SF Startet 6.Januar.2007 Link til dette innlegget Startet 6.Januar.2007 Tenkte å montere en oljetrykksmåler på min 246 maskin. Denne er originalt levert med lydalarm og varsellys på lavt oljetrykk. Oljetrykksmåler er en opsjon. Kabelstokken er den samme så alt det elektriske er på plass, jeg har alt montert selve måleinstrumentet, men er usikker på hvor giveren skal stå og hvor ledningen fra giveren ligger nede ved motoren. I følge boka skal den ligge i nærheten av oljefilteret men jeg finner den ikke. Noen som vet hvor den er og hvor giver skal kobles til? Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Gullfisk Svart 7.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2007 Hvis du ser på www.steyr-motors.com under technical info og manuals, bør det gå å finne noe. Vanligvis er det vel en kombinert føler/sjalter som brukes, eller et T-stykke som settes på der sjalteren er, slik at du får begge sensorene på. http://www.steyr-motors.com/pdf/english/se...20Equipment.pdf http://www.steyr-motors.com/pdf/english/en...heme/schema.pdf side 5, 13 og 14 Eller en telefon til Univa i Arendal. Sitér dette innlegget Link to post
DWC Svart 7.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2007 På min 256 motor mener jeg bestemt at giveren ble montert mellom diesel og oljefilteret ledningen ble også funnet der. Det letteste er og ringe Univa i Arendal de er veldig flinke til og forklare Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 7.Januar.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2007 (redigert) Jeg har sjekket manualen men det står lite der. Den er ikke detaljert nok på dette området. Kan kansje ringe Univa, har ikke prøvd det. ringte den lokale Steyr forhandleren men der fikk jeg kun tak i en selger og han hadde ikke peiling. Tenkte evt å reise ut en dag for å få snakket med en av "gutta" på verkstedet. Kan nok få mer info der. Håpte det var noen her som hadde gjort det samme så jeg slapp det Redigert 7.Januar.2007 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
DWC Svart 7.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2007 Jeg har pratet med han som monterte motoren min, han sa at det var en umbrakoskrue på braketten der du fester oljefilteret skru ut den skru inn føleren. Han mente vi hadde lagt ny ledning fra føleren og fram til instrumentet. Ellers er John Rosland (97590904 - 37062050) hos Univa veldig god til og forklare Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 7.Januar.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2007 Takker for info, jeg har sett den umbrakoskruen og tenkte at dette var rett plass. Det ser ut for at det ligger ledning men om ikke så er det ikke noe stort arbeid å trekke en ny. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Frøken Fryd Svart 8.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2007 Hvilken sensor skal du ha inn der? Jeg har lurt på det samme. Har Faria instrumenter oppe og nede så da kunne jeg tenke meg noen følere som kan levere til begge instrumentene. Er det noe standard dimmensjor på hullet? Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 8.Januar.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2007 (redigert) Jeg har vært i kontakt med Univa i dag. De bekreftet at du skulle montere giveren til oljetrykk der settskruen står på brakett for oljefilter. Det ligger ledninger for oljetrykksmåler klar. Den som skal kobles til giver er en hvit leder som er klar med passemde kabelsko. Denne er stripset fast til rør for returdiesel ved oljekjøleren. Men husk at du må ha måler og giver på 0-10 bar. Motoren opperer med 5,7 bar oljetrykk. Her bommet jeg kjøpte 0-5 bar jeg. Nå får jeg håpe jeg får bytte. Han var usikker på hvilke gjenger det var men det kan se ut som det er denne jeg skal ha: VDO GIVER 360081032002 8051-08 Oljetrykksgiver 2-polig.Trykk: 5 bar Gjenger: M10 x 1 Redigert 8.Januar.2007 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Frøken Fryd Svart 8.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2007 Mine motorer er programmert til Faria instrumenter så da må jeg vel ha tilsvarende fra Faria, er det flere utganger på de eller parallell kobles de? Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 8.Januar.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2007 Jeg antar at de topolte giverene er beregnet for tilkobling av to instrumenter til samme giver. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Frøken Fryd Svart 8.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2007 Jeg antar at de topolte giverene er beregnet for tilkobling av to instrumenter til samme giver. Det tror jeg ikke, med topolte givere forstår jeg det slik at en kobler til både pluss og minus til giveren, mens en polt har minus via godset... Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 8.Januar.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2007 Ja mulig du har rett i det, det blir ihvertfall korrekt i forhold til hva vi normalt mener med et 2-polet el-anlegg. Men det må da finnes en måte å koble to instrumenter til en giver. Om ikke får du lage en liten manifold med tubing deler og koble til to givere. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
SF Svart 9.Januar.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2007 (redigert) Mine motorer er programmert til Faria instrumenter så da må jeg vel ha tilsvarende fra Faria, er det flere utganger på de eller parallell kobles de? Nå har jeg fått byttet min måler fra 5 bar til 10 bar, fikk i samme slengen verifisert at gjengene til giver skal være M10 med 1,0 stigning. Fikk kjøpt denne også så nå er det bare ned og montere. Hvordan det er hos Faria vet jeg ikke men VDO leverer egen giver for tilkobling av to instrumenter. Dene er fysisk merket med "D" på selve sekskanten nederst. Antar at Faria har en tilsvarende giver i salg. Kabel til oljetrykk finnes i det orginale Steyr kabelnettet og ligger rett ved filerhuset stripset til returrør for diesel. Lett og finne når du vet hvor du skal lete Du hadde rett angående 2-polet giver. Det var det jeg fikk tak i og her må du jorde minus på giveren. Det er ikke jord gjennom gods. Redigert 9.Januar.2007 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.