito sier; pris er det eneste som betyr noe for verftene, og da spares det på søm, duk og spiler og det går selvfølgelig ut over kvaliteten. Selv kjøper vi nå en Hanse med standardseil fra North, og jeg har hørt at heller ikke de er all verdens å skryte av. Derfor supplerer vi med seil fra Gran - mest fordi de ligger i nærheten av der vi bor (North ble for dyrt og Elvstrøm for langt unna).

Selv kjøper vi nå en Hanse med standardseil fra North, og jeg har hørt at heller ikke de er all verdens å skryte av. Derfor supplerer vi med seil fra Gran - mest fordi de ligger i nærheten av der vi bor (North ble for dyrt og Elvstrøm for langt unna).

Aner ikke noe om årets kvalitet på fabrikkseilene til Hanse, men det er verd å være oppmerksom på at disse båtbyggeriene presser priser (og bytter leverandører med ujevne mellomrom). Min erfaring med Hanse-seilene er at storseilet er brukbart, men fokka kunne vært bedre.

Når det gjelder rullegenoa har jeg fokusert mer på å få riktig genoa enn billigste pris. Mitt bruk er turseiling, og jeg har en gennaker. Dermed har jeg kjøpt en genoa 2 på 125 prosent i stedet for en genoa 1 som oftere må rulles inn noen runder når det blåser opp litt. Mindre duk gir også litt lavere pris.

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
  • 2 uker senere...
Jeg tror ikke Elvstrøm lager dårlige seil, selv om de masseproduserte standardseilene til Bavaria kanskje ikke har så godt rykte på seg. Det er som Mergulhito sier; pris er det eneste som betyr noe for verftene, og da spares det på søm, duk og spiler og det går selvfølgelig ut over kvaliteten. Selv kjøper vi nå en Hanse med standardseil fra North, og jeg har hørt at heller ikke de er all verdens å skryte av. Derfor supplerer vi med seil fra Gran - mest fordi de ligger i nærheten av der vi bor (North ble for dyrt og Elvstrøm for langt unna).

Det står ett stykke om dette i "ALt om segling" . Test av 2 Hanser og 2 Bav. Str 31/30. Meget stor forskjell på

de. En Hanse std og 1 Hanse med dyp kjøl og racing seil.

Les testen, det er store forskjeller.

Vi sees!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...