Jump to content

En liten presentasjon av en nyfrelst båteierkone

sivne

Recommended Posts

Steyr er en veldig bra motor den er veldig stillegående, lett og er gjerrig på diesel.

Jeg har nå kjøpt ny båt med 320hk mercruiser og jeg er overbevist om at jeg kommer til og savne 256 motoren

At den er stille merket jeg godt, det var heller ingen vibrasjoner i båten som jeg er vandt med fra nimbusen vi har nå.

Lykken i livet er å gjøre det man elsker å gjøre, ikke prestisjen man oppnår og summen penger man har i banken.

http://severines.blogspot.com/

Hei Sivne!

Når det gjelder Steyr'en i den båten dere ser på så trenger du ikke bekymre deg, det er flotte og gode maskiner. Holder selv på å bytte maskin i båten min og jeg skal kjøpe meg flett ny Steyr. Ikke bare er motorene veldig bra, men servicen som Univa i Arendal utøver er helt fabelaktig. De svarer gladelig på alle spørsmål og gir deg mer hjelp enn du ville ha.

Designet på Steyren er gjennomført bra, og ting produsert i Steyr i Østerike har i alle dager vært synonymt med kvalitet. Arbeider selv til sjøss som maskinist og tørr påstå at maskin har jeg en smule peiling på. Ikke uten grunn jeg velger å kjøpe Steyr.

"Noen kaller det 40-års krisa ! hehe.. har vært igjennom den selv."

Litt tidlig å få den i en alder av 29, blir 30 i juni...!!!!! :rolleyes:

Han gråt i dag mores når det gikk opp for han at den ikke var vår enda....
Minner meg på en god historie jeg hørte en gang, og sannsynligvis en sann en også:

Far og sønn var på vei for å se på en ny bruktbåt. Underveis skulle pappa forberede sønnen på hvordan han skulle oppføre seg overfor selger. Han måtte under ingen omstendighet vise at han likte båten, uansett hvor bra den var for hvis selger oppdaget at de likte båten godt var det vanskeligere med pruting.

Vel framme viste junior tydelig på alle mulige ubevisste måter at dette var drømmebåten over alle drømmebåter men han sa ingenting. Ved visningens slutt kommer det fra junior:

"Du... pappa?????"

"Ja"

"Jeg vet hvorfor han skal selge båten sin."

Javel tenkte pappa, her kommer det, nå klarer han ikke å holde seg lenger. "Javel, hvorfor det da."

"Jo, fordi den er så jyselig stygge". :lol: :lol: :lol:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Gratulerer med båtdilla og ny båt! :flag:

Fruen på Eline, altså jeg, også kalt "Matruså" er vel også det man kan kalle i overkant båtgal. Mannen min og jeg har hatt båt siden 1992, og har oppdratt 3 sønner ombord. Har hatt bilsete i salongen og barnevogn på taket, og tøffet land og strand rundt i alle år.

Etter mange år med gammel, rå og kald trebåt, hentet vi i fjor drømmebåten vår, en ny Viksund St Cruz 340 på fabrikken i Strusshamn, og båtlivet fikk seg (om mulig...) en kraftig (og forventet) opptur. Nå bruker vi båten sommer som vinter, ettersom vi har alt vi trenger av varme og komfort ombord.

Dere har mange flotte stunder i vente nå som dere har blitt hekta, og mannen din er nok like fornøyd som min med konevalget! :wink: For øvrig var det jeg som var vokst opp med båt hos oss, og som introduserte båtlivet som ferieform for min kjære! Det er vel kanskje ikke så ofte det er den veien? Nå er vi i alle fall like avhengige av båtlivet, begge to! Livet på sjøen gir en ekstra dimensjon, og absolutt økt livskvalitet - i alle fall for oss!

For øvrig er det fruen ombord som poster her på forumet, Kapteinen er mer som en passiv bidragsyter å regne, og leser heller over skulderen min! Det er jeg som tipser ham om interessante tema på forumet, osv... Men sånn er det, når fruen er den som surfer på nettet - og ikke bare på bølgetoppene...

Jeg har heller ikke registrert meg på de rosa sidene, og føler meg sånn sett heller ikke spesielt som "en av gjengen" her inne. Synes heller ikke det burde være nødvendig med en egen kvinnekrok på et båtforum, men kanskje jeg tar feil? Håper vi båtjentene er velkommen her på åpent forum, uansett!

Hilsen fruen på Eline! :seeya:

Velkommen til baatplassen :flag:

Jeg er som du, båtfrelst, og gleder meg skikkelig til sesongen starter igjen!

Vi liker oss også godt i Ryfylke, og har Helgøysund som favorittplass.

Ikke minst for eldstemann på 13 er dette en fin plass pga det trådløse internettet :wink:

De yngste (8 og 10 år) foretrekker korte strekninger, og så drar vi heller litt lenger de gangene vi reiser uten barn.

Drog til Bergen i fjor sommer, og har planer om det samme i år også; og kanskje se litt av Nordhordland.

Utrolig mange koselig steder å besøke underveis :yesnod:

Som andre også har nevnt, så er de rosa sidene her inne, en fin plass for oss damer, uten tilgang for menn :wink:

Der kan man få tips om bl.a. matretter som er greie å tilberede på båttur og andre mer og mindre nyttige tips til båtlivet!

Hilsen Ingrid

Redigert av submiss (see edit history)

How is education supposed to make me feel smarter? Besides, every time I learn something new, it pushes some old stuff out of my brain. Remember when I took that home winemaking course, and I forgot how to drive? - Homer Simpson

submiss blog

Der kan man få tips om bl.a. matretter som er greie å tilberede på båttur og andre mer og mindre nyttige tips til båtlivet!

MATRETTA??????

Nei ta heller matrettan med dokker hit, så kan vi lær dokker å skifte oljefilter, dieselfilter osv.

Trodde ærlig talt at maten ombord var det gubben som sto for??????

Kor e likestillinga????? :wink:

Er litt enig her, jeg er utdannet kokk men hverdagsmaten lager mannen og jeg står for helgene og båtturene. Ser det mangler en tråd for mat på bål, har masse i lommen innen den sjangeren. Og jeg trenger masse lærdom ang oljefilter osv.... :wink:

Må nok lage en slik tråd ser jeg, fant en om "vanlig" mat

men den var nok noen år gammel.... kansje jeg kan "løfte" den litt!

Men nå har jeg heller ikke vært på de rosa sidene, kan jo sikkert være bra der og!!!!

Lykken i livet er å gjøre det man elsker å gjøre, ikke prestisjen man oppnår og summen penger man har i banken.

http://severines.blogspot.com/

Jeg er både her og der :cheers:

Kjæresten min - Akult - er nok den av oss som er mest aktiv her inne, men jeg slenger gjerne inn et innlegg her hvis jeg føler jeg har noe å bidra med :smiley:

Jeg er nok den av oss som står for det meste av matlagingen, både hjemme og i båten, og jeg trives veldig godt med det.

Ellers så liker jeg å ta del i det meste som skjer ombord, og driver for tiden og tar D5L-kurset (fritidsbåtførersertifikatet) som ble tilbudt gjennom denne siden.

1. eksamen står snart for døra der, og jeg driver med utaskjærs navigering på stuebordet i dag :yesnod:

How is education supposed to make me feel smarter? Besides, every time I learn something new, it pushes some old stuff out of my brain. Remember when I took that home winemaking course, and I forgot how to drive? - Homer Simpson

submiss blog

Vi har mulighet til å være der det skjer, NÅR det skjer :cool:

Får både i pose og sekk, på en måte :wink:

submiss blog

...fant en om "vanlig" mat men den var nok noen år gammel.... kansje jeg kan "løfte" den litt!
Det er rette ånden, gjenbruk av gamle passende tråder :smash:

Hos oss også er det gjerne slik at jeg lager maten og kvinnskapet tar seg av resten (opprydding og oppvask). Håper ikke de rosa sider har gjemt unna gode oppskrifter, de vil bli satt pris på her også :yesnod:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Hei!

Operer på begge fora jeg, bruker som oftest knappen "Vis nye innlegg" og da får jeg opp nytt fra begge fora. For meg er det lite interessant hvor temaene befinner seg, så lenge de intesserer meg. I vår familie er det nok jeg som er den ivrigste på nettet, men båtinteressen deler vi. Om sommeren bruker vi all vår fritid i båten, og om vinteren er båt og båtliv vårt viktigste samtaleemne.

Hilsen Ella

Redigert av Amica (see edit history)

"Ja ha, ho e blank no, Folda;berre helgedagen. Men du skal få sjå henne ein dag når ho snakkar alvor. Da er ho eit vaksemenneske." (Olav Duun)
Amicas blogg
Jøa kystlag

.... jo dere prøve å lokke oss inn! :cheers:

Det er vel ikke nødvendig med lokkedamer på et båtforum, synes du? :confused:

Jeg synes det er greit å ha tilgang til begge, det store forumet blir for meg noe mektig til tider, jeg synes det er godt å ha mulighet til å ankre opp i litt smulere farvann.

mvh Margot

SveinHa Postet I dag 17:28

Håper ikke de rosa sider har gjemt unna gode oppskrifter, de vil bli satt pris på her også

Da min kjære fylte året sist, spurte jeg inne på rosa sider om tips til en god meny som kunne lages ombord.

Blondie er en kløpper til å legge ut oppskrifter på velsmakende retter, og jeg endte opp med å lage følgende:

Blondie

Her er et forslag: Forrett: en pakke frosne kamskjell(kjøpes i butikken eller ferdige på fiskebrygga)

kjøper du dem i butikk er det 6stk i;du gjør slik:

Tin kamskjellene ,stek dem gylne på vær side,ca2-3 min pr side over svak varme.

bland sammen 1 dl soyaolje og 1 fed hvitløk,+1ss lime.Kok dette i stekepanna.

kutt litt salat(lollorosa fint opp,legg dette først på tallerken,så legger du,

to kamskjell pr tallerken,hell så over litt av saus blandingen.,så en liten grønn,

dill strå + fin kutta rød paprika,på toppen.Legg en tynn kjeks(melbatoast ved)

Hovedrett: Fylt Indrefile av svin:kjøp en på ca 600gr(lag et hull i den på midten)er de små ,må du ha to stykke.Legg filene i marinade om natta,kjøp ferdig svinemarinade,pensl på.

Nestedag: kutt opp ferske shampingjong,stek dem gylne ,krydres med salt og pepper+grillkrydder.

mos disse,og spe med litt fløte,rør rundt.fyll så svinefileen med dette fyllet.

Brun så filene i stekepanna på sterk varme,rull dem rundt på alle kanter,legg dem så inn i skypanna i stekeovnen,med smør,1 hvitløksfed,1 oppkutta skvosj,1 løk,1 rød paprika,babymais,hell så over litt fløte,sett steketermometer i den tykeste delen av kjøttet,og stek det til rosakjerne,ta ut kjøttet,og la det hvile 15min,før du kutter det opp,på skrå i fine skiver.

server med kokte poteter eller fløtegratinerte poteter i fra toro.+creme fresh til.

Kjøttet kan du gjøre klart i forkant hjemme,slik at det er bare å steke det ombord.

Dette ble veldig godt mottatt, for å si det sånn :yesnod:

Og de "Tilslørte bondepikene" som hun foreslo som dessert, orket vi ikke tenke på en gang, vi ble mette nok av de to andre rettene :wink:

submiss blog

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...