Jump to content

Reparere pumpe el-toalett?

Lars H.

Recommended Posts

Hei.

Var en tur i båten idag, og skulle bl.a. ta av slangen som leder sjøvann inn til det elektriske toalettet. Og tror dere ikke at den hel . . . nippelen knakk? Enheten er av fabrikat TMC. Se bildet under med det svarte hullet der nippelen var. Vet noen om det er mulig å få deler til systemet? Det jeg trenger er selve impellerhuset, se bilde nr. 2. Ellers er det kanskje mulig å gjenge opp hullet der nippelen var, og skru inn en annsatsnippel.  Men hvordan det er å gjenge i slikt lettmetall aner jeg ikke. Kanskje noen på vekstedet på jobben kan hjelpe. Alternativt kan jeg jo kjøpe helt ny enhet. Har heldigvis hele vinteren på meg da Trudelutt nå er på land.

Lars H.

Bilde

Bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

hmm,

hvis det kan repareres,kan det repareres med EPOXY, har jeg latt meg fortelle.

Har liten erfaring med dette selv, men dette kan se ut som en typisk EPOXY -jobb..

koster lite å prøve da, er den herpa så er den herpa. Kan ikke bli mer enn herpa liksom.

Alternativet er vel å finne et sted de kan sveise aluminium. Forutsetningen for at det skal lønne seg er vel at du kjenner til noen som kan fikse det mot et passende flaskefôr. Skal du betale timepris kan du vel like gjerne kjøpe ny..

Suzuki

No boat needed..

denne enheten finnes vel på tilbud hos MARITIM nå, ca1100,-

Klundrer ikke så mye for det vel ??Suzuki

Vel, får jeg en av båtfolket på verkstedet på jobben til å sveise gratis, sparer jeg 1100, og kjøper jeg en messingnippel og får hjelp samme sted med å gjenge opp hullet, sparer jeg 1050 kroner! Det er mye annet båtutstyr en kan kjøpe for de kronene!  :crazy: :crazy:

Lars H. :seeya:

(mett og fornøyd etter skinkesteik med surkål til middag)  

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Lars,

Ja det er slike forb.... som skjer av og til. Helst skjer de også i øyeblikk når man står på spranget og skal rekke ett eller annet. Du får se lyst på elendigheten ved at du ihverfall slipper det tilleggsproblemet  :seeya:

Liming kan være vel og bra, til sine tider imponerende bra. Men jeg har blandede erfaringer, spesielt når limflatene blir små og påkjenningene store.

Uten å ha sett noe annet enn bildene tror jeg at min første prioritet ville ha vært den løsningen du selv er inne på, med gjenging. Men jeg er ikke sikker på at ansatsnippelen er den beste løsningen.

Hvordan passer det med dimensjonen? Kan du få gjenget opp både hullet og stussen innvendig med kurrante rørgjenger? Da kan du jo bare skru inn en liten rørbit som har de samme gjengene utvendig, dermed blir den stående innvendig i slangestussen  -  og du kan lettvint montere slangen tilbake igjen. Det skader jo heller ikke å kombinere denne løsningen med epoxy, som en ekstra forsterkning om du skulle føle det nødvendig. Men du må ha nok gjenværende gods i pumpehuset til at du får 3-4-5 komplette gjenger vil jeg tro.

Lykke til!

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Uten å ha sett noe annet enn bildene tror jeg at min første prioritet ville ha vært den løsningen du selv er inne på, med gjenging. Men jeg er ikke sikker på at ansatsnippelen er den beste løsningen.

Tror nok også jeg ville satset på gjenging. En slangenippel av riktig dimensjon, friske gjenger og en skvett Locktite eller epoxy og den blir bedre enn ny. Det ser jo ut til å være rimelig greit med gods å gjenge i.

Sveising tror jeg ikke jeg ville prøvd, i alle fall ikke før en erfaren sveiser hadde velsignet det...... Slike støpte lettmetallgreier, gjerne med noe tæring hist og pist (kanskje derfor den knakk??) har lett for å brenne opp når en prøver å lappe sakene sammen.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Skal du lime, så tre en tynnvegga rør innvendig i stussen slik at denne går gjennom bruddflaten.

Dette hørtes veldig enkelt og greit ut for en som ikke har gjengeutstyr selv. Får vurdere det opp mot de andre gode rådene.  :seeya:

Men er det noen som vet hvem som er importør/grossist for TMC?

Lars H

Maritim forhandler TMC toaletter

Pluss at en del andre forhandlere gjør det, men importør? Da jeg kjøpte motor/pumpedelen hos Malfix for mange år siden, var det Leif H. Strøm i gamlebyen Oslo, men jeg finner ikke firmaet lenger.

Lars H.

De er i Oslo ennå. Her er adressen: www.stroem.no

Takk tor tipset, fant dem nemlig ikke i den elektroniske telefonkatalogen, kanskje ikke abonent hos Telenor, men Tele2 el.? Har nå sendt dem mail om nytt impellerhus kan skaffes.

Og angående impellerhus, - da jeg rengjorde det, viste det seg at det ikke var i lettmetall. Det var i PLAST (eller et eller annet svart kunststoff!) Så sveising er utelukket! Får jeg ikke ny del, kommer jeg til å forsøke med Araldit og rør inni.

Lars H.

Hei Lars ,bare får og nevne det hvis det ikke går å fixe den . Det er salg hos Maritim  (nettopp fått tilbudskatalog)  Den pumpa koster 1095- og helt ny komplett elektrisk toalett koster 1495-  Tenkte og bygge om min gammle , men med den lille prisforskjellen blir det en ny komplett toalett i båten min, da den gammle ikke er så veldig pen etter 20 år's bruk :confused:  TINE II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Hei.

Skal det bli riktig lekkert, må du nok ha sete og lokk av amerikansk eik slik jeg har!  :confused: :confused:

Lars H.

Hei Lars ,bare får og nevne det hvis det ikke går å fixe den . Det er salg hos Maritim  (nettopp fått tilbudskatalog)  Den pumpa koster 1095- og helt ny komplett elektrisk toalett koster 1495-  Tenkte og bygge om min gammle , men med den lille prisforskjellen blir det en ny komplett toalett i båten min, da den gammle ikke er så veldig pen etter 20 år's bruk :confused:  TINE II

Ville heller ha valgt denne jeg da til  ca 400 kroner mer hos Maritim.. Myyyye penere da

Bilde

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Takk tor tipset, fant dem nemlig ikke i den elektroniske telefonkatalogen, kanskje ikke abonent hos Telenor, men Tele2 el.? Har nå sendt dem mail om nytt impellerhus kan skaffes.

Min erfaring med priser for reservedeler hos Strøm (hydraulisk styring) er at du kan kjøpe ny pumpe hos maritim rimeliger: jeg skulle ha ny rattpumpe. For den skulle de ha ca 200kr mindre enn for hele settet med sylinder, slanger, fittings, olje osv hos Seatronic.  :confused:  :confused:

Fortell oss hvordan det går.

Da jeg kjøpte motor/pumpedelen hos Malfix for mange år siden, var det Leif H. Strøm i gamlebyen Oslo, men jeg finner ikke firmaet lenger.

Lars H.

Leif H Strøm

Heimdalsgt 25

Grønland

0133 Oslo

Tlf 22197700

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Leif H Strøm

Heimdalsgt 25

Grønland

0133 Oslo

Tlf 22197700

Hei.

Tror nok denne adressen er for gammel, på hjemmesiden deres, http://www.stroem.no som jeg fikk lenger oppe i tråden, står det:

Hasleveien 15

0571 Oslo

Tlf. 23233970

Ellers takk for tipset.

Lars H.

Hei.

Problemet er løst! Sendte en mail til Strøm igår kveld, og idag fikk jeg hyggelig svar at det ikke var noe problem med å skaffe nytt impellerhus, kr. 100,- pluss MVA.

Så da blir det en tur innom dem når jeg allikevel skal til Oslo om noen dager når jeg forhåpentligvis får en telefon fra Malfix om at kartplotteren jeg har bestilt der er ankommet.

Takk for alle tips og råd. (kommer likevel til å forsøke å lime med rør inni det gamle pumpehuset, greit å ha i reserve) :smiley: :smiley:

Lars H.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...