Jump to content

Beste kjøp tur/motorseiler 36-44 fot ?

Otto R

Recommended Posts

Er det ingen båtkyndige på seil/motorseiler her på båtplassen som kan gi noen matnyttige tips ?

Jeg tror du må spesifisere planlagt bruk nærmere. Kjøp av seilbåt innebærer mange kompromisser mellom egenskaper som ofte er motstridende. Du sa du skulle ha en "bobåt", men har du tenkt deg på jordomseiling eller skal dere bo i båten noen uker om sommeren mens dere seiler korte etapper mellom gjestehavner ?

Ellers synes jeg ikke at du bør henge deg opp i at båten skal være nyere enn 1986. En gammel båt som er godt vedlikeholdt og oppgradert med moderne utstyr, nyere seil, ny motor etc., kan ofte være et godt kjøp.

Bruk av båt er planlagt til lengre ferier 4 - 8 uker langs kysten, men også overfart til Shetland,Skottland,Danmark osv.

Båt må også være grei til mindre turer,weekend turer med god bo kvalitet.

Vi er primært ute etter dekkshusbåt , da vi er mer uavhengig av været/temperatur.

Takk for svar, men jeg sliter med å finne brukte båter i prisklasse/størrelse som er aktuell. Både Motiva ,Fisher og Nauticat er flotte båter, men jeg finner lite aktuelle brukte båter over 36 fot.

Noen som har linker som inneholder noen av båtene ovenfor ?

• 3 måneder senere...
Vurderer Seafinn 39 evt,43. Noen som har erfaringer å komme med ?

Relativt sjeldene båter på våre trakter, men ved å sjekke opp i båtregistret kan en kanskje komme i kontakt med norske eiere. Båtene er finske og er nokså lik de tidligere modellene til Nauticat. Generelt er finnene kjent for å bygge kvalitetsbåter.

For øvrig er motorseiler et nokså uklar begrep i dag. Nye "motorseilere"er tradisjonelle seilbåter, med medfølgende seilegenskaper, med noe oppbygget dekkshus. Båter som Fisher og andre langkjølede eldre båter er bygget etter et annet konsept hvor motor er hovedframdriften. Seilegenskapene kan ikke sammenlignes med en moderen dekkshusbåt, men seil kan fungere hyggelig drahjelp på halvvind og slør og som støtte.

Da er båt kjøpt, Nauticat 39 .

Så nå må vi lære oss å seile, ferieturen i år blir fra Tromsø og sørover til vestlandet i 3-4 uker.

Noen tips om plasser å besøke ?

:flag: Gratulerer med ny båt. Syvdefjorden bør du ta en titt på - vinter som sommer. :flag: Ikke noen gjestebrygge ennå, men den kommer. I mellomtiden fikser vi plass til deg dersom du dukker opp. Bare ta kontakt når det passer.

jawik f.t.i. hjemmehavn Syvde.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...