Tine IV Startet 2.November.2003 Link til dette innlegget Startet 2.November.2003 Hei igjen,sitter en gjeng her og diskuterer litt ang VHF som har blitt overtatt /fulgte båtkjøp .Kunne ventet i 3 uker for da har to av oss her forhåpentligvis fått VHF-sertifikat.Men til spørsmålet. På min VHF er kallesignalet L J ...da følger normalt dette kallesignalet ny eier , men hva når vi bytter navnet på båten ,må dette inn til telenor igjen ? Eller er båtnavnet noe du kan bruke sammen med kallesignalet . TINE II Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
klikk Svart 2.November.2003 Link til dette innlegget Svart 2.November.2003 Hakke peil! Og det er derfor jeg ikke har orket å engasjere meg i å anskaffe VHF. Det er altfor mye dill å sette seg inn i for noe man sannsynligvis aldri vil ha bruk for!! Ikke for å starte noen VHF diskusjon igjen,, men det er for dumt at man ikke skal kunne gå i butikken og kunne kjøpe seg det som trengs for å være sikker på havet. Noen regler burde det selvfølgelig være. F.eks. "Ikke bruk f**nskapet ved mindre du er i ferd med å synke!". Bruker man VHF uødvendig så bør man bli straffet på lik linje som unødig bruk av nødraketter, det bør holde. Skal man bruke det til andre ting så får man sette seg inn i det og gå kurs slik det kreves i dag. Bare min mening som glapp ut,, igjen! Sitér dette innlegget Link to post
Sigurd Svart 2.November.2003 Link til dette innlegget Svart 2.November.2003 Hakke peil! Og det er derfor jeg ikke har orket å engasjere meg i å anskaffe VHF. Det er altfor mye dill å sette seg inn i for noe man sannsynligvis aldri vil ha bruk for!! Hei Ta en kikk i dokumentarkivet, tror det ganske enkle skjemaet for eier/navn-skifte ligger der. Kan ikke si meg enig i at det er mye dill aa sette seg inn i, og at det antakelig aldri blir bruk for VHFen. Men jeg er derimot enig i at VHF som diskusjonstema kan vi heller ta en gang utpaa vinteren om det trengs litt fart. Nok av overoppheta temaer for oyeblikket. Vi faar se. mvh Sigurd Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 2.November.2003 Link til dette innlegget Svart 2.November.2003 Hakke peil! Og det er derfor jeg ikke har orket å engasjere meg i å anskaffe VHF. Det er altfor mye dill å sette seg inn i for noe man sannsynligvis aldri vil ha bruk for!! Ikke for å starte noen VHF diskusjon igjen,, men det er for dumt at man ikke skal kunne gå i butikken og kunne kjøpe seg det som trengs for å være sikker på havet. Noen regler burde det selvfølgelig være. F.eks. "Ikke bruk f**nskapet ved mindre du er i ferd med å synke!". Bruker man VHF uødvendig så bør man bli straffet på lik linje som unødig bruk av nødraketter, det bør holde. Skal man bruke det til andre ting så får man sette seg inn i det og gå kurs slik det kreves i dag. Bare min mening som glapp ut,, igjen! God morgen, Egentlig burde jeg latt den slags innlegg stå uten videre kommentarer - de taler jo "sitt eget språk".... Men når det gjelder VHF i sin alminnelig - og nødkommunikasjon i særdeleshet - da treffer du noe midt inne i meg. Hvis du ikke "orker å engasjere" deg såpass for å høyne sikkerheten for deg selv, de andre ombord - og andre fartøyer i nærheten, da synes jeg det er såpass sneversynt at du kanskje heller burde stå helt stille i skammekroken, fremfor å reklamere for elendigheten Regler av typen "ikke bruk f**nskapet" er selvfølgelig så useriøse at de ikke engang fortjener å kommenteres. Reglene for bruk av VHF har nemlig en nær sammenheng med at dette er et absolutt internasjonalt kommunikasjonssystem. Her har hele verden for en gangs skyld blitt enig, og da ligger det i sakens natur at regelverket er noe rigid. Men minst like viktig er det at for å ivareta sin rolle som internasjonalt nød-, kalle- og kommunikasjonssystem så kreves at operatørene vet hva de holder på med. Det gjelder elementære prosedyrer slik som valg av riktige kanaler til riktig bruk, og det gjelder kunnskaper om nødprosedyrer slik at man ikke ufrivillig kommer i skade for å forstyrre nødtrafikk. Hvis du ikke har mer saklige argumenter å bidra med i en diskusjon om VHF - da synes jeg ærlig talt at du like gjerne kunne holde din personlige frustrasjon for deg selv..... - - - - Så til spørsmålene som førte til denne utblåsningen. Sertifikat og konsesjon er to forskjellige ting. Sertifikatet er personlig og gir innehaveren rett til å operere et VHF-anlegg i den maritime mobile tjenesten. Konsesjonen er en tillatelse til å opprette og drive en stasjon som nevnt. Konsesjonen følger altså normalt anlegget som er montert ombord i en bestemt båt. Hvis båten skifter eier skal ny konsejonsinnehaver registreres hos Telenor på skjema som nevnt av andre. Den som skal søke om konsesjonen må naturlig nok ha et VHF-sertifikat - som jeg forstår at er innen rekkevidde Gratulerer med VHF! Bruk den, bruk den flittig! Gjør deg kjent med måten trafikken foregår på ved å lytte kontinuerlig når du er ombord. Bli fortrolig med VHF'en og den vil bli "din beste kamerat" ombord! mvh Poseidon (Som har 3 VHF'er ombord, som gir kurs til VHF-sertifikat - og som nok må regnes som en "VHF-freak" ) Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Tine IV Svart 2.November.2003 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.November.2003 Du burde ikke giddi og komentert han greia der,er bare for dumt av voksene folk og snakke sånn :Men det finnes desverre noen av den sorten.Kunne hende han trang hjelp en dag og (hvis han har båt da ) Tipper det er han som skrøyt i et annet forum på nettet at han var nekta her , samme svar typen ivertfall,men men. Jaja veit jeg og komenterte han nå men men.VHF og Båtførerbevis burde bli påbudt.Jeg er av dem som liker dåli alle påbud og duste regler . Men etter mange år borte fra sjøen ,kommet tilbake nå og ser alle di som aldrig skulle verken hatt båt eller sitti i en. Og da kunne jo dem som ikke kan oppføre seg holde seg på land .Vanlig sunn folkeskikk skader jo ikke..........TINE II . Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.