EIRINA Svart 10.Januar.2007 Del på Facebook Svart 10.Januar.2007 Der har du faktisk helt rett det er stort sett den minste båten som må lide der men havet er stort så muligheten for og unngå fare er stor slik at det er utrolig unødvendig og dumt og stå på retten sin der,den får du svært liten glede av når du ligger i vannet og ser båten din synke. Nei folk bruk hue. Men i skipsleia er vikeplikt for nyttefartøy udiskutabel selv for seilere Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 10.Januar.2007 Del på Facebook Svart 10.Januar.2007 "vikeplikt for nyttefartøy udiskutabel selv for seilere" Hva mener du med det? Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 10.Januar.2007 Del på Facebook Svart 10.Januar.2007 Hvis en maskinist har tenkt å kritisere fritidsbåtførere fordi de ikke følger sjøveisreglene så er det nok en fordel om maskinisten kan disse reglene. bra sagt Sludder.Når jeg kommer seilende på åpent hav har det motordrevne fartøyet, nyttefartøy eller unyttefartøy, vikeplikt. Hvor lurt det er å sette seg i en slik situasjon er en annen ting. + Innhenting er bare några exempel på der yrkessjöfart viker for oss...o det gör dom ! (åpent vann!!) det er nog bedre att maskinisten håller sig i 'kjellern' o overlater styringsreglerna till noen annen Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Sydvesten Svart 10.Januar.2007 Del på Facebook Svart 10.Januar.2007 En dyktig skipper i yrkesfarten viker selvsagt når han skal, men en overlegen blei gjør det neppe. Jeg tar mye ferger i min jobb, og følger alltid med hvordan skipperne her manøverer. Disse går gjerne på tvers av fjorder og vikeplikt oppstår veldig ofte. Jeg benytter Aarsvågen-Mortavika sambandet mye, og alltid så viker skipperen på fergen når han har vikeplikt. Det finnes helt sikkert unntak her, men de gangene jeg har vært ombord så følges reglene til punkt og prikke. Skipperen på fergen foretar sin kursendring tidlig, tydelig og tilstrekkelig (har lært litt Poseidon) slik den andre båten legger merke til dette og forholder seg deretter. Siden kryssende båt dette var en seilbåt så beholdt han selvsagt sin kurs og fart Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
REM Svart 10.Januar.2007 Del på Facebook Svart 10.Januar.2007 :lol:bra sagt:smiley: + Innhenting er bare några exempel på der yrkessjöfart viker for oss...o det gör dom ! (åpent vann!!) Stemmer det Gunga, etter reglene. Men som Tassen sier er det ikke særlig smart å sette seg i en slik posisjon at regelen må komme til anvendelse. Forøvrig, på åpent hav har nyttefartøy også vikeplikt for fritidsbåter med motor om fritidsbåten får nyttefartløyet inn fra Stytrbord, eller blir innhentet som du sier. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Gunga Din Svart 10.Januar.2007 Del på Facebook Svart 10.Januar.2007 .............. ikke særlig smart å sette seg i en slik posisjon at regelen må komme til anvendelse...................... helt enig....tror dom fleste av oss undviker närkontakt... men ibland händer det att en sådan situasjon uppstår ändå, ...o då er det bra o kunna reglerna! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
avmønstret5 Svart 10.Januar.2007 Del på Facebook Svart 10.Januar.2007 Ombord med oss klapprer det inne i masten,noen som vet hva som kan gjøres med det ? Dere seilere som mener at dere er så mye bedre enn oss motormåtfolk ............... Fra maskinisttullprat til tema i tråden - klappring i rigg. Det er noen master som har tendens til risting under bestemte vindrettninger. Det kan høres lite fra utsiden, men kan lage et lite støyhelvete ned i båten. Ofte vil det hjelpe med noe som bryter luftstrømmen rundt masta, f.eks to fendrer som heises opp i et fall. Sitér dette innlegget Link to post
Hallaron Svart 10.Januar.2007 Del på Facebook Svart 10.Januar.2007 (redigert) Dere seilere som mener at dere er så mye bedre enn oss motormåtfolk hvorfor har dere slke problemer? Jeg er seiler og følgelig må dette bl.a. være rettet mot meg, du tar jo ingen forbehold. Når har jeg hevdet at jeg er bedre en motorbåtfolk? Og hva slags problemer er du mener jeg har? Hvor ble det av sjømannskunnskapen. Har ikke dere det eller??. Veldig mangekfull må nå jeg si. Er selv sjømann, og de værste vi møter er faktisk seilbåter. Dere tror og mener at dere bare kan seile uten omtanke for noen annen. Sånn er det ikke nyttefartøy har retten uansett. Les sjøveisreglene. Vedr sjømannskapen - jeg har den i behold, sammen med høflighet og sunn sans, det er ikke sikkert alle kan hevde det samme. De verste jeg møter er ikke seilere, det er heller ikke motorbåtfolk. Det er selvgode og sutrete folk i båt som generaliserer, slenger dritt i hytt og pine, og det er faktisk godt mulig de ikke tar hensyn når de er på sjøen også, hva vet jeg. Og med hensyn på sjøveisreglene, kan jeg bare si som du, og mange andre, les dem, og uttal deg senere. På skolen pleier styrmenn å stryke i navigasjon og lastelære, noe som hovedsaklig er jobben deres. Betryggende ikke sant...??? Ikke betryggende - er det slik at flesteparten av de som seiler som styrmenn har strøket i lastelære og navigasjon? Slik leser jeg inlegget ditt... Redigert 10.Januar.2007 av hallaron (see edit history) Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
Hydrox Svart 10.Januar.2007 Del på Facebook Svart 10.Januar.2007 Ikke betryggende - er det slik at flesteparten av de som seiler som styrmenn har strøket i lastelære og navigasjon? Slik leser jeg inlegget ditt... De som seiler har selvfølgelig bestått eksamen, men strykprosenten på skolen er høy. Man betår eksamen med karakter 2, men sjøfartsdirektoratet utsteder ikke sertifikat før man har oppnådd karakteren 3 i de sertifikatgivende fag. Hovedvekten stryk ligger som sakt på navigasjon og lastelære. Karakteren 3 kreves også for maskinister for å få løst sertifikat. Det strykes en del blandt oss sotengler og, men der stryker folk i f.eks norsk, fysikk og engelsk. En del stryker også i damplære og termodynamikk, to fag som kan være en bøg for de fleste. Men en dyder nødvendighet om man skal jobbe med dampturbiner, noe de fleste av oss aldri kommer i nærheten av. Men sånn for å holde oss litt til topic her, seilbåter bråker kansje litt når de ligger i havn. Motorbåter bråker når de er i bruk. Er ikke vi da noen lunne even slik at vi alle sammen bare kan være venner..??? Sitér dette innlegget Link to post
Hallaron Svart 10.Januar.2007 Del på Facebook Svart 10.Januar.2007 Men sånn for å holde oss litt til topic her, seilbåter bråker kansje litt når de ligger i havn. Motorbåter bråker når de er i bruk. Er ikke vi da noen lunne even slik at vi alle sammen bare kan være venner..??? Jepp enig og vel forlikt, min versjon: Noen seilbåter bråker noe aldeles for jæ... når de ligger til kai, det kan som regel avhjelpes dersom skipperen hadde sjømannskap nok til feste fallene borte fra masta, evnt heise opp noen fendrefor å endre aerodynamikken rundt masta. Dersøm latsekken hadde gått over til å føre motorbåt hadde vi ikke løst problemet! Hanne hadde bare blitt en hekkbølgebølle, og vi som ikke er glad i hekkbølger ville fått enda mer vann på mølla. dr....sekker finner vi overalt, blandt seilbåteiere og motorbåreiere. Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
EIRINA Svart 10.Januar.2007 Del på Facebook Svart 10.Januar.2007 ja deet er sånn vi er lagd det, vi er perfekte i egne øyne og stikk motsatt i andres.................. Hadde det vært en middelvei slik at vi kunne vært litt selvkritiske og hatt litt selvironi så hadde veldig mange tvister ikke vært der. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 10.Januar.2007 Del på Facebook Svart 10.Januar.2007 De som seiler har selvfølgelig bestått eksamen, men strykprosenten på skolen er høy. Man betår eksamen med karakter 2, men sjøfartsdirektoratet utsteder ikke sertifikat før man har oppnådd karakteren 3 i de sertifikatgivende fag. Hovedvekten stryk ligger som sakt på navigasjon og lastelære. Karakteren 3 kreves også for maskinister for å få løst sertifikat. Det strykes en del blandt oss sotengler og, men der stryker folk i f.eks norsk, fysikk og engelsk. En del stryker også i damplære og termodynamikk, to fag som kan være en bøg for de fleste. Men en dyder nødvendighet om man skal jobbe med dampturbiner, noe de fleste av oss aldri kommer i nærheten av. .............................. Hej Hydrox ! jag har läst noe som heter Fartygsbefäl kl VII her STCW II/3 her på Sjöbefälskolen i Göteborg (det er graden under Styrmann/Sjökaptein....kursen varer ett knappt år) på dom fleste prov vi skrev fick vi ha ca 10-20% feil för att klare oss (husker ikke exakt!) men när vi skrev provet för sjöveisreglerna o en av killarna i klassen frågade hur många feil vi fikk ha för att klara oss ! så tittade läraren bare på oss.......hur många feil ? Ni får ikke ha ett enda feil !!!! dom som går ut her skall kunna reglerna........ hur skulle det se ut om ni grejjar 9 båter der ute o kör på den tionde !!!! skulle tro att samme sak gäller för norske skoler vad gäller sjöveisregler! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Mulligan Svart 10.Januar.2007 Del på Facebook Svart 10.Januar.2007 er bare några exempel på der yrkessjöfart viker for oss...o det gör dom ! (åpent vann!!) Mjo, det gjør de nok. Kanskje. Men jeg anser at sannsynligheten for at de ikke ser meg fordi jeg ikke synes på radaren er for stor. Så jeg treder varsomt. Sitér dette innlegget Link to post
oddgeir Svart 10.Januar.2007 Del på Facebook Svart 10.Januar.2007 (redigert) I sommer. midt i Kattegat, lå jeg for fulle seil sydvestover mot Læsø, på kolisjonskurs med en tankbåt på vei nordover. I det jeg forbereder kursendring, ser jeg til min store overaskelse at tankbåten tydelig endrer kurs mot styrbord. I det han passerer meg ser jeg en offiser på brovingen som vinker vennlig. Jeg vinker naturligvis tilbake, man hilser da på kolleger. Redigert 10.Januar.2007 av oddgeir (see edit history) Sitér dette innlegget "hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2) Link to post
Hydrox Svart 10.Januar.2007 Del på Facebook Svart 10.Januar.2007 skulle tro att samme sak gäller för norske skoler vad gäller sjöveisregler! Skulle tro det jeg og, men nå har ikke jeg styrmannsutdannelse og skal ikke gå inn på hva de MÅ kunne og ikke. Men at de MÅ kunne det viktigste er jo en selvfølge. Det jeg vet er at styrmennene er flinke til å snakke sammen på VHF og avtale manøvre i trange farvann båtene i mellom. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 10.Januar.2007 Del på Facebook Svart 10.Januar.2007 Hej Mulligan o oddgeir det ligger stundtals ett pärlband av fraktfartyg på veg runt Skagen med allt från 10-25knop.......... o då kan det vara svårt om man själv ligger o 'marsjer' i 5 knop og skal gå tvärs igenom....... spes. nattetid ! men dom fleste följer noen av "rutterna" dvs dom följer mittledsbojjarna. så det er ganske enkelt o förutse deras kurs o girpunkter vilket gör att man kan vara lite extra "alert" ner man kommer in i dessa stråk....... men viker gör dom, om dom har vikeplikt...även ferjorna Color/Stena det er iallfall min erfaring Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
"Mathilde" Svart 10.Januar.2007 Del på Facebook Svart 10.Januar.2007 (redigert) De verste jeg møter er ikke seilere, det er heller ikke motorbåtfolk. Det er selvgode og sutrete folk i båt som generaliserer, slenger dritt i hytt og pine, og det er faktisk godt mulig de ikke tar hensyn når de er på sjøen også, hva vet jeg. Godt innlegg - og helt korrekt. Opptreden på havet har ikke noe med båten å gjøre, men med hva som rører seg inne i hodet på skipperen. Redigert 10.Januar.2007 av "Mathilde" (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 10.Januar.2007 Del på Facebook Svart 10.Januar.2007 Dette applauderer jeg til Mathilde Særdels godt skrevet og fomulert som jeg vil tro de fleste kan enes om Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Marwin Svart 10.Januar.2007 Del på Facebook Svart 10.Januar.2007 ...Når jeg kommer seilende på åpent hav har det motordrevne fartøyet, nyttefartøy eller unyttefartøy, vikeplikt. Hvor lurt det er å sette seg i en slik situasjon er en annen ting. Nettopp! Å "krangle" med en supertanker, ække særlig smart... Det er LOV å bruke hue I sjøfartssammenheng er / var jeg mellom barken og veden (les styrepinner og sot-engler) = Trikker. Var med på rustpikking, stempelsjau OG bruk av sekstant, kronometer og tabeller. Alt av frivillig intr. for å LÆRE. Så mange eksempler på at vikeplikt, selv på åpent hav, ikke alltid gikk etter boka. Men tilbake til emnet her: Har besøkt båthavner for fritidsbåter mange steder, og har forundret meg mang en gang over HVORFOR det er så mange "bjellesauer" (som JanS så treffende betegner dem). Vil ikke slike slag mot masta skade både den og takkelasjen over lang tids "ringing"? Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
tuffff Svart 10.Januar.2007 Del på Facebook Svart 10.Januar.2007 De verste jeg møter er ikke seilere, det er heller ikke motorbåtfolk. Det er selvgode og sutrete folk i båt som generaliserer, slenger dritt i hytt og pine, og det er faktisk godt mulig de ikke tar hensyn når de er på sjøen også, hva vet jeg. Godt innlegg - og helt korrekt. Opptreden på havet har ikke noe med båten å gjøre, men med hva som rører seg inne i hodet på skipperen. Dette applauderer jeg til Mathilde Særdels godt skrevet og fomulert som jeg vil tro de fleste kan enes om Jepp!!! mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 10.Januar.2007 Del på Facebook Svart 10.Januar.2007 men viker gör dom, om dom har vikeplikt...även ferjorna Color/Stena det er iallfall min erfaring Joda. Som regel. Jeg kjenner til det farvannet, selv om jeg aldri har ferdes der i mørket. men før eller siden støter du på ham som kun oppfatter det han ser på radarskjermen som eksisterende. Og da vil jeg helst være et annet sted. Vil ikke slike slag mot masta skade både den og takkelasjen over lang tids "ringing"? Jo, men det er ikke altid slik man tror. Sånne slag mot riggen av løse fall på utsida er irriterende og lett å gjøre noe med. Men det som kan drive båteier og naboer til galskap er slag inni riggen. Kan ofte være vrient å bli kvitt samtidig som man beholder båtens trim. Er min beskjedne erfaring. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 10.Januar.2007 Del på Facebook Svart 10.Januar.2007 Joda. Som regel. Jeg kjenner til det farvannet, selv om jeg aldri har ferdes der i mørket. men før eller siden støter du på ham som kun oppfatter det han ser på radarskjermen som eksisterende. Og da vil jeg helst være et annet sted. jada man undgår närkontakt så mycket som möjligt, enig i det !! ingen anledning att utmana ödet...då kunde man hoppat fra Trollveggen med eller utan fallskjerm istellet om man nu gillar risikosporter !!! har många saker på önskelistan........bla en AIS-transponder. Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Mulligan Svart 10.Januar.2007 Del på Facebook Svart 10.Januar.2007 Ja, eller en radartransponder. Effektive til å vise at "her er jeg". Dessverre fåes de, såvidt jeg vet, kun for 3 cm. båndet. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 10.Januar.2007 Del på Facebook Svart 10.Januar.2007 du tenker på en sådan her....antar jag http://www.busseyachtshop.de/da_aktiver-radarreflektor.html transpondrar typ SART, används väl enbart i livflottar tror jag Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Mulligan Svart 10.Januar.2007 Del på Facebook Svart 10.Januar.2007 Jepp. Forskjellen på den og en SART er vel at SART sender ut et bestemt antall streker, mens transponderen sender en burst. De synes veldig forskjellig på skjermen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.