ter-av Startet 8.Januar.2007 Link til dette innlegget Startet 8.Januar.2007 Ikke akkurat hverdagskost i Oslofjorden: Har fulgt med på http://kuling.com i formiddag - og ser at det er registrert over 25 m/s i Drøbaksundet. Her jeg sitter nå, i en av hovedstadens høyeste bygninger, buldrer det godt rundt hushjørnet. Det er med andre ord all grunn til å sjekke båt og "burka" i dag! mvh ter-av Sitér dette innlegget Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com . Link to post
roaldbj Svart 8.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2007 Vil tro at det beror på vindretningen og trakteffekten ved Drøbak. Ser at det i ytre Oslo-fjord er "betydelig roligere", "bare" omlag 14 m/s ved Færder, se: http://www.windping.com/no/YSL/ Sitér dette innlegget Link to post
Espen C Svart 8.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2007 Her kan man se vær og vind på nett i fra Drøbaksundet. http://www.kuling.com/index.php Sitér dette innlegget Link to post
Nils Gullhav Svart 8.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2007 Jeg hadde lunch på Holmen i Asker i dag. Litt lengere inn en Drøbak. Der ligger det en betong flytebrygge. Utrolig fasinerende å se hvordan den kastet på seg. For her var det mye krefter på gang. Hilsen Nils Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 8.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2007 Min private værstasjon her på Klokkarstua målte 19.6 m/s kl. 12.58 i dag. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Boywonder Svart 8.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2007 Kan tro det var gøy å lande på Gardermoen idag.... Sitér dette innlegget En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil... Link to post
Astor Svart 9.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2007 Nå gårn skikkelig i skjorteermene, Oslofjorden. Akkurat nå er kastene oppe i 20 m/s. Blåser mellom 15 og 20 akkurat nå. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
atletico1 Svart 9.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2007 (redigert) Sjekket værstasjon nå nettopp på Skjærhalden, Hvaler - http://wewind.ostfold.net/WDL/index.html - 29.8 m/s i kastene. Tror jeg må kjøre 14 mil i morgen å sjekke båten da den ligger ute på sjøen. Har triple fortøyniinger foran, doble bak + spring på hver side. Men det kan jo tenkes at utriggeren på flytebrygga ikke tåler det. Redigert 9.Januar.2007 av atletico1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 9.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2007 Tja, på Herbern ser det livlig ut, jeg får begynne å tenke på å komme meg hjem for å Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 9.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2007 Skal vi lage en oversikt over værstasjoner på nettet som ligger mot vann? Kanskje Ingar kan lage en samletråd som legges på medlemssidene? Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Espen C Svart 9.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2007 (redigert) Skal vi lage en oversikt over værstasjoner på nettet som ligger mot vann? Kanskje Ingar kan lage en samletråd som legges på medlemssidene? Her finner dere masse linker http://www.seilas.no/wip4/detail.epl?id=107057&cat=4913 Nesten 30m\s på Hvaler huset rister godt nå. Redigert 9.Januar.2007 av Espen C (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 9.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2007 Vil tro at det beror på vindretningen og trakteffekten ved Drøbak. Ser at det i ytre Oslo-fjord er "betydelig roligere", "bare" omlag 14 m/s ved Færder, se: http://www.windping.com/no/YSL/ Jeg tror mange av disse nettstedene viser feil. Denne og et annet nettested som skal vise sann vind i øyeblikket i ytre Oslofjord (Ferder og Strømtangen) har vist feil lenge. Trodde jeg kunne stole på dem, men det kan jeg ikke. I kveld har de vist ca 10 m/s. Jeg bor i 4 etg og har vinden rett inn på verandaen (fra fjorden) og det blåser meget friskt i kveld. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 9.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2007 Skal vi lage en oversikt over værstasjoner på nettet som ligger mot vann?Jeg har samlet en del slike linker på min egen hjemmeside trudelutt.com. Klikk på "Været" i menyen til venstre på forsiden. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
olpi Svart 9.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2007 (redigert) Ja, har sett dem Lars. Den nederste hos deg deg (samleside-Weather underground) har vist feil ved mange anledninger i det siste. Strømtangen er rett, men blir så sjelden oppdatert. Savner en til å stole på som viser sann vind i øyeblikket på Strømtangen og Ferder, gjerne også med maksvindmåling (kast). Redigert 9.Januar.2007 av OLPI (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 10.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2007 Hei. igjen. Nå er værsiden min (se 2 innlegg ovenfor) oppdatert til å inneholde 86 værstasjoner! Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
fredriksen Svart 10.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2007 Jøye meg Lars, 86 værstasjoner! Blir det bedre vær om vi summerer disse Men spøk til side: Vet du om noen av disse har automatisk oppdatering? Altså en oppdatering som blir utført systemmessig, ikke av at en eller annen har tid til å oppdatere informasjonen? :-) steinar Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 10.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2007 Lars: ser man på været fra WindPing som du har link til så ser du en statistikk fra ytre Oslofjord i går. Frem til kl 12 (midnatt) er det logget vindhastigheter under 10 m/s hele kvelden. Det er helt feil. Ser at de har logget litt høyere vindhastighet etter midnatt, det er også feil. Vinden løyet gradvis fra før midnatt. Strømtangen hadde f.eks 22 m/s kl 19 og vinden holdt seg frem til ca kl 23. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 10.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2007 Hei. Jeg har ikke på noen måte tenkt å kvalitetssikre noen av disse målestasjonene eller de som melder været, det være seg Windping eller DNMI. Jeg har kun samlet det jeg har funnet på nettet. Og etter Astors ønske, er listen over værstasjoner oppdatert med det jeg har funnet. I tillegg til dette, kan en jo se litt på bilder fra webkameraene rundt kysten som jeg også har samlet i en liste for de nordiske land. Bildene derfra kan jo også gi en formening om hvordan været er. Så om du drar ut på sjøen i god tro etter å ha funnet en værmelding om 10m/s vind og det blåser 25m/s når du kommer utpå, nytter det ikke å ringe meg for å redde deg! (pt. står forøvrig Trudelutt på land) Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
olpi Svart 10.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2007 Ikke noe problem. Er bare av og til nysgjerrig på vindhastighet når det blåser som verst. Jeg ser rett ut til Strømtangen fra stuen (ser blinkene) og når vestavind står på så merkes det godt her. Har vurdert å kjøpe meg en egen vindmåler. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 10.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2007 Hei igjen. Men hva med målingene fra Strømtangen fyr som også finnes blandt mine linker, ser data derfra ut til å være troverdige? Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
olpi Svart 10.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2007 (redigert) Hei igjen. Men hva med målingene fra Strømtangen fyr som også finnes blandt mine linker, ser data derfra ut til å være troverdige? Lars H. Ja! De oppdaters derimot ikke så ofte, og det hadde vært ok å hatt oversikt over maks hastighet på vindkast. Vinden fra denne er jo et gjennomsnitt som for de fleste andre målere. Den fra Skjærhalden er bedre i så måte. MET kunne vel lagt ut alle sine vindmålerdata på nett, men de vil vel ha betalt. Hadde målingene fra Weather underground i sann tid vært til å stole på så hadde det vært helt topp. Hadde inntrykk av at de stemte tidligere. Redigert 10.Januar.2007 av OLPI (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.