Jump to content

Seilbåt terror

Tallisman

Recommended Posts

Etter og ha vært en tur i båthavna i kveld vil jeg sende en oppfordring til alle seilbåtfolk om og huske på og stramme opp vant og stag slik att en får slutt på den forb...... klappringen av wirer og forskjellige ting som står og slår mot masten dette er lite trivlig og høre på for folk som går tur i båthavna eg de som eventuelt måtte bo så nærme att en hører dette helt inn på soverom og stue.Og ha slike slakke wirer ståendes og slå vitner og om svært lite båtvante folk. Har og observert andre seilbåter som en ikke hører en lyd fra så dette er ingen umulighet og få til så all honør til di seilbåtfolk som tar hennsyn til andre . vil heretter legge merke til vilke båter dette gjelder i mitt nærområde og kommer jeg over en av disse liggende for dregg eller seilende vil jeg heretter gi flatt jern på 34 foteren dett vil si att jeg vil dundre forbi så nært jeg kann i 24 knopps fart for og lage mest mulig hekksjø :wink:

jeg er ikke noen "seiler", men legger merke til at det er få båter som hekter av storseilfallet og fester det en plass det ikke kan klapre mot masten. Hva er egentlig normalt å gjøre her?

Kan jo ikke svare for andre en meg sjølv, men for meg er dette en selvfølgelig del av "klargjøringen" etter en tur. Spenner alle fall ut fra masten så de ikke slår.

På seilkurs eg selv har gått, samt de eg har observert i havnen (hadde plass ved siden av en skolebåt), har dette også inngått som en del av undervisningen.

Redigert av Tempest (see edit history)
vil jeg heretter gi flatt jern på 34 foteren dett vil si att jeg vil dundre forbi så nært jeg kann i 24 knopps fart for og lage mest mulig hekksjø :wink:

:nono: Da må du være forberedt på å bli tatt bilde av! :wink::lol::lol:

Kan se ut til at det er mange som må ha med seg mye film eller utvide minnebrikkene i kameraene sine til sommeren. :lol::lol:

Ellers så er jeg enig med deg, bare så det er nevnt. (Det andre altså, at det kan bråke mye fra mastene på en del seilbåter når det blåser.)

Jeg bor i seilbåt, og har mange seilbåter som naboer..

Det er av de båtene jeg ligger i nærheten av ingen som har fall hendende inntil masta, man trekker fall ut til andre aktuelle punkter å feste de..

Når det gjelder vant og stag bør de være stramme for båtens del også, ikke bare med tanke på støy.. (de holder liksom riggen på plass)

Kan jo ikke svare for andre en meg sjølv, men for meg er dette en selvfølgelig del av "klargjøringen" etter en tur. Spenner alle fall ut fra masten så de ikke slår.

Ja, dette er jo en selvfølge, både for egen og andres trivsel, både når jeg selv overnatter i båten, og når den ligger og venter på neste tur.

Men jeg legger stadig merke til at mange ikke bryr seg med dette.

"hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2)

Spesielt på båter med masthead-rigg hender det at fallene klaprer inne i masta. Dette gir ikke så kraftig lyd som fall som slår utvendig, men er irriterende inne i båten. Forsøk med forskjellig stramming av fall og akterstag.

Dessverre er det eiere av både motorbåter og seilbåter som ikke tar tilstrekkelig hensyn til andre. Dette bør være en sak for båtforeningen/marinaen å skjerpe båteierene på.

Jeg er selv seilbåteier, og har flere ganger sett en annen type seilbåt-terror. Det er folk som på død og liv skal seile på kryss ut trange sund når det er stor båtttrafikk. Hvis man ikke har motor, har de ikke noe valg - men i dag er det de færreste.

Så det er grunn til å skjerpe seg både for hekksjøgeneraler, seilbåt-terrorister og andre. Prinsippet er jo enkelt: La ikke din nytelse av båtlivet ødelegge for andre.

Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den!

Dere seilere som mener at dere er så mye bedre enn oss motormåtfolk hvorfor har dere slke problemer? Hvor ble det av sjømannskunnskapen. Har ikke dere det eller??. Veldig mangekfull må nå jeg si. Er selv sjømann, og de værste vi møter er faktisk seilbåter. Dere tror og mener at dere bare kan seile uten omtanke for noen annen. Sånn er det ikke nyttefartøy har retten uansett. Les sjøveisreglene.

Dere tror og mener at dere bare kan seile uten omtanke for noen annen. Sånn er det ikke nyttefartøy har retten uansett. Les sjøveisreglene.

Kan du vise til den paragrafen i sjøveisreglene der det står at nyttefartøy har retten uansett ?

Siden du påstår at du er sjømann, ville det kanskje være en ide om du satte deg ned og lærte sjøveisreglene.

Kan du vise til den paragrafen i sjøveisreglene der det står at nyttefartøy har retten uansett ?

Siden du påstår at du er sjømann, ville det kanskje være en ide om du satte deg ned og lærte sjøveisreglene.

Nei ikke rart at vi har krig i verden, folkesykdom Nr 1. Lover og regler er til for å brytes, ser ikke forskjell på mitt og ditt.

Koffor vi har Sjøveisreglene- tror ikke det var det alle prammene som fløt i vannet som nokke pappflak, vilken trussel utgjør de men velger å resonere det var pga nyttetrafikken skulle ha noe grunnregler å gå etter.

Sjøveisreglene er meget gammel og det er kun i de senere årene alvorlige ulykker med fritidsprammer har måtte avgi sjøforklaring- men det er mer for at menneskeliv gikk tapt. Det fordi at samfunnet ikke ser på mennesketap som en ulykke, men en svikt skapt av mennesker. Så hvorfor er det bare de store fartøyene som går i nyttefart som har måtte krevd sjøforklaring om ikke det lå noe i det.

Redigert av Ubåtfender (see edit history)

Hvorfor skal en maskinist sitte å pugge sjøveisreglene..??? Fordi om han er maskinist er han like fullt sjømann som en hver annen skipper, styrmann eller matros. Jeg er selv maskinist og har over hodet ikke bruk for å kunne sjøveisreglene, jeg passer på at maskineriet funker så kan styrmennene ta seg av å navigere. Når det er sakt så kan jeg jo legge til en ting. På skolen pleier styrmenn å stryke i navigasjon og lastelære, noe som hovedsaklig er jobben deres. Betryggende ikke sant...??? :crazy:

Dere seilere som mener at dere er så mye bedre enn oss motormåtfolk hvorfor har dere slke problemer?

Jeg har prøvd å tenke på hvem du har i tankene, men ikke kommet frem til noe svar. Kan du hjelpe meg? Hvis det er meg du har i tankene så er det bedre om du sier det og gjerne begrunne det litt også? Kanskje det ligger en misfortåelse til grunn for dine følelser og da er det vel bra for alle at vi får oppklart dette?

Fint også om du tar deg bryet med å henvise til gjeldende lover som du bruker som begrunnelse for dine meninger. Vi er jo her som bekjent for å lære av hverandre?

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

kommer jeg over en av disse liggende for dregg eller seilende vil jeg heretter gi flatt jern på 34 foteren dett vil si att jeg vil dundre forbi så nært jeg kann i 24 knopps fart for og lage mest mulig hekksjø :wink:

Og da drar jeg på til 50+ og legger roostertailen oppi båten din.

Så nå skulle våsbalansen ligge på 50/50 igjen.

Sånn er det ikke nyttefartøy har retten uansett. Les sjøveisreglene.

Sludder.

Når jeg kommer seilende på åpent hav har det motordrevne fartøyet, nyttefartøy eller unyttefartøy, vikeplikt.

Hvor lurt det er å sette seg i en slik situasjon er en annen ting.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...