skage Startet 10.Januar.2007 Del på Facebook Startet 10.Januar.2007 (redigert) Har nå tatt og vasket gummingsen skikkelig og tatt den i garasjen for litt opp friskning. Har noen noen tips om hva jeg skal bruke for og få tilbake "ny" finishen. Og fremfor alt beholde materialet i god stand, finnes det noe gode produkter til dette. Gummibåten er bare 1 år gammel så den er jo relativt bra da, men det sitter en del vanskelige flekker og striper igjenn. Det var jommen mye skitt under dørk platene, ikke bra og la det ligge der og gnage. Redigert 10.Januar.2007 av skage (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
sivne Svart 10.Januar.2007 Del på Facebook Svart 10.Januar.2007 Jeg vet ikke hvordan man kan få tilbake finishen. Men kom på noe vi gjorde i sommer. Det fulgte med en gummibåt når vi kjøpte Nimbusen vår, den gamle eieren hadde aldri brukt den, han mente det var hull i den og den var tapet sammen i en rull. Når mannen skulle sjekke den var den klissete og rett og slett fæl. Det gikk med 2 fl aceton og nå er den kjempefin!! Aceton er jo ganske heavy stoff og det funket! Men vet ikke om det har gjort gummien dårligere. Uansett så skulle båten hatt en litt blankere finich så dette vil jeg også vite? Sitér dette innlegget Lykken i livet er å gjøre det man elsker å gjøre, ikke prestisjen man oppnår og summen penger man har i banken. http://severines.blogspot.com/ Link to post
skage Svart 10.Januar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Januar.2007 Har hørt at flere har benyttet slike stærke kjemikalier, liker ikke sånne midler på gummien. Sitér dette innlegget Link to post
sivne Svart 10.Januar.2007 Del på Facebook Svart 10.Januar.2007 Har hørt at flere har benyttet slike stærke kjemikalier, liker ikke sånne midler på gummien. Vi prøvde andre også, men den der sølvtapen satte virkelig spor, aceton var det eneste som tok det, Og båten den var ikke lekk!! Sitér dette innlegget Lykken i livet er å gjøre det man elsker å gjøre, ikke prestisjen man oppnår og summen penger man har i banken. http://severines.blogspot.com/ Link to post
Mathilde jr. Svart 10.Januar.2007 Del på Facebook Svart 10.Januar.2007 Når jeg vasker gummibåten bruker jeg bare grønnsåpe. Sitér dette innlegget Link to post
sivne Svart 10.Januar.2007 Del på Facebook Svart 10.Januar.2007 Når jeg vasker gummibåten bruker jeg bare grønnsåpe. Ja da blir vel gummien blank også siden gr. såpe legger igjenn et beskyttende lag!! Det må prøves!!! Sitér dette innlegget Lykken i livet er å gjøre det man elsker å gjøre, ikke prestisjen man oppnår og summen penger man har i banken. http://severines.blogspot.com/ Link to post
Tom J. Svart 12.Januar.2007 Del på Facebook Svart 12.Januar.2007 Litt usikker om jeg skal tørre tipse om dette, men jeg brukte oppvaskmiddel og lunkent vann på Ally kanoen i år. Det funka som bare det. Tok vekk all skitten. Skyldte VELDIG godt etterpå. Det var en plass som vannet hadde ligget over natta, og der var det antydning til litt bleking, så det er kraftige saker. Sitér dette innlegget Link to post
MAHS Svart 12.Januar.2007 Del på Facebook Svart 12.Januar.2007 Maritim AS fører flere typer vedlikeholdsprodukter til både hypalon og pvc gummibåter... Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 12.Januar.2007 Del på Facebook Svart 12.Januar.2007 Jeg har brukt Biltema's Black Streak Remover i flere år på min Quicksilver gummibåt. Den tar både det meste av de svarte rendene og den gule seige guffa som tyter ut her og der. Bare skyller godt med ferskvann etterpå. Sitér dette innlegget Link to post
avsluttet Svart 12.Januar.2007 Del på Facebook Svart 12.Januar.2007 (redigert) de svarte rendene og den gule seige guffa Jeg hadde litt "slendriantendenser" i høst, min gummibåt hadde antydning til sjellvekst jeg ikke har fått helt bort. Noen som vet om saltsyre reagerer mot gummi? red, har forøvrig brukt en slags konsentrert såpe, men får ikke bort de hvite feltene. Redigert 12.Januar.2007 av traust (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
mikkel Svart 12.Januar.2007 Del på Facebook Svart 12.Januar.2007 Skrapte vekk de værste rurene med en isskrape, brukte deretter en kjøkkensvamp (av den typen med svamp på toppen og grovere bunn, kjøpt i 10-pakk på europris for en slikk og ingenting) med litt bilshampo. Etter litt gnikking forsvant det meste av de hvite ringene. Om dette er en anbefalt måte, se det vet jeg lite m - men det funket Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 10.April.2013 Del på Facebook Svart 10.April.2013 Bruker denne gamle tråden til å spørre om noen har forsøkt å smøre inn gummibåten med vaselinolje ? Er dette å anbefale ? Gidder ikke kjøpe dyre flasker med remedier fra båtutstyrshylla, så tenkte kanske dette ville bli bra ? Har skrubbet den med Jif og vil bare ha på litt fuktighet etterpå. Vaselinolve kan vel ikke skade ? Bruker det jo på kalesjevinduene. Men det er jo ikke alt som passer på plast, som også egner seg til gummi. Noen som har forsøkt ? Sitér dette innlegget Link to post
M/B Cathy Svart 10.April.2013 Del på Facebook Svart 10.April.2013 Vaselinolje koster 98kr på Biltema Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 10.April.2013 Del på Facebook Svart 10.April.2013 Vaselinolje koster 98kr på Biltema Jepp, og jeg har på lager Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 10.April.2013 Del på Facebook Svart 10.April.2013 Jeg trodde vaselinolje løste opp gummi og gummipakninger? Jeg har i alle fall dårlig erfaring med å få vaselinolje på vinduspakninger. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 10.April.2013 Del på Facebook Svart 10.April.2013 Ja, det er i grunnen erfaringer med dette jeg ønsket. Takker ! Må nok være litt forsiktig, ja ! Sitér dette innlegget Link to post
Regina III Svart 10.April.2013 Del på Facebook Svart 10.April.2013 Jeg har brukt vaselinolje (Biltema) på jolla de to siste årene, og er udelt positiv. Etter vårvask er den både renere og glattere enn før, og lettere å vaske! Før virket det som overflaten var oksydert og fargela vaskevannet, ikke etter at jeg begynte med vaselin. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 10.April.2013 Del på Facebook Svart 10.April.2013 Gjerne vaselinolja reagerer forskjellig med PVC i forhold til hypalon? Bare en tanke da noen opplever krise mens andre har suksess med vaselinolje. Selv bruker jeg Biltemas Black Streak Remover med godt resultat. Jolla mi er med hypalongummi, ikke PVC. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 10.April.2013 Del på Facebook Svart 10.April.2013 Jeg har brukt vaselinolje (Biltema) på jolla de to siste årene, og er udelt positiv. Før virket det som overflaten var oksydert og fargela vaskevannet, ikke etter at jeg begynte med vaselin. Jeg tror jeg prøver jeg også. Følger opp tråden med resultatet ! Sitér dette innlegget Link to post
M/B Cathy Svart 10.April.2013 Del på Facebook Svart 10.April.2013 Spennende! Har en gummibåt som ser ikkje bra ut:-) Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 10.April.2013 Del på Facebook Svart 10.April.2013 Spennende! Har en gummibåt som ser ikkje bra ut:-) Skrubbejobben som er værst da, Pondus. Vaselinolje er for å gi den fuktigheten tilbake. Sitér dette innlegget Link to post
M/B Cathy Svart 11.April.2013 Del på Facebook Svart 11.April.2013 Absolutt, men som vil hjelpe den med holde seg ren og pen lenger håper jeg:-) Sitér dette innlegget Link to post
Regina III Svart 11.April.2013 Del på Facebook Svart 11.April.2013 Det forundrer meg litt at denne diskusjonen kommer nå og ikke på høsten. Det er på høsten jeg setter inn jolla med vaselin. Den blir stygg i løpet av vinteren, men vaskes ren som en lek, og under er jolla mye finere enn før, glatt og ikke uttørket. Å benytte vaselin under bruksesong blir vel bare noe kliss? Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 11.April.2013 Del på Facebook Svart 11.April.2013 (redigert) Hehe, det er sant nok, Regina. Saken er at jeg skrubbet den med Jif før jeg la den i boden i høst. Så ville jeg bare smøre den inn før den går i daviteren i morgen Gnir den inn med klut, og tørker av med papir, tenkte jeg.. Redigert 11.April.2013 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 11.April.2013 Del på Facebook Svart 11.April.2013 Jeg har brukt et starbrite produkt for gummibåter. Kombinert med skuresvamp blir det jo fint. Virker bra på fenderene også. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.