Jump to content

Montere oljetrykksmåler på Steyr 236 / 246

SF

Recommended Posts

Tenkte å montere en oljetrykksmåler på min 246 maskin. Denne er originalt levert med lydalarm og varsellys på lavt oljetrykk. Oljetrykksmåler er en opsjon. Kabelstokken er den samme så alt det elektriske er på plass, jeg har alt montert selve måleinstrumentet, men er usikker på hvor giveren skal stå og hvor ledningen fra giveren ligger nede ved motoren. I følge boka skal den ligge i nærheten av oljefilteret men jeg finner den ikke.

Noen som vet hvor den er og hvor giver skal kobles til?

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Hvis du ser på www.steyr-motors.com under technical info og manuals, bør det gå å finne noe. Vanligvis er det vel en kombinert føler/sjalter som brukes, eller et T-stykke som settes på der sjalteren er, slik at du får begge sensorene på.

http://www.steyr-motors.com/pdf/english/se...20Equipment.pdf

http://www.steyr-motors.com/pdf/english/en...heme/schema.pdf side 5, 13 og 14

Eller en telefon til Univa i Arendal. :smiley:

Jeg har sjekket manualen men det står lite der. Den er ikke detaljert nok på dette området. Kan kansje ringe Univa, har ikke prøvd det. ringte den lokale Steyr forhandleren men der fikk jeg kun tak i en selger og han hadde ikke peiling. Tenkte evt å reise ut en dag for å få snakket med en av "gutta" på verkstedet. Kan nok få mer info der. Håpte det var noen her som hadde gjort det samme så jeg slapp det :wink:

Redigert av SF (see edit history)

Jeg har vært i kontakt med Univa i dag. De bekreftet at du skulle montere giveren til oljetrykk der settskruen står på brakett for oljefilter. Det ligger ledninger for oljetrykksmåler klar. Den som skal kobles til giver er en hvit leder som er klar med passemde kabelsko. Denne er stripset fast til rør for returdiesel ved oljekjøleren.

Men husk at du må ha måler og giver på 0-10 bar. Motoren opperer med 5,7 bar oljetrykk. Her bommet jeg :sad: kjøpte 0-5 bar jeg. Nå får jeg håpe jeg får bytte.

Han var usikker på hvilke gjenger det var men det kan se ut som det er denne jeg skal ha:

VDO GIVER 360081032002 8051-08 Oljetrykksgiver 2-polig.Trykk: 5 bar Gjenger: M10 x 1

15490_auto.jpg

Mine motorer er programmert til Faria instrumenter så da må jeg vel ha tilsvarende fra Faria, er det flere utganger på de eller parallell kobles de?

Nå har jeg fått byttet min måler fra 5 bar til 10 bar, fikk i samme slengen verifisert at gjengene til giver skal være M10 med 1,0 stigning. Fikk kjøpt denne også så nå er det bare ned og montere.

Hvordan det er hos Faria vet jeg ikke men VDO leverer egen giver for tilkobling av to instrumenter. Dene er fysisk merket med "D" på selve sekskanten nederst. Antar at Faria har en tilsvarende giver i salg.

Kabel til oljetrykk finnes i det orginale Steyr kabelnettet og ligger rett ved filerhuset stripset til returrør for diesel. Lett og finne når du vet hvor du skal lete :wink:

Du hadde rett angående 2-polet giver. Det var det jeg fikk tak i og her må du jorde minus på giveren. Det er ikke jord gjennom gods.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...