Jump to content

D5L samlingen i Stavanger.

Sydvesten

Recommended Posts

Legger denne i åpnet rom.

Da er første samlilgen for baatplassen.no D5L kurs over. Vi var noen og 40 stykker fra baatplassen.no samlet på Gamle Salten denne helgen for repetsijon og eksamen i navigasjon.

Jeg skal ikke dvele så mye om detaljer fra samlingen, men vi har hatt det kjempe hyggelig. Det er utrolig hyggelig å få satt et ansikt og en personlighet bak nickene vi bruker her. God mat og drikke, hyggelig atmosfære, hyggelige båtmennesker fra baatplassen. Neste samling ser jeg frem til med glede. Ellers så var det jo hyggelig å treffe noen av de andre hobbykverulantene også, og vi fant til og med et hammerdown som fungerte, i allefall dagen derpå.

Takker så meget til alle de jeg fikk gleden av å lære å kjenne personlig denne helgen, og takk til Poseidon for flott helg som ble avsluttet med en "vanskelig" eksamen :wink:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Hei alle D5L'ere og andre

Enig med Sydvesten. En usedvanlig vellykket samling. Poseidons foredrag om the noble art of navigation fikk lyset til å gå opp for mange av oss. Med et stort forbehold om at vi ikke har sett eksamensresultatene ennå da :blush:

Takk alle for en helg jeg aldri kommer til å glemme!

Istemmer. :yesnod: En svært intens, krevende men også givende helg i "Gamle Salten". Ikke minst ble turen i Ryfylkeskjærgården på lørdag med "Gamle Salten" en minnerik opplevelse. Allt profesjonellt lagt til rette og gjennomført av Poseidon.

Takk til alle

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Takker til alle for en fin samling og særlig til læreren for et flott opplegg!

Har truffet mange hyggelig folk og fått snakket masse båt. Så får jeg heller leve med at en del fikk illusjonen av at det satt en gammel sjøulk bak nicket midt ødelagt :blush:

Nå krysses det som krysses kan for at eksamen blit bestått men uansett ser jeg frem til neste økt til våren!

Ja det er bare og ta av seg hatten for det opplagget det fungerte veldig bra.

God mat og drikke hyggelige folk pluss en veldig fin og nostalgisk skute. det gjorde at rammen på alt

sammen ble så bra. Så en takk til alle sammen av BP Medlemmmer samt POSEIDON og hans CREW.

KJEMPEHELG :flag::flag::cheers::flag:

Dere var en kjempefin gjeng, alle sammen!

Takk for en fin helg i Stavanger.

Vi er så overbevist at vi går videre at vi samles allerede onsdag til faste samlinger, på rundgang. :wink:

Hilsen Inge - Astor-

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Ja, også for meg og mine gode medhjelpere ble dette en fantastisk helg. Flotte båtfolk på rekke og rad, interessante tilhørere når jeg gjorde mitt beste for å gi innblikk i strømkoblinger og radarplotting - og noen virkelig gode spørsmål som viste at dette er kursdeltagere som har studerte grundig!

Turen på fjorden med GAMLE SALTEN burde ha vært minst dobbelt så lang, både slik at vi hadde fått sett større deler av alle de stedene vi har kjempet oss gjennom i kart #16 - og slik at man hadde fått bedre anledning til å fordype seg i radar, terrestrisk navigasjon og overettmerkenes fortreffelighet :wink:

__IMG_1273.jpg

Perlen med en stø hånd på Gamle Saltens "ratt".....

__IMG_1275.jpg

Neste strekk i seilasen planlegges

__IMG_1282.jpg

Astor tar bilde av sine kolleger som står til rors

__IMG_1287.jpg

Troll 20 og Perlen i hyggelig passiar før middagen serveres

__IMG_1290.jpg

roaldbj røper sine metoder for å huske kardinalmerkene for Fran og rem

__IMG_1297.jpg

Oddgeir er fordypet i eksamensoppgaven

__IMG_1298.jpg

Galeon vet visst ikke helt sikkert om han skal le eller gråte . . . .

__IMG_1305.jpg

Det er selveste Kong Haakon VII som passer på at Jon Dag gjør en god jobb med eksamen

__IMG_1310.jpg

Fjellbonden fant seg vel til rette ombord i Gamle Salten - og her tar han eksamensoppgaven med et bredt smil . . . .

Alt i alt; en kjempehelg - og vi gleder oss allerede til samlingen i mars, for ikke å snakke om D5LA-kurset til høsten :wink::wink:

Takk igjen til dere alle for en uforglemmelig opplevelse!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Ellers så var det jo hyggelig å treffe noen av de andre hobbykverulantene også, og vi fant til og med et hammerdown som fungerte, i allefall dagen derpå.

Det var en kjempekjekk samling ! Jeg kan legge til at jeg var prøvekaninen på kroppens egen Hammerdown. Med magetrøbbel gikk jeg på "Kontoret" og inntok korrekt dose :drink: og vips så var faktisk magen i synk igjen for resten av samlingen. Fantastisk ! :wink:

.... på dypt vann; igjen.... :diving: :sweat:

Jeg har tidligere tatt båtførerprøven hos Poseidon.

Etter at vi nå har tatt navigasjonseksamen kan jeg fortsette med å anbefale varmt kursopplegg som vi har har på baatplassen.no.

Sålangt jeg kan vurdere, har det fungert knirkefritt, og jeg håper og tror at de aller fleste skal få resultater utfra eksamen som ikke skal bli så veldig flaut å leve med (legg gjerne vekt på ordet "håper og tror").

Så derfor, om noen her vurderer enten D5L eller båtførerprøven i fremtid, vil jeg anbefale å titte litt på tilbudet her i forumet i samarbeid med båtskolen Poseidon.

Utover det, så må jeg få takke for en flott helg. Flotte mennesker, samt at jeg har fått 20 fot syka :wink:

(jeg må også få lov til å nevne, da der er bilde av meg ved roret lengre oppe. Det er slettes ikke helt enkelt å være styrmann når man får beskjed om hundre graders feil på oppgitt kurs. Etter 2 kontrollspørsmål, med bekreftende svar, så turnet jeg båten slik. Gjett om navigatøren foretok en kontrollregning fort :lol: )(vær observant på at det er uhyre fort gjort med en slik feil, når ting skjer i "hundreognitti")

Hei og takk for sist alle sammen.

Bare bøyer meg for det at denne helgen har vert helt topp,med Poseidons gode ledelse av det pedagogiske. :nono:

Følte at det var en veldig god kjemi men sån er det vel blant båtfolk ???????

Helgen er uforglemmelig en sann opplevelse.

Xerb

Man skal være forsiktig med å uttale seg på vegne av andre,

men i alle fall for meg har deltagelse i D5L hos Poseidon gitt båtlivet en ny dimensjon.

Jeg har lært om forhold knyttet til småbåtliv som langt overskrider hva jeg har vært i stand til å forestille meg tidligere...

Uforbeholden anbefaling av Poseidons opplæringer.

Litt flere bilder fra helgen ombord i Gamle Salten:

__IMG_1294.jpg

roaldbj fordypet i eksamensoppgaven, med krystallkulen klar ved sin side . . .

__IMG_1295.jpg

Magbolme midt inne i eksamen, med to kaffekopper for sikkerhets skyld

__IMG_1299.jpg

Bitteliten har inntatt 1. kl Røgesalong, med skinn og mahogny - og tar seg såvidt tid til å gløtte opp fra oppgavene

__IMG_1306.jpg

Laholm seiler med blyant og linjaler, i dyp konsentrasjon over kartet

__IMG_1309.jpg

Sensor gjennomgår gamle oppgaver, mens Merethe og Sebaldus har nok å gjøre med dagens . . .

Pedagogisk stjerneopplegg, føler at stoffet ble godt og folkelig presentert, selv om kanskje eksamen ikke vil reflektere dette.

Mange trivelige bekjentskaper som fikk utfolde seg i de beste omgivelser. Kan bare anbefales.

Stor takk til Poseidon og hans crew.

Takk for et utmerker portrett Poseidon. Lenge siden et så oppvakt bilde er tatt av meg. Midt i en Mayday melding fra en tysk seilbåt der jeg regner ny RK kommer en sjeggete Stavanger kar og blender med blitsen. :smiley: Skinn og mahogney og ikke minst Pepsi MAX må til for å få en god dag. Heldigvis er det normale stressnivået en anelse lavere enn på denne eksamen

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Hei Poseidon og alle dere andre noen-og-førti D5L-deltakere!

Følger med stor interesse denne tråden og blir fylt av hyggelige minner fra forrige gang en engere krets av Baatplassen-medlemmer var samlet ombord i de ærverdige skip "Gamle Salten" og "Poseidon". Angrer så smått at jeg ikke stresset diverse private forhold litt mer og meldte meg på dette utmerkede tiltak likevel. Det er gledelig å se alle de positive meldinger dere kommer med. Kanskje det blir en ny mulighet senere.......

La meg bare få ønske dere alle sammen lykke til med kurset videre framover, og en spesiell hilsen til Poseidon med familie som virkelig setter alle kluter til for å lage et vellykket opplegg!

:flag: :flag: :flag:

mvh

JanS

Old fishermen never die - they only smell that way!

....... Kanskje det blir en ny mulighet senere.......

mvh

JanS

Slutter meg til JanS her. Har ikke vært hos Poseidon i Stavanger før, men har angret en stund på at jeg ikke meldte meg på D5L i høst.

Kommer vel kanskje råd en annen gang.

mvh tuffff

Mange takk for en lang rekke særdeles hyggelige tilbakemeldinger - langt flere enn de to som er sakset ovenfor :wink:

Vi skal slett ikke se bort fra at det kan bli en ny mulighet; det kommer mest an på dere - og på om ledelsen av baatplassen.no fortsatt stiller med den samme utsøkte velvilje som de har gjort hittil.

For meg har dette vært et stort prosjekt og jeg tør ikke engang tenke å telle de timer som er nedlagt; men når man får anledning til å samle så mange fantastisk flotte og entusiastiske baatplassenmedlemmer rundt seg en hel helg - da er strevet glemt og en "helårs båtfantast" som meg så nær himmelen som han noensinne kan regne med å komme :wink::wink:

Derfor: hvis interessen er stor nok så stiller jeg meg gjerne til disposisjon for et lignende opplegg fra høsten av + D5LA for de som måtte ønske å sikte mot stjernene :seeya:

D5LA for de som måtte ønske å sikte mot stjernene :seeya:

Fruen snakker om at jeg har stjerner i øynene når jeg snakker om navigasjon og annet båtrelatert, er det noen sammenheng her mon tro :crazy:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Det derre D5LA kurset er fristende ja. Veldig fristende. Poseidon - får man da et internasjonalt anerkjent sertifikat som man kan "slenge i bordet" over hele verden?

Når det gjelder den internasjonale anerkjennelsen, så regner jeg med at den er på linje med det røde passet :wink::wink:

Fra spøk til alvor; det er et forhold som jeg ikke har fått noe bombastisk svar på mine henvendelser til Sjøfartsdirektoratet.

Det som jeg har fått muntlig er at D5L regnes å være likeverdig med Yachtmaster Offshore og at D5LA regnes å være likeverdig med Yachtmaster Ocean.

Det som imidlertid er sikkert er at sertifikatet har delvis engelsk tekst, med referanse til lovhjemmel, etc.

Jeg legger ut et scan som viser et vanlig D5L-sertifikat innenfor D5L-forumet vårt. Noe D5LA har jeg dessverre ikke tilgjengelig innen rekkevidde for øyeblikket.

Redigert av Poseidon (see edit history)

Forutsatt et forhold jeg ikke lenger har herredømme over (D5L),

melder jeg meg herved som deltager til høstens D5LA.

Jeg melder meg også på dette kurset. Anser det for sikkert at det kommer. :wink:

Stiller meg også i rekken av gratulanter for et vel gjennomført opphold i Stavanger. :drink:

"hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2)

Under forutsetning at det ikke kommer alt for mange misfornøyde lyder fra sensor når, prøven(e) mine blir rettet, melder jeg meg ogå på et slikt D5LA kurs. Om du kommer med noen inspill på relevant litteratur, kan vi jo forberede oss litt i sommer.....

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...