asunde Startet 6.Januar.2007 Link til dette innlegget Startet 6.Januar.2007 Holder på å lakke en del teak deler fra båten og har store problemer med skum/luftbobler i lakken. Lakkerer med Jotun Benarolje og bruker pensel og skumfordriver fra Maritim men får ikke vekk luftboblene. Bør jeg heller bruke lakksprøyte? Er det noen som har noen gode råd? Hilsen Arild Sitér dette innlegget Link to post
Hasla 26 Svart 6.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2007 Jeg holder på med det samme bruker finkost og pusser med vannslipepapir i mellom strøkene blir bra her ikke noe bobler.Mvh Bjørn Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post
Frivakten Svart 6.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2007 (redigert) Enkelte malinger og lakktyper skal IKKE ristes, kun røres forsiktig. De inneholder en guffe som gjør at lakken "glir" utover. En slag fortykker. Vet ikke om det har betydning, men har lakken vært utsatt for frost? Redigert 7.Januar.2007 av Krisida Magni (see edit history) Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
Chivas01 Svart 7.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2007 Heisann Skal du lakkere noe og få et kjempe resultat, tynn ut lakken med white sprite og bruk sprøyte med 1,4 dyse Sitér dette innlegget Link to post
Tommy R Svart 7.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2007 Prøv ihvertfall å tynne den ut, står på boksen hvor mye. Bruk egnet pensel, og ikkje ha det for varmt tørker for fort da. Sitér dette innlegget Link to post
steelcontax2 Svart 7.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2007 Her er noen tips; ¤ved omrøring i boksen så kan det oppstå bobler, disse kan du fjærne ved å sile lakken igjennom en tynn fiberduk/kaffefilter. Dette tar noe tid, men du kan lakke ifra en boks, mens du siler over i en annen... ¤bruk egnet fordriverpensel umiddlebart etter påføring ¤ikke stryk av overflødig lakk i den beholderen du lakker ifra, benytt en tomboks etc ¤slip forsiktig mellom lagene med vannslipepapir, topper kan du ta med vannslipepapir fuktet i lakk ¤vær obs på brannfare! filler og slipepapir legges i brannsikker avfallsdunk, event brennes på egnet sted ¤benytt egnet beskyttelse; pustemaske, god ventilasjon, engangshansker og briller er absolutt minimum!!!!! kanskje ikke allverden til avanserte tips, men de fungerer! Lakkarbeid må du se på som et "tidsfordriv", hastverk er ofte lastverk og du ender opp med å gjøre samme arbeidet 2-3 ganger....... Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
asunde Svart 7.Januar.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2007 Takk for svar. Jeg lakket de tre første strøk med uttynnet lakk og fikk også da luftbobler i lakken (ikke bobler ved de 2 første strøk fordi da ble alt sugd inn i treverket). Så snart jeg stryker lakken utover så kommer det luftbobler og det ser ut som det kommer flere bobler dersom jeg stryker fortere. Den fordriveren jeg bruker er den svamptypen som de selger på Maritim. Kan det være penselen som ikke er godnokk, eller er der noen triks for hvordan man stryker lakken utover? Bør det strykes veldig rolig, bare i vedens retning etc.? Kan det være penselen som ikke er god nok? Tror jeg kjøper en Jordan pensel i morgen. Hilsen Arild Sitér dette innlegget Link to post
Hasla 26 Svart 7.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2007 Hei dra bare pensel i en retning for det beste resultat lykke til mvh Bjørn Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post
SRA Svart 7.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2007 - kjøp en god pensel, Jordan sitt lakkpensel er god - rør forsiktigt - PUSS mellom strøkene det er viktigt - VASK med rødsprit ETTER du har pusset - stryk bare MED veden slik gjør jeg det og det har blitt bra Sitér dette innlegget Link to post
Mergulhito Svart 8.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2007 Rødsprit eller noen anne avfetting før siste strøk er alfa og omega for å unnga bobler, tørk vekk pussestøv med en microfiberklut som du aldri låner bort til kona, hun bruker såpe, det er forbudt, og så polishpapir ved tynner eller rødsprit før lakk, det brukte vi da jeg var med å pussse opp et par Rivaer i sin tid, og de kundene var relativt kresne, vi fikk topp resultat! Ellers meget gode råd fra de andre! Sitér dette innlegget Link to post
Frivakten Svart 8.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2007 (redigert) Så er det vel en fordel at lakken og det som skal lakkes ikke er for kaldt. Snakker om sola: akkurat nå startet jolo en tråd: lakkelink Følg med - Følg med Redigert 8.Januar.2007 av Krisida Magni (see edit history) Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.