Jump to content

skifte gummilister rundt vinduer


Figaro

Recommended Posts

Hei, har noen på BP erfaring i å skifte vinduslister som ofte finnes på stålbåter, tresnekker, Nauticat? Mine har begynt å lekke, så de er modne for utskifting til våren. Har stålbåt, og har vurdert alu. lister, men de er vanskelige å få tak i og veldig dyre! Så det blir nok gummi.

Kanskje noen med tilsvarende båt som har skiftet? Takknemlig for tips!

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post

Jeg har ikke skiftet, men hatt dem og låselistene av for rengjøring og ispeksjon en del ganger. Hos meg er det utnpåliggende herda glass og de er enkle å ta ut og sette inn med litt trening og rett redskap. Jeg og mor sammen plukker ut et vindu med list på ett minutt og setter det inn igjen på 3. Jeg har alle skjøter oppe hvor de er minst utsatt for vann og har ingen lekasjeproblemer. Har borti 30 ruter i båten og nesten samtlige er montert i gammeldags gummilist

Link to post

Alternativt til såpe er å bruke litt matolje både for å få ruta til å gli lettere i gummien og å få inn låslista. Funker fint. Smører gummien bra også. Jeg har aldi forrvarma lista men satt den godt inn med Molykote 111 før montering på båten.

Link to post

Skiftet noen av vinduslistene (gummi) på båten i fjor. De er av den gamle typen med låselist i midten. Det er små marginer her med hensyn til hvor lett jobben blir. Jeg kjøpte lister som jeg trodde var av samme dimensjon som de gamle. De viste seg å være en snau millimeter tykkere enn de gamle og det gjorde at jobben ble et lite h.... Har fortsatt noen vinduer igjen, og jeg vurderer sterkt å finne en bedre egnet list. Et råd fra meg er altså å ikke kjøpe alle metrene på en gang i alle fall.. :smash:

Link to post
  • 7 måneder senere...

Hallo!

 

Dette er jo en gammel tråd, men jeg fortsetter fordi jeg er midt idenne jobben.

 

Skal bytte alle gummipakningene på en KB22 sjark (8 vinduer) flere lekker og alle er stygge.

 

Kjøpte pakning på Hartveit og satt igang. Den første ruten sprakk! Fantastisk (det var min egen feil, men jeg har kun vært med på dette en gang før på en gammel bil og den hadde nok bedre tilpassede deler.

 

Spørsmål:

 

1) Man må altså benytte smurning, det glemte jeg, er zalo OK?

2) Jeg har 2 (nå tre) ruter som må byttes. De er plast og ganske ripete. Er plexiglass eller Lexan eller hva? det beste. Jeg ønsker å gjøre så mye som mulig selv.

3) Setter man inn pakningen først, eller hva? Kappes den først eller venter man og ser hvor langt man kommer?

4) Det kan virke som den pakningen jeg kjøpte var litt trang, er det noen "regel" for hvor mye klaring etc man bør ha?

 

Alle tips mottas med takk.

 

Mvh

 

Magne

Redigert av MagneO (see edit history)
Link to post

Hvis pakningen er av samme type som den opprinnelige, dvs at sporene til skrog og glass er like brede, setter du først listen på skroget med et spesialverktøy som finnes til dette. Så kapper du listen etter å ha trykket den godt inn i alle hjørner. Kapp den 2-3 mm. +. Deretter setter du ruten inn med samme verktøy. Men det er en fordel å være to, da en må stå inni båten og hjelpe til. Til slutt setter du låselisten på plass med et annet spesialverktøy.

Jeg har skiftet mine lister, og jeg brukte ikke smøremiddel, men det gikk fint med nevnte spesialverktøy. :yesnod:

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...