Jump to content

D5L samlingen i Stavanger.

Sydvesten

Recommended Posts

..... Om du kommer med noen inspill på relevant litteratur, kan vi jo forberede oss litt i sommer.....

Det er et "tilbakevendende problem". Det finnes nemlig ikke noen lærebok (som jeg har funnet, ihvertfall) som er tilpasset pensum og læreplan for D5LA. Derfor har jeg i stor grad basert meg på den som heter: Illustrert navigasjon, av Ivar Dedekam; selv om den er langt fra ideell til formålet. I tillegg har jeg supplert med dusinvis av egenproduserte sider. Jeg har forøvrig fått utallige oppfordringer om å lage en ny og tilpasset lærebok - og den muligheten tygger jeg litt på for øyeblikket. Derfor tør jeg rett og slett ikke si nå i januar hva som ville bli læremidlene i oktober/november . . . .

Takk ellers for tilbakemeldinger, innspill og interesse for å gå videre!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Det som jeg har fått muntlig er at D5L regnes å være likeverdig med Yachtmaster Offshore og at D5LA regnes å være likeverdig med Yachtmaster Ocean.

Jeg tror ikke RYA vil være helt enig i den sammenligningen. (En kommentar fra den kanten er at D5L/D5LA er en god måte å forberede seg til Yachtmaster-eksamen. :eek: ) Jeg tror vi kan ta utsagn fra begge sider med en liten klype sjøsalt, og så kan jeg jo ta med meg pensum og eksamenskrav fra RYA på samlingen i mars om noen er nysgjerrige.

Jeg antar Poseidon ikke vil ha bindene påmeldinger til D5LA før det pågående kurset er ferdig og prøvene rettet, men for min del er det så absolutt aktuelt å melde meg på en oppfølger når den tid kommer.

Redigert av Sjøtummel (see edit history)

Når det gjelder bekreftelse på å ha disponert båt over 8 meter i minst 3 år

i forhold til D5L lurer jeg på om følgende er akseptabelt?

Noen erfaringer?

Bekreftelse.

Subject: Bekreftelse.

From: <post@sonhavn.no>

Date: Tue, 9 Jan 2007 08:29:18 +0100

To: Roald Bjcccccccccc <rab@psykologi.uio.no>

Jeg bekrefter at xxxx xxxxx kundenr. 395 båtplass H-27

har ført båt med lengde over 8 meter siden året 2000.

Son, 9. januar 2007

Bjørn Wikstrand

Havnesjef Son Havn

Vestby kommune

har för mig att Yachtmaster Ocean kräver en ganske lang dokumenterad överhavsegling.....

på flere dygn...

Du har nok helt rett. En veldig kort versjon av kravet til hvordan en eksamen skal gjennomføres er at eksamensturen skal ha minst 4 døgns varighet og du må logge minst 600 mil. Praktisk astronavigasjon er en obligatorisk del av eksamensopplegget. Før du får seile av gårde må du også framvise sertifikatet Yachtmaster Offshore.

(På den annen side slipper du å dokumentere at du "har disponert og regelmessig brukt" ... :wink: )

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Hva vil det si at Raderen er relativ orientert.

Feil spørsmål gir kanskje feil svar. :confused:

Orienteringen er enten Head Up, North Up eller Course Up.

Det er orienteringen.

Men så snakker en i tillegg om enten Relative Motion eller True Motion.

Relative motion:

When the motion mode is set to Relative, the position of your boat is fixed on the

screen and all the targets move relative to the boat.

True Motion:

When the motion mode is set to True, fixed radar targets maintain a constant position

and moving vessels (including your boat) travel in true perspective to each other and to

fixed landmasses on the screen. As the boat’s position approaches the edge of the

screen, the radar picture is automatically reset to reveal the area ahead of the boat.

Redigert av jolo (see edit history)

Hva vil det si at Raderen er relativ orientert.

Det betyr ganske enkelt at radaren viser et bilde som gjør at den streken som står rett frem / rett opp på skjermen også stemmer med båtens kjøllinje.

Det vil si at hvis du leser av en peiling på gradskiven i ytterkant av radarskjermen så vil den vise 0 grader rett forover, 090 tvers om sb, 180 rett akter og 270 tvers om bb.

Forhåpentlig ble dette forståelig - hvis ikke så skal jeg med glede gi en mer utfyllende forklaring.

Hils din kone lykke til med D5L-kurset!

Det betyr ganske enkelt at radaren viser et bilde som gjør at den streken som står rett frem / rett opp på skjermen også stemmer med båtens kjøllinje.

Dette er Course Up, og er nok avhengig av Heading Sensor (Kompass) for nøyaktig kurs etter båtens kjøllinje.

Ellers brukes Head Up.

Det vil si at hvis du leser av en peiling på gradskiven i ytterkant av radarskjermen så vil den vise 0 grader rett forover, 090 tvers om sb, 180 rett akter og 270 tvers om bb.

Leser du alltid av 0 grader forover har du North Up.

Ingenting av dette har noe med Relativ Motion å gjøre. :nonod:

Dette er Course Up, og er nok avhengig av Heading Sensor (Kompass) for nøyaktig kurs etter båtens kjøllinje.

Hvilken kurs mener du da?

Rettvisende behold

Rettvisende seilt

rettvisende styrt

magnetisk

kompass

???

Kursgiver kan være magnetkompass, elektronisk kompass, rate kompass eller gps. GPS har svakheten med at båten må våre i fart for å få kursindikasjon.

Jeg har north up, head up (relativt orientert) og course up på min radar. Kursgiver er en RC 36 rategyro plassert i bunnen av båten. Og det er merkbar forskjell mellom de to siste også. Skal jeg feks kjøre med chart overlay er det bare head up som funker. Course up endrer radardbildets orienterting betydelig senere enn head up. Dette fordi radaren skal være sikker på at det faktisk er en kursendring, ikke bare skipperens vanlige vingling på vei mot målet

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Ellers brukes Head Up.

Beklager, men her tar du feil. Du bør i det minste lære deg forskjellen på Course og heading før du starter belæringen.

Leser du alltid av 0 grader forover har du North Up.
Ikke nødvendigvis. Jeg forsøkte nemlig etter beste evne å presisere at det var båtens kjøllinje som var utgangspunktet for tellingen av gradene, og derfor trakk jeg heller ikke inn himmelretningene.

Ingenting av dette har noe med Relativ Motion å gjøre. :nonod:

Men det kan jo ha en sammenheng med at spørsmålet ikke hadde noe med relativ motion å gjøre?

Tja, jo men jeg har til gode å se en radarmanual som snakker om relativ orientering.

Man snakker om relativ mode eller relative motion.

Radaren er orientert enten med Head Up, Course Up eller North Up.

Det er orienterings valgene.

Det er targetene som beveger seg relativt til båten ved Head Up og relative mode/relative motion.

Flisespikkeri ? Kanskje, men jeg har aldri hørt relativ orientering nevnt før i denne sammenheng.

Redigert av jolo (see edit history)

Tja, jo men jeg har til gode å se en radarmanual som snakker om relativ orientering.

Man snakker om relativ mode eller relative motion.

Radaren er orientert enten med Head Up, Course Up eller North Up.

Det er orienterings valgene.

Det er targetene som beveger seg relativt til båten ved Head Up og relative mode/relative motion.

Flisespikkeri ? Kanskje, men jeg har aldri hørt relativ orientering nevnt før i denne sammenheng.

Det spørs om man leser engelske manualer eller norske lærebøker, i dette tilfelle var det lesing til D5L og da blander man ikke inn noe annet. Når det er sagt bruker jeg aldri de norske utrykkene i jobbsammenheng så de er ikke det jeg er vant til heller. En kan godt legge alle disse engelske (for noen korrekte) begrepene på hyllen når en leser på D5L har jeg fått erfare...

En radar er alltid relativt orientert når den ikke har tilkoblet kompass...

Redigert av Frøken Fryd (see edit history)

Forhåpentlig ble dette forståelig - hvis ikke så skal jeg med glede gi en mer utfyllende forklaring.

Hils din kone lykke til med D5L-kurset!

Takker for den. og hun skal få det skriftlig og ikke bare muntligt denne gangen. :smash:

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Hej igen careka!

om jag skall pröve o beskriva vad du ser i "Relativ Motion"

tenk dig att du går med din båt i 5kn på en viss kurs..........

så kommer det en annen båt på kontrakurs rakt imot dig ( oxo 5kn) så vill ekot på skjermen vandra mot dig....med "10kn"

en boj, eller ö vill vandra neråt på skjermen med "5kn"

dom enda eko'n som ligger fast på din skjerm er andre båter som går med 5kn på og på samme kurs som du själv !

det som blir riktigt svårt er att avgjöra om kollisjonsrisk föreligger när två båter går med olika fart o olika

kurs........då måste man måle avstånd o bäring til de olike eko'n med jämna tidsintervall o plotta in detta

på ett papper för att kunna avgöra den andre båtens fart o kurs, og sedan beräkna CPA o TCPA! (Closest Point of Approach, Time of CPA)

=minsta passeravstånd mellan båtarna og tiden !

vad som däremot er enkelt i Relativ er att alla ekon som vandrer in mot sentrum på din skjerm er 'potentielle farer !!!

(rätta mig gärna om jag skrivit noe galet !!! :smiley: )

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Det hadde sikkert vært hensiktsmessig å opprette en egen tråd knyttet til "bruk av radar" slik at nye lesere kunne gå rett inn på denne.

Når det gjelder radar ombord i fritidsbåter finnes det minst fire synspunkter på dette:

1) Radar er ikke nødvendig i min båt - jeg har kart og kompass og det holder under normale forhold når jeg ferdes på sjøen.

2) Radar er kjekt å ha - den var montert da vi kjøpte båten, men bildet er så uklart og det er så mange knapper at jeg vet ikke hvordan den skal brukes.

3) Radar er kjekt å ha - så den monterer vi i båten, men bruker den bare når det er dårlige siktforhold.

4) Radaren er det viktigste tekniske navigasjonshjelpemidlet ombord, så den bruker jeg uansett værforhold, enten det er vindstille sommerdag eller vanskelige værforhold. Det er den daglige bruken som gir trening i bruk under vanskelige forhold.

Det korrekte vil nok være at det er like mange syn på radar som det er fritidsbåteiere.

Jeg har opp gjennom årene beveget meg fra 1), til 2), videre til 3) og er nå på nivå 4). Kanskje kommer jeg om noen år til et annet nivå.

Poenget mitt er at radaren gir i dag så mye informasjon at den må brukes kontinuerlig for å lære å tolke radarbildet.

Radarens utforming, både selve antennen (sender og mottager), signalbehandlingen i antennen, og signalbehandlingen i selve betjeningsenheten,

gir "store" (avhengig av øynene som ser) forskjeller mellom de forskjelllgier radarer.

De fleste radaruttrykk er nå standardiserte, slik som nevnt i denne tråden med eksempelvis nord opp eller head up. Alle radarer har mulighet for head up. i det dette markerer kjølens retning på båten - forutsatt at radaren er korrekt montert med frontmerket på radarantennen penkende samme vei som kjølen peker.

Jeg har sett radarantenner som er montert skjevt i forhold til kjølens retning, og da blir head up beregnet i forhold til antennens frontmerke, og ikke båtens kjølretning.

Radaren kan brukes til svært mange ting.

Selv har jeg nå en radar med MARPA, som betyr Mini Automatisk Radar Plotte Hjelpemiddel (A = Aid).

Med MARPA kan jeg sette et merke på inntil 10 radarekko omkring meg, og radaren beregner avstand og peiling til disse, samt den minste passeringsavstanden jeg vil få (Closest Point of Apporoach - CPA, jfr. innlegg # 49) samt hvor mange minutter det er inntil dette punktet nås forutsatt at fart og retning ikke endrer seg (Time to Closest Point of Approach- TCPA). Å beregne CPA og TPCA manuelt som Gunga Din forklarer,

er teknisk ganske krevende idet radarpunkter til andre skip må avtegnes svært nøyaktig - noe som ikke alltid er så lett i litt rufsete vær.

Radaren gir uante muligheter for å se fremover under dårlige værforhold, eksempelvis ved kraftige regnbøyer som vi gjerne kan ha om sommeren. Men etter min erfaring krever dette ganske stor fortrolighet med bruk av både "Rain" funksjonen og FTC (Fast Time Constant). Dersom man ikke trener på bruk av FTC regelmessig, er det etter mitt skjønn forsent å teste ut denne når behovet er tilstede.

Dessuten inntrer det mange "falske" ekko på skjermen som stort sett kan forklares ut fra rent fysiske forhold, eksempelvis sjøekko som reflekteres av egen mast og seretter tilbake til radarantennen, eller sjøekko som vandrer tilbake fra annet skip til egen båt tilbake til skipet og så til egen båt, mv.

Jeg er i dag svært stor tilhenger av radaren om bord - den har ved minst en anledning antageligvis hindret meg fra å komme ubehagelig nær en kajakpadler med "kamuflasjedrakt".

Men at retning og fart er relativ er de mest grunnleggende trekkene ved radar, idet andre sjøekko0 vises relativt til eget fartøy, enten vi ligger i ro, beveger oss i stor hastighet, eller kjører i en svingesirkel.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...