Frøken Fryd Svart 15.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2007 Jeg har sett radarantenner som er montert skjevt i forhold til kjølens retning, og da blir head up beregnet i forhold til antennens frontmerke, og ikke båtens kjølretning. Skaden er jo allerede gjort, vi prater om radar De fleste radarer blir levert med en stor "feil" i heading marker, gjerne 90 grader. Dette er gjort konsekvent for at installatør/bruker kommer til å justere den og ikke tro at bildet stemmer fra byrjan. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 24.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2007 Medlemmene av Båtplassen som har vurdert, valgt, gjennomført og latt seg evaluere til den første eksamen i D5L, som visstnok er den vanskeligste, idet den inkluderer seilas både innasjærs og utaskjørs, både i dagslys og nattestid, både med harde sjøstrømmer og med sterke vinder, både med nødhjelpsmeldinger og havarert GPS, med kompass som ikke alltid har liten deviasjon, med båt som ikke alltid kan gå med spesielt stor fart, med behov for å beregne 5 forskjellige kurser, med behov for å foreta radarplotting i forhold til møtende fartøy, med behov for å foreta detaljerte og korrekte beregninger av tidspunkt for når man har minste avstand til møtende fartøy og tilogmed avstandenh til dette fartøyet, med pålegg om å vite forskjellen mellom en breddegrad langs ekvator og langs vår egen breddegrad med krav om å vite hvordan vi skal beregne posisjon når vi passerer datolinjen og ekvator, og litt tilbare og deretter motsatt vei??? og mye mer. Alle som deltok har faktisk bestått, dvs fått karakteren 3 eller bedre både i skriftlig, beinhard prøve, og i muntlig prøve som nesten gikk døgnet rundt. En gratulasjon fra en av deltaerne til alle de andre. Nå har vi papir på kunnskap - så får vi håpe at vi kan gå foran med godt eksempel og vise at vi også kan praktisere denne kunnskapen. For min egen del er jeg ikke i tvil om at det i første rekke er Poseidon og hans mannskap som har klart å tilføre meg denne kunnskap. Derfor bør også Poseidon gratuleres på det mest uforbeholdne. Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 24.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2007 Gratulerer, karer!! Well done. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
roaldbj Svart 24.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2007 (redigert) Dette var en skikkelig sjømannshilsen skipper. Aksepterer. Redigert 24.Januar.2007 av roaldbj (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 24.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2007 Grattis til dere alle. Må si Poseidon har gjordt en kjempejobb. Det er ikke det letteste klintellet han har. Han må være dyktig Gratulerer igjen Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Kjell E Svart 24.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2007 (redigert) Well done indeed - til Mine medstudenter! Poseidon og hans mannskap! - Mer inspirerende og oppklarende pedagog skal man lete lenge etter. Resultatet ble over min forventing, etter å ha tampet rundt med havarerte hornblåsere inn og ut av Skudesneshavn - f*** hvor jeg lette etter Jarsteinen som oppgaven på død og liv skulle ha meg østafor. Og plundret litt rundt i Stillehavet (ja, vi forflyttet oss rundt forbi der også...) Utregningen av avvikning forbigår jeg i stillhet, for en som ga opp matematikk da de sluttet med bilder av epler og pærer på omslaget til lærebøkene ble det rot der og.... Og takk til alle sammen, det var H24 inspirasjon å møte dere alle - og vi gjentar det i mars! Mvh, Kjell Redigert 24.Januar.2007 av LA3939 (see edit history) Sitér dette innlegget LA3939 har endret brukernavn Link to post
Bitteliten Svart 24.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2007 Grattis til dere alle. Må si Poseidon har gjordt en kjempejobb. Det er ikke det letteste klintellet han har. Han måvære dyktig Gratulerer igjen Fra spøk til revolver, ja det er han. Både pedagog og skipsfører. Veldig morro å ha en sånn lærer som ikke bare kan boka, men også vet hvordan ting gjøres i praktisk teori Sitér dette innlegget Link to post
Chrian Svart 24.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2007 Gratulerer alle sammmen, tror Poseidon har laget gull av gråstein her. Vi er 10 båtvenner som har leid en lærer for å hjelpe oss med de kunnskapene som må til for å klare eksamen til D5L, vi har så langt avlagt tre eksamener og ingen har strøket så langt. Lokaler har vi fått låne på en maritim institusjon i nærheten der to av deltagerne har sitt virke. Vi har valgt å bruke nesten ett år på dette da de fleste jobber en form for turnus og ingen ønsker å miste en samling. Kan anbefale denne formen for undervisning for dem som ikke har en ni til fire jobb med mulighet for å møte til faste tider hver uke. Sitér dette innlegget MVH Chrian Link to post
baatsman Svart 24.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2007 Jeg tror med en som innlevelse att lærdommen glir lettere inn. Har hatt forelesere i alle varianter. En dårlig foreleser klarer t o m å ødelegge ett spennende fag. Håper på ett resome når dere er ferdig "styrmenn". Til LA3939, det er utrolig hva en får inn, så lenge lærer/fag er int. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Astor Svart 24.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2007 Skal ikke legge skjul på at jeg har slitt endel med læreboka. Mye tungt stoff. Trakk meg to ganger men ble lokket tilbake. Poseidons kunnskap og læremåte ombord i Gamle Salten gjorde susen. Da ramlet endel på plass. Jeg er nok noe gammeldags i og med at jeg må ha læreren foran meg i timen. Nå skal jeg ikke ta neste eksamen på forskudd. Men skulle jeg bli blant de som består, så vil nok dette papir føre til en mer ansvarsfull ferd med mer ettertanke i min ferd med Astor. Kunnskapen forplikter, føler jeg. Jeg trodde jeg hadde med meg endel ballst fra tidligere år på sjøen, men dette var en ny og positiv opplevelse. Men det har vært tøft. Ser fram til en ny tur til Stavanger for ny eksamen i mars. Gratulerer til dere andre for betått første del. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Gunga Din Svart 24.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2007 Grattis til dere alle. Må si Poseidon har gjordt en kjempejobb. Det er ikke det letteste klintellet han har. Han måvære dyktig Gratulerer igjen håller med dig baatsman.....kan ikke vare lett o ha o gjöre med desse Baatplassen-kranglefanter......... Poseidon borde ha tapperhetsmedalj...... --STORT GRATTIS PÅ ER ALLE-- Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Bitteliten Svart 25.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2007 (redigert) Poseidon borde ha tapperhetsmedalj...... Største tapperheten Poseidon utførte var vel å styre en ganske så entusiastisk gjeng full av egne og andres erfaringer. En sjeldent hyggelig helg - selvom eksamen kanskje ikke er den mest hyggelige delen i seg, kanskje mer et nødvendig onde Redigert 25.Januar.2007 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 25.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2007 (redigert) Læreboka kan du få billig, men Poseidon vet hva som burde stått i den og da blir det betydelig lettere å få inn tilstrekkelig med pensum. Redigert 25.Januar.2007 av Sjøtummel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.