Jump to content

Gummibåt vask/rens/polering

skage

Recommended Posts

Har nå tatt og vasket gummingsen skikkelig og tatt den i garasjen for litt opp friskning.

Har noen noen tips om hva jeg skal bruke for og få tilbake "ny" finishen. Og fremfor alt beholde materialet i god stand, finnes det noe gode produkter til dette.

Gummibåten er bare 1 år gammel så den er jo relativt bra da, men det sitter en del vanskelige flekker og striper igjenn.

Det var jommen mye skitt under dørk platene, ikke bra og la det ligge der og gnage.

Redigert av skage (see edit history)

Jeg vet ikke hvordan man kan få tilbake finishen. Men kom på noe vi gjorde i sommer. :smiley:

Det fulgte med en gummibåt når vi kjøpte Nimbusen vår, den gamle eieren hadde aldri brukt den, han mente det var hull i den og den var tapet sammen i en rull.

Når mannen skulle sjekke den var den klissete og rett og slett fæl. Det gikk med 2 fl aceton og nå er den kjempefin!!

Aceton er jo ganske heavy stoff og det funket! Men vet ikke om det har gjort gummien dårligere.

Uansett så skulle båten hatt en litt blankere finich så dette vil jeg også vite? :wink:

Lykken i livet er å gjøre det man elsker å gjøre, ikke prestisjen man oppnår og summen penger man har i banken.

http://severines.blogspot.com/

Skrapte vekk de værste rurene med en isskrape, brukte deretter en kjøkkensvamp (av den typen med svamp på toppen og grovere bunn, kjøpt i 10-pakk på europris for en slikk og ingenting) med litt bilshampo. Etter litt gnikking forsvant det meste av de hvite ringene. Om dette er en anbefalt måte, se det vet jeg lite m - men det funket :cool:

• 6 år senere...

Bruker denne gamle tråden til å spørre om noen har forsøkt å smøre inn gummibåten med vaselinolje ? Er dette å anbefale ? Gidder ikke kjøpe dyre flasker med remedier fra båtutstyrshylla, så tenkte kanske dette ville bli bra ? Har skrubbet den med Jif og vil bare ha på litt fuktighet etterpå. Vaselinolve kan vel ikke skade ? Bruker det jo på kalesjevinduene. Men det er jo ikke alt som passer på plast, som også egner seg til gummi. Noen som har forsøkt ?

Det forundrer meg litt at denne diskusjonen kommer nå og ikke på høsten. Det er på høsten jeg setter inn jolla med vaselin. Den blir stygg i løpet av vinteren, men vaskes ren som en lek, og under er jolla mye finere enn før, glatt og ikke uttørket.

Å benytte vaselin under bruksesong blir vel bare noe kliss?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...