Jump to content

montere autopilot

froesak

Recommended Posts

Holder på og montere autopilot og har noen spørsmål. Hvor langt skal jeg sveive inn styrewiren i snekka? Er det nok og sveive den slik att den kommer ut igjen ca 5 cm på undersiden?

Og hvordan tilpasser jeg det enklest bak på motoren ved festing av styrerøret slik att jeg får svingt like mye til vær side? Det er en utenbordsmotor.

Dette er en type ap hvor kompasset sitter i betjeningsenheten. Denne skal festes på ei plate som sitter festet ved styreplassen og kontrollenheten skyves innpå denne. Hvis jeg finner en plass inne i cabinen kan jeg feste ei plate der også for og kunne ta denne med frem og sette der hvis jeg vil sitte der og kjøre eller vil det bli tull med kompasset selv om begge plassene sitter likt med kontrollenheten i samme retning. Skal ikke navigere etter den kun holde kursen og evnt svinge ved og trykke på denne.

Jeg tror det er lurt at du sier litt mer om hva slags styring du har ombord (vaier eller hydraulisk)

før det er lett å gi mer spesifikke råd.

Jeg har bare kunnskap/erfaring om haudralisk styring og konstantgående og reversibel haudralikkpumpe.

Har vaier styring. og snekka til piloten er lik en ap12r bare att den heter noe annet for det er en eldre type

Hei !

Jeg monterte en AP 14 for noen år siden, og erstattet bare styringen - mao alt bak var som før, og lengden på wiren ble således gitt av enden på strømpa.

Dersom du legger dette opp på nytt, må du jo sørge for at ikke wiren forsvinner inn i styringen når du har rattet på full sving den veien som gir kortest wire stikkende ut. Likeledes må du passe på at ikke wiren stikker ut av plastslangen når du har full sving den andre veien.

På AP14 var det eget løst fluxgate kompass, som jer forsøkte å plassere flere steder (uten at det noengang ble optimalt). Jeg hadde det framme i piggen, nede inni benkene, og endte opp med å ha det inne oppunder dotaket rett framfor førerposisjonen.

-koherman

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...