Jump to content

Svømmeferdighet....

ragtag

Recommended Posts

Jeg tror Nordmenn er generelt dårlige til å svømme og at situasjonen ikke blir bedre med nedleggelse av bassenger, dyre priser og korte åpningstider. Det kan bare føre til flere drukningsulykker. Jeg mener at alle voksne ved god helse burde kunne svømme 1km problemfritt.

Jeg svømmer regelmessig på Tøyen, og har lagt merke til at mange barn og unge der tydligvis ikke har fått noen eller veldig liten svømmeopplæring. De klarer såvidt å komme seg framåver, men ville aldri klart å svømme 1km selv i nød. Og her er det snakk om de som faktisk går og svømmer, hvordan svømmeferdighetene til de som sitter hjemme er kan man bare lure på.

Gjorde en kjap search på Google, og fant ut at jeg er tydlivis ikke den eneste som mener dette http://www.dagsavisen.no/innenriks/2000/06...06/488144.shtml

Kan vi gjøre noe med det?

Ragnar

:seeya: Helt riktig det er et tankekors! men :

De av oss som har forsikring på båten våre er forpliktet i henhold til deres forskrifter å ha tilstrekkelig med rednings/nød-utstyr ombord deriblandt redningsvester til samtlige som måtte oppholde seg i båten det vet jo de fleste.

Der hvor jeg bor med endel åpne farvann spesiellt hvor havet står imot tror jeg du ikke overlever et havari selv med brukbare svømmeferdigheter.Redningsvest er et minimum ,og på denne årstiden er selv det likevel ikke nok over tid i vannet,og det er ikke lenge, før......  :diving

Det er vel de færreste selv på mine breddegrader som investerer i overlevningsdrakter ombord.

Uansett svømmeferdighet eller ei ...skikkelige svømmevester i riktig størrelse til alle er et minimum.  

Jeg tror Nordmenn er generelt dårlige til å svømme og at situasjonen ikke blir bedre med nedleggelse av bassenger, dyre priser og korte åpningstider. Det kan bare føre til flere drukningsulykker. Jeg mener at alle voksne ved god helse burde kunne svømme 1km problemfritt.

Jeg svømmer regelmessig på Tøyen, og har lagt merke til at mange barn og unge der tydligvis ikke har fått noen eller veldig liten svømmeopplæring. De klarer såvidt å komme seg framåver, men ville aldri klart å svømme 1km selv i nød. Og her er det snakk om de som faktisk går og svømmer, hvordan svømmeferdighetene til de som sitter hjemme er kan man bare lure på.

Gjorde en kjap search på Google, og fant ut at jeg er tydlivis ikke den eneste som mener dette http://www.dagsavisen.no/innenriks/2000/06...06/488144.shtml

Kan vi gjøre noe med det?

Ragnar

Ikke bra! Vet selv om voksne ivrige "båtfolk" som ikke_kan_svømme i det hele tatt!! Vedkommende tilbringer mesteparten av sommeren på vannet, men er følgelig en smule opptatt av å f.eks trekke båten skikkelig inntil brygga før de hopper...   :seeya:  De bruker heller ikke vest som jeg har sett, og kan vel igrunn bare takke seg selv den dagen de ramler i sjøen.

Men sånn ellers så tror jeg at det er forskjell på hvor folk bor. Sikkert mange i oslogryta og innlandet som ikke har båt som ikke kan svømme, men sånn vil det alltid være.

Men sånn ellers så tror jeg at det er forskjell på hvor folk bor. Sikkert mange i oslogryta og innlandet som ikke har båt som ikke kan svømme, men sånn vil det alltid være.

At svømmeferdighetene kan være geografisk betinget, er nok mulig. Men jeg mener å ha hørt at det står dårligst til blant sjarkfiskerne i nordnorge!

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

At svømmeferdighetene kan være geografisk betinget, er nok mulig. Men jeg mener å ha hørt at det står dårligst til blant sjarkfiskerne i nordnorge!

Lars H.

Av informert hold har jeg hørt at de nevnte sjarkfiskerne ikke ønsker å lære seg å svømme heller. Årsaken er at det forlenger pinen

:wink:

Har noen i familie født og oppvokst på Halten. Der kunne de færreste svømme. Temperaturen i vannet var ganske enkelt for lav til at det var mulig å lære å svømme der.

Temperaturen i vannet er et viktig poeng. Det er et mindretall som direkte drukner om de faller overbord. Av de som omkommer fryser flertallet i hjel, kroppstemperaturen blir for lav. Gro Harlem Brundtland mistet jo gubben overbord, men han var festet i en line. Hun gikk visstnok mot land med gubben hengendes i lina. Hun var heldig at han greide seg, hun er jo utdannet lege og burde fått ham ombord så raskt som mulig.

Om man kan svømme eller ei har selvfølgelig betydning på om man vil overleve ett ufrivilligt opphold i vann

Men det at man har vest og er gått kledd er langt viktigere.

Hypotermi (nedkjøling)er den vanligste årsaker til drukning.

Hvor lenge kan men regne med at en voksen person kan greie seg i vann?

Bevistløsheten kommer egentlig skremmende fort.

Bevistløs uten vest = Død

Vanntempratur                               Bevistløshet                                          Død

0  grader                              under 15 minutter                             15  -   45   minutter

0  -   4  grader                              15  -  30 minutter                               30  -    90   minutter

4  -  10 grader                              30  -  60 minutter                                 1   -   3    timer

10 - 15  grader                               1  -  2   timer                                        1   -    6   timer

15 - 21  grader                               2  -  7   timer                                        2   -   40   timer

21 - 27  grader                               3  - 12  timer                                        3   -  "uendlig"

Tabellen taler vel for seg.  

Hvor ofte er det over 20 grader i vannet på våre breddegrader?

Ha redningsvest på eller tilgjenglig.

Pekjan

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Vel og bra å kunne svømme godt.

Vel og bra å ha redningsvester.

Vel og bra med overlevelsesdrakt.

Vel og bra med redningsflåte.

Har man skikkelige lensepumper som holder båten flytende, så kanskje man ikke trenger å bruke noe av det ovenstående, ikke engang bli våt på beina?  :seeya:

Noe til ettertanke?

Lotus

...Har man skikkelige lensepumper som holder båten flytende, så kanskje man ikke trenger å bruke noe av det ovenstående, ikke engang bli våt på beina?

Hvor kommer lenseutstyret inn i bildet den dagen et barn holder på å drukne i vannet (Merk: Vann som er utenfor båten)? Da er vel overstående i høyeste grad aktuelt? :seeya:

Vel og bra å kunne svømme godt.

Vel og bra å ha redningsvester.

Vel og bra med overlevelsesdrakt.

Vel og bra med redningsflåte.

Har man skikkelige lensepumper som holder båten flytende, så kanskje man ikke trenger å bruke noe av det ovenstående, ikke engang bli våt på beina?  :wink:

Noe til ettertanke?

Lotus

Præhæhæhæh :seeya::eek: Lotus.,, jeg har det også..  hehehhe syn tes man trenger begge deler ja..  samme som deg Lotus  :wink:

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...