Jump to content

D5L samlingen i Stavanger.

Sydvesten

Recommended Posts

Jeg har sett radarantenner som er montert skjevt i forhold til kjølens retning, og da blir head up beregnet i forhold til antennens frontmerke, og ikke båtens kjølretning.

Skaden er jo allerede gjort, vi prater om radar :wink:

De fleste radarer blir levert med en stor "feil" i heading marker, gjerne 90 grader. Dette er gjort konsekvent for at installatør/bruker kommer til å justere den og ikke tro at bildet stemmer fra byrjan.

• 2 uker senere...

Medlemmene av Båtplassen som har

vurdert, valgt, gjennomført og latt seg evaluere til den første eksamen i D5L, som visstnok er

den vanskeligste,

idet den inkluderer seilas både innasjærs og utaskjørs,

både i dagslys og nattestid,

både med harde sjøstrømmer og med sterke vinder,

både med nødhjelpsmeldinger og havarert GPS,

med kompass som ikke alltid har liten deviasjon,

med båt som ikke alltid kan gå med spesielt stor fart,

med behov for å beregne 5 forskjellige kurser,

med behov for å foreta radarplotting i forhold til møtende fartøy,

med behov for å foreta detaljerte og korrekte beregninger av tidspunkt for når man har minste avstand til møtende fartøy og tilogmed avstandenh til dette fartøyet,

med pålegg om å vite forskjellen mellom en breddegrad langs ekvator og langs vår egen breddegrad

med krav om å vite hvordan vi skal beregne posisjon når vi passerer datolinjen og ekvator, og litt tilbare og deretter motsatt vei???

og mye mer.

Alle som deltok har faktisk bestått, dvs fått karakteren 3 eller bedre både i skriftlig, beinhard prøve, og i muntlig prøve som nesten gikk døgnet rundt.

En gratulasjon fra en av deltaerne til alle de andre.

Nå har vi papir på kunnskap

- så får vi håpe at vi kan gå foran med godt eksempel og vise at vi også kan praktisere denne kunnskapen.

For min egen del er jeg ikke i tvil om at det i første rekke er Poseidon og hans mannskap som har klart å tilføre meg denne kunnskap.

Derfor bør også Poseidon gratuleres på det mest uforbeholdne.

Well done indeed - til

Mine medstudenter!

Poseidon og hans mannskap! - Mer inspirerende og oppklarende pedagog skal man lete lenge etter.

Resultatet ble over min forventing, etter å ha tampet rundt med havarerte hornblåsere inn og ut av Skudesneshavn - f*** hvor jeg lette etter Jarsteinen som oppgaven på død og liv skulle ha meg østafor. Og plundret litt rundt i Stillehavet (ja, vi forflyttet oss rundt forbi der også...) Utregningen av avvikning forbigår jeg i stillhet, for en som ga opp matematikk da de sluttet med bilder av epler og pærer på omslaget til lærebøkene ble det rot der og....

Og takk til alle sammen, det var H24 inspirasjon å møte dere alle - og vi gjentar det i mars!

Mvh,

Kjell

Redigert av LA3939 (see edit history)

LA3939 har endret brukernavn

Grattis til dere alle. Må si Poseidon har gjordt en kjempejobb. Det er ikke det letteste klintellet han har. Han må

være dyktig :wink:

Gratulerer igjen

Fra spøk til revolver, ja det er han. Både pedagog og skipsfører. Veldig morro å ha en sånn lærer som ikke bare kan boka, men også vet hvordan ting gjøres i praktisk teori :smiley:

Gratulerer alle sammmen, tror Poseidon har laget gull av gråstein her. :flag:

Vi er 10 båtvenner som har leid en lærer for å hjelpe oss med de kunnskapene som må til for å klare eksamen til D5L, vi har så langt avlagt tre eksamener og ingen har strøket så langt. Lokaler har vi fått låne på en maritim institusjon i nærheten der to av deltagerne har sitt virke.

Vi har valgt å bruke nesten ett år på dette da de fleste jobber en form for turnus og ingen ønsker å miste en samling.

Kan anbefale denne formen for undervisning for dem som ikke har en ni til fire jobb med mulighet for å møte til faste tider hver uke.

MVH Chrian

Jeg tror med en som innlevelse att lærdommen glir lettere inn. Har hatt forelesere i alle varianter. En dårlig foreleser klarer t o m å ødelegge ett spennende fag.

Håper på ett resome når dere er ferdig "styrmenn".

Til LA3939, det er utrolig hva en får inn, så lenge lærer/fag er int.

Vi sees!

Skal ikke legge skjul på at jeg har slitt endel med læreboka. Mye tungt stoff. Trakk meg to ganger men ble lokket tilbake.

Poseidons kunnskap og læremåte ombord i Gamle Salten gjorde susen. Da ramlet endel på plass. Jeg er nok noe gammeldags i og med at jeg må ha læreren foran meg i timen.

Nå skal jeg ikke ta neste eksamen på forskudd. Men skulle jeg bli blant de som består, så vil nok dette papir føre til en mer ansvarsfull ferd med mer ettertanke i min ferd med Astor. Kunnskapen forplikter, føler jeg.

Jeg trodde jeg hadde med meg endel ballst fra tidligere år på sjøen, men dette var en ny og positiv opplevelse.

Men det har vært tøft.

Ser fram til en ny tur til Stavanger for ny eksamen i mars.

Gratulerer til dere andre for betått første del. :flag:

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Grattis til dere alle. Må si Poseidon har gjordt en kjempejobb. Det er ikke det letteste klintellet han har. Han må

være dyktig :wink:

Gratulerer igjen

håller med dig baatsman.....kan ikke vare lett o ha o gjöre med desse Baatplassen-kranglefanter......... :nonod:

Poseidon borde ha tapperhetsmedalj...... :yesnod:

:cheers: --STORT GRATTIS PÅ ER ALLE-- :cheers:

S/Y Gunga Din

Poseidon borde ha tapperhetsmedalj...... :yesnod:

Største tapperheten Poseidon utførte var vel å styre en ganske så entusiastisk gjeng full av egne og andres erfaringer. En sjeldent hyggelig helg - selvom eksamen kanskje ikke er den mest hyggelige delen i seg, kanskje mer et nødvendig onde :wink:

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...