Jump to content

Hvordan unngå skum/luftbobler i lakken?

asunde

Recommended Posts

Enkelte malinger og lakktyper skal IKKE ristes, kun røres forsiktig.

De inneholder en guffe som gjør at lakken "glir" utover. En slag fortykker.

Vet ikke om det har betydning, men har lakken vært utsatt for frost?

Redigert av Krisida Magni (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Her er noen tips;

¤ved omrøring i boksen så kan det oppstå bobler, disse kan du fjærne ved å sile lakken igjennom en tynn fiberduk/kaffefilter. Dette tar noe tid, men du kan lakke ifra en boks, mens du siler over i en annen...

¤bruk egnet fordriverpensel umiddlebart etter påføring

¤ikke stryk av overflødig lakk i den beholderen du lakker ifra, benytt en tomboks etc

¤slip forsiktig mellom lagene med vannslipepapir, topper kan du ta med vannslipepapir fuktet i lakk

¤vær obs på brannfare! filler og slipepapir legges i brannsikker avfallsdunk, event brennes på egnet sted

¤benytt egnet beskyttelse; pustemaske, god ventilasjon, engangshansker og briller er absolutt minimum!!!!!

kanskje ikke allverden til avanserte tips, men de fungerer! Lakkarbeid må du se på som et "tidsfordriv", hastverk er ofte lastverk og du ender opp med å gjøre samme arbeidet 2-3 ganger.......

Lykke til!

Takk for svar.

Jeg lakket de tre første strøk med uttynnet lakk og fikk også da luftbobler i lakken (ikke bobler ved de 2 første strøk fordi da ble alt sugd inn i treverket).

Så snart jeg stryker lakken utover så kommer det luftbobler og det ser ut som det kommer flere bobler dersom jeg stryker fortere.

Den fordriveren jeg bruker er den svamptypen som de selger på Maritim.

Kan det være penselen som ikke er godnokk, eller er der noen triks for hvordan man stryker lakken utover?

Bør det strykes veldig rolig, bare i vedens retning etc.?

Kan det være penselen som ikke er god nok?

Tror jeg kjøper en Jordan pensel i morgen.

Hilsen Arild

Rødsprit eller noen anne avfetting før siste strøk er alfa og omega for å unnga bobler, tørk vekk pussestøv med en microfiberklut som du aldri låner bort til kona, hun bruker såpe, det er forbudt, og så polishpapir ved tynner eller rødsprit før lakk, det brukte vi da jeg var med å pussse opp et par Rivaer i sin tid, og de kundene var relativt kresne, vi fikk topp resultat! Ellers meget gode råd fra de andre!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...