Jump to content

Vanntank i båt + vinter

Goddis77

Recommended Posts

Har båten liggende utpå i vinter, og bunkret opp i romjulen. Problemet mitt da er at jeg har tom vanntank, og full dieseltank. Båten ligger da ganske skjevt, og er ikke så komfirtabel å kjøre.

Med tanke på tempen ute nå...er det å anbefale å ha vann i vanntanken? Er litt ergelig å ikke ha vann til kaffen f.eks når en først er utpå... Tenker ikke på å fylle den til randen, men kanskje en del liter for bruken sin del...

Jeg for min del har ikke tømt vanntanken i år. Det er jo ikke antydning til kuldegrader jo! Dessuten er ,det greit å kunne vaske hendene etter å ha jobbet litt i båten, fisket og denslags. Tror ikke jeg kommer til tømme den i år. Dessuten blir jo båten ganske skjev med tom vanntank, som du sier.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Men hva vil skje hvis vannet skulle finne på å fryse, og en har f.eks halvfull tank. Vil det trekke oppover, eller utvide seg? Tenker som så at med de temperaturer som der er nå, er sjangsen for frysing liten. Vanntanken ligger jo også rett over kjølen. Tempen fra sjøen vil vel holde litt temp vil jeg tro...

Dersom vanntanken ligger under dekk/dørk og dermed under vannlinja, i tillegg kanskje under lukket lugar/kahytt , gjerne med isolerende teppe over, så skal det ganske mange minusgrader til før den fryser. Og om den skulle fryse og ikke er mer enn 80-90 % full så tar den neppe skade. Men vannpumpe, slanger og kraner derimot-- - er mye mer utsatt og fryser for et godt ord. Lurest å ordne seg med kaffevann og vaskevann fra f.eks. ei 20-liters kanne med tappekran. Så sover du bedre også!

mvh

JanS

Old fishermen never die - they only smell that way!

• 4 uker senere...

Drar frem igjen dette spørsmålet etter siste tur ned i båten. Den ligger som sagt en del skjevt nå,og bedre har det ikke blitt nå når regnet har stått på det verste. Av diverse årsaker har jeg ikke kommet meg opp i båten på nesten 3 uker, og regnvann har samlet seg på den ene siden nede i motorrommet. Skjevheten har da blitt litt verre. Dette er nå pumpet ut, men spørsmålet er som før -> kan jeg fylle opp halve tanken med ferskvann nå, og bare la det stå? Trenger ikke å bruke det. Er dette lurt?

Jeg hadde det samme problemet/spørsmål, og etter å ha sjekket rundt, fikk jeg en bøtte med forskjellige svar.

De fleste sa at det å ha vann i vanntanken i utgangspunktet ikke er noe problem, litt avhengig av hvor du bor. Men så var det dette MEN da.... Disse små vannslangene som snor seg rundt i båten har lett for å få seg ispropper og derved er sjansen for skade tilstede.

En jeg kjenner heller ca 10 liter RØDSPRIT på vanntanken om vinteren og kjører det igjennom hele systemet..... Han påstår hardnakket at etter et par skyllinger kjenner du ikke smaken......

For min del om vinteren ville jeg tatt med meg en 20 liters dunk og holdt tanken/systemet tomt for vann.

Jeg synes ikke det er lurt å fylle opp. Da bør man i hvertfall passe på hvis tempen synker. Det skal nok en del til før det fryser nede i båten. Hos meg har det vært 10 minus en 4-5 dager, men jeg har ikke målt under 0,5 minus i motorrom. I gamle båten hadde jeg diesel og vann på hver sin side, og følgelig ble den skjev om vinteren. Men med litt flytting av reservekanner med diesel, reservedregger,daumann + et par hendige lodd med handtak som "vinterballast", skulle det ikke så mye til å få den i balanse. :smiley:

En jeg kjenner heller ca 10 liter RØDSPRIT på vanntanken om vinteren og kjører det igjennom hele systemet..... Han påstår hardnakket at etter et par skyllinger kjenner du ikke smaken......

En bekjent av meg i Kiel bruker Brandy. Det er en bismak han mener han kan tåle over tid.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...