Jump to content

Seilbåt terror

Tallisman

Recommended Posts

Hver gang jeg går ut på brygga og ser til min egen båt passerer jeg en stor flott seilbåt som var ny sist sommer.

Jeg snakket med eieren et par ganger og dette var hans første båt.

Båten ble flittig benyttet hele sommeren, men vinterforberedelsene der ombord var tydeligvis "å tømme askebegeret" og å legge en presenning av simpleste type over bommen, festet med en hyssingstump i hvert hjørne.. Nå tror jeg eieren har glemt at han har en båt..

Presenningen klappet selvfølgelig sammen ved første regnskyll når vannet samlet seg i bulkene. Dermed har kartplotteren på rattpidestallen stått eksponert for både sol,snø og regn. Den orange hesteskobøya henger fortsatt i holderen på pushpiten og er allerede falmet mer enn min egen som er mange år gammel. To wirefall har allerede slipt dype merker i elokseringen på masta. Min mast fra 86 er penere..

Jeg gråter litt når jeg ser sånt.. For meg er det å pusle med båten, holde ting ved like en stor del av gleden ved å ha båt og så står jeg å ser på flotte båter og masse kostbart utstyr bare forfaller rundt meg.

Har folk fått for god råd? Kjøper man bare nytt når det gamle ikke er pent lenger? Det er visst ikke bare kunnskaper om sjøveisreglene mange nye båteiere mangler....

Akkurat det samme ser jeg også fra tid til annen, det kan gjelde nye eller gamle båter, de bare ligger og blir mer og mer forfallne - det er trist. Det er mulig at man kan gjøre ekstra gode kjøp på slike båter, Eierne er leie og vil ikke mer ?

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Jeg fant min Junker 22 ensom og "forlatt" i en båthavn i sommer.

Jeg ringte eieren og spurte om han hadde planer om å selge, og joda, når jeg først var inmne på det så hadde han ikke sett til båten på to (2) år!! :cryin::discuss::headbang:

Fikk da kjøpt den under markedspris og det er ikke så mye om er igjen for å få den fin. Han hadde akkurat kjøpt nytt storseil og reparert alle de gammle, og fikset en del på båten selv, da han plutselig mistet lysten :crazy:

Synes flere skal "redde" gammle båter og fikse dem, istede for å finne båter på markedet, de får en lykkelig eier uansett :yesnod:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Dere seilere som mener at dere er så mye bedre enn oss motormåtfolk hvorfor har dere slke problemer? Hvor ble det av sjømannskunnskapen. Har ikke dere det eller??. Veldig mangekfull må nå jeg si. Er selv sjømann, og de værste vi møter er faktisk seilbåter. Dere tror og mener at dere bare kan seile uten omtanke for noen annen. Sånn er det ikke nyttefartøy har retten uansett. Les sjøveisreglene.

Jeg er enig i noe av det du skriver, men ikke døm alle båteiere etter båttypen.

Jeg har seilbåt, med masser av fall, men ikke et eneste lager lyd hos meg. Det er jo vanvittig irriterende både for dem rundt meg, men også for oss ombord.

Vi er også blandt de mange som ikke seiler beinhard på retten vår, men kanskje forsøker å bruke litt sunn fornuft.

Og ta hensyn til hverandre er vel det essensielle i det å skulle være på sjøen, slik at alle kan ha det bra!?

Det finnes også noen med motorbåt som klarer det samme, jeg mener, å bruke sunn fornuft og nomal folkeskikk.

Det er nok slik en kan skille båtfolk fra folk med båt, med eller uten mast......

Fernanda

:flag:

redigert: skriveleifer

Redigert av fernanda (see edit history)

Båthilsen fra Fernanda.

Har folk fått for god råd? Kjøper man bare nytt når det gamle ikke er pent lenger? Det er visst ikke bare kunnskaper om sjøveisreglene mange nye båteiere mangler....

Har båt for andre vinteren og har gjort endel anderledes denne vinteren enn forrige. I fjor visste jeg ikke bedre, men gjorde alt etter beste evne. Forundrer meg ikke om jeg har gått på noen blemmer denne vinteren også... Dyrkjøpt erfaring, men når en ikke er oppvokst med båt er selvfølgeligheter Ikke en selvfølge..

Irriterer meg grønn når medlemmer i foreningen går og ser på nybegynnerfeilene mine, rister på hodet, snakker seg imellom, kanskje ler litt, men nikker bare når jeg går forbi og sier ingenting til meg...

For å få noe ut av dem må jeg spørre helt konkret - nytter ikke å si at jeg er nybegynner og spørre etter noen gode råd før vinteren setter inn. Når de svarer er det tydelig at de ikke vil gi konkrete svar - tror de er redde for at de skal få ansvar om jeg følger rådene deres og det skjer noe galt.

Derfor blir det gjerne slik at en må lære av egne feil..... så får heller andre riste på hodet og lure på hvor det er blitt av båtfolka nå for tiden.

Du må da ha vært særs uheldig med havnenaboer, tj? Båtfolk hjelper da hverandre og deler av sine erfaringer, i hvertfall når noen direkte spør? Eller?

Dette med å pådra seg ansvar ved å gi råd kan en vel unngå ved å si at: Jeg gjør nå slik og sånn---- eller Jeg ville ha gjort det eller det---

Dette er nå min erfaring med båtfolk.

mvh

JanS

Old fishermen never die - they only smell that way!

Kanskje du har rett i at jeg har vært uheldig.

Tror også du har rett i at båtfolk hjelper hverandre. Men for å bli regnet som båtfolk og ikke folk i båt må en inneha visse kvalikasjoner og unngå nybegynnertabber.

Er sosial og utadvent - har vært i mange miljøer fra mc til camping - er ikke redd for å stille på dugnad, men har vel ikke møtt andre miljøer som har vært så lukkede og klikkete som båtmiljøet.

Må jo legge til at forumet her er en positiv opplevelse, ikke meningen å tråkke noen på tærne.

Litt sørgelig at båtnaboene dine oppfører seg slik, og det er bare å beklage!

Det er dumt når folk blir så selvgode at de ikke kan dele erfaringer.

Selv har jeg hjulpet flere som har hatt mindre erfaringer med båt, og det er meg en glede og dele på mine erfaringer! Neste gang er det nettopp JEG som trenger hjelp og må spøre ande. Som jeg ofte gjør, selv om jeg har drevet med båt siden sørste sommer jeg levde! Kansje de jeg forteller til også kan noe jeg ikke kan, og det gjør de mest sannsynlig!

Nei, la oss alle være venner uansett båt eller bakgrunn :flag:

Redigert av Seilaren (see edit history)

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Et moment som ikke har kommet frem her (såvidt jeg kan se) er at de fleste som ligger på land, med masten oppe, slakker litt på vant og stag. Dette er vel helt vanlig for å unngå unødvendig belastning. Og det vil vel da nødvendigvis bli litt ekstra slamring / uling i riggen. MEN det forhindrer ikke !! at man samtidig gjør noen grep for å minske bråket. Som f.eks fender i masten for å bryte luftstreøømen, flytting av fall osv. osv.

er ellers eninge med de som sier at det er like mange uvettige motorbåtfolk, som seilbåtfolk (ihvertfall tilnærmet i %) :wink:

Trygve

Er sosial og utadvent - har vært i mange miljøer fra mc til camping - er ikke redd for å stille på dugnad, men har vel ikke møtt andre miljøer som har vært så lukkede og klikkete som båtmiljøet.

mja ... Det må være spesielle forhold hos deg, tj.

Her jeg holder til er det nesten "plagsomt" enkelte ganger. Umulig å få gjort noe vettugt arbeid med båten pga all bryggepraten, og da spiller det absolutt ingen rolle om man er veteran, nybegynner eller båtløs turgåer som har forvilla seg ned på brygga for å slå av en prat. :lol:

Når det gjelder vant og stag bør de være stramme for båtens del også, ikke bare med tanke på støy.. (de holder liksom riggen på plass)

slakker litt på vant og stag. Dette er vel helt vanlig for å unngå unødvendig belastning.

Kan ikke dere seilfolk bestemme dere da. Skal vanter og stag være slakke eller skal de være stramme?

Vi motorbåtfolk blir helt satt ut :crazy::lol:

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Kan ikke dere seilfolk bestemme dere da. Skal vanter og stag være slakke eller skal de være stramme?

Jeg har stramme vant og slakke stag :lol:

Om det er noen trøst for motorbåtfolket så er det rikelig med seilere som ikke er særlig begeistret for slamrende fall eller skranglende rigg. Eneste vi liker er knirking i skrog og uling i riggen når det blåser.

Men man slakker da ikke stag og vant så mye (på land) at hele riggen står og slamrer! Trodde heller ikke at det nødvendigvis ble mere uling i riggen av det? Etter det jeg oppfatter så er det noen som slakker stag og vant, men bare bittelittegranne, mens andre mener at de ikke skal slakkes (under opplag)?

Eller har jeg misforstått totalt? :confused:

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Det er nok lurt å slakke vantene med noen tørn på strekkfiskene når båten ligger i opplaget med masten oppe. Tror likevel ikke det er fra vant og stag de verste ulydene kommer. Disse kommer nok helst fra fallene som står og slår mot masten - som nevnt tidligere. Tror nok de fleste er flinke til å "sette ut" fallene når båten ligger på vannet sommerstid. Men dette kan bli noe mer problematisk ved opplag, p.g.a. presenninger etc.

Jeg gjør selv det jeg kan for å forhindre støy. Det er ikke noe jeg syntes mer pinlig enn å være til byrde/plage/irritasjon for andre mennesker. Forstår godt at naboer til opplagsplasser kan bli irritert når fallene på en rekke seilbåter står og smeller i kor.

Når det blåser godt, pleier jeg å ta en tur nedom båten. Jeg står da gjerne en stund og observerer båten for å se hvordan den tar vindkastene. Dette både for opplagets skyld, men også for å få med meg eventuelle ulyder.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...