troja Startet 9.Januar.2007 Link til dette innlegget Startet 9.Januar.2007 hei har noen spørsmål hær jeg! 1: jeg trenger ny windex er det noen anbefalninger hær? tenker på kvalitet material den er laget av osv! vil ha en enkel en med reflekser båten er 31 fot. 2: båten har no logge ute i sjøen i 2 sessonger fortsatt svert lite groe men jeg lurer på om glassfiberskroge bør tørke i ny og ned uansett? får og ungå plastpest? eller om det vil komme vann intregning ettervært? det er vell en prim som også skal legges før bunnstoffe får og ungå vanninntrengning hvor åfte bør den skiftes? ha en fin dag hilsen jim Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 9.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2007 Kommentar fra moderator: Emnetittelen er endret, var opprinnelig Seilbåt spørsmål. Emnetittelen skal fortelle hva emnet handler om. Produktnavn skal være med og CAPSLOCK skal unngås. For informasjon, se dette innlegget samt Etikette Sitér dette innlegget Link to post
Hallaron Svart 9.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2007 Kan svare deg på det første: Vanlig vindex med reflekser kommer i to eller tre størrelser. Kjøp den største, den koster bare 3-4 hundrelapper. Om du ikke dunker borti noe med den, vil den vare maaange år. Dunker du bort i noe vil den sikkert ryke uansett hva den er laget av. Ditt spørsmål nr to finnes omtrent like mange svar på som det finnes båteiere. Alle har sin sannhet. Min er at båter er laget for å ligge på sjøen. Ja de vil trekke litt vann, antagelig noe mer om du ikke har en to komponent primer under bunnstoffet. Har dette noe si ? Neppe, men du har antagelig litt større mulighet for Osmose/plastpest. En eller annen gang ble det gjort et regnestykke her på BP for å regne ut hvor mye vann et skrog kunne trekke til seg. Konklusjonen var at du sparer myyyye mer vekt på å rydde opp i båten. Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
troja Svart 9.Januar.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2007 hei skal skjerpe emnetittelen min i fremtiden tror det er fuglene måsen som har ødelakt min vindex di bakre finnene på pila ble gradvis mindre og mindre? ellers så er den jo helt i toppen på min båt så den berører ikke noe så da går jeg får den største takk Sitér dette innlegget Link to post
elna Svart 9.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2007 troja skrev: 1: jeg trenger ny windex er det noen anbefalninger hær? tenker på kvalitet material den er laget av osv! Jeg ville valgt en original windex. Da min gamle tok kvelden på grunn av en tæring i aluminiumen og ei kraftig vindbyge, valgte jeg å kjøpe et annet fabrikat. Laget i rustfritt stål i tillegg til plast, så den rett og slett mer ordentlig og solid ut, og prisen var omtrent den samme. Det jeg ikke tenkte på var at en vindindikator først og fremst bør være lett. Sånn det er nå, reagerer den langsommere enn den gamle windexen. Det gjør ikke så mye på flat sjø, da jevnes ørsmå vindskift ut, og for meg som turseiler er det helt fint. Men når det er større bølger, gir den større tregheten i min nye vindindikator faktisk større bevegelser fordi den påvirkes av rullinga til båten. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 9.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2007 (redigert) Har hørt mange utrolige historier om hvor mye vann plastbåter strekker (drekker). Ja faktisk 100vis av liter. Det mest er myter og eventyr. At glassfiberen kan trekk litt vann er vel fakta som igjen kan forårsake en kjemisk reaksjon kalt osmose er i alle fall en av mist to teorier rundt plastpestproblematikken. Derfor vil det neppe skade at båten står på land ett og annet år, men i vårt kalde vann vil det neppe heller skade om den ligger på sjøen. Redigert 9.Januar.2007 av pettersand (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 9.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2007 Det står en artikkel om osmose i Yachting Montley's desember utgave, konklusjonen derfra var at om båten tørkes ut i f.eks vinteropplag så vil en kunne bremse utviklingen av osmose. Osmose var og er størst problem på båter fra før siste halvdel av 80 tallet. Etter dette så ble polyesteren bedre. Forøvrig så blir den jo bedre og bedre for hvert år som går siden dette er en kontinuerlig forbedringsprosess av prosduktet. Nyere båter ville jeg ikke vært så veldig betengt med å ha ute i lengere tider, men gamle er jeg mere skeptiske til. Selv en slik epoxy behandlig er ingen garanti og har begrenset levetid. Det står et par sider om dette i overnevnte magasin Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.