Jump to content

Gummibåt vask/rens/polering

skage

Recommended Posts

Har nå tatt og vasket gummingsen skikkelig og tatt den i garasjen for litt opp friskning.

Har noen noen tips om hva jeg skal bruke for og få tilbake "ny" finishen. Og fremfor alt beholde materialet i god stand, finnes det noe gode produkter til dette.

Gummibåten er bare 1 år gammel så den er jo relativt bra da, men det sitter en del vanskelige flekker og striper igjenn.

Det var jommen mye skitt under dørk platene, ikke bra og la det ligge der og gnage.

Redigert av skage (see edit history)

Jeg vet ikke hvordan man kan få tilbake finishen. Men kom på noe vi gjorde i sommer. :smiley:

Det fulgte med en gummibåt når vi kjøpte Nimbusen vår, den gamle eieren hadde aldri brukt den, han mente det var hull i den og den var tapet sammen i en rull.

Når mannen skulle sjekke den var den klissete og rett og slett fæl. Det gikk med 2 fl aceton og nå er den kjempefin!!

Aceton er jo ganske heavy stoff og det funket! Men vet ikke om det har gjort gummien dårligere.

Uansett så skulle båten hatt en litt blankere finich så dette vil jeg også vite? :wink:

Lykken i livet er å gjøre det man elsker å gjøre, ikke prestisjen man oppnår og summen penger man har i banken.

http://severines.blogspot.com/

Litt usikker om jeg skal tørre tipse om dette, men jeg brukte oppvaskmiddel og lunkent vann på Ally kanoen i år.

Det funka som bare det. Tok vekk all skitten. Skyldte VELDIG godt etterpå. Det var en plass som vannet hadde ligget over natta, og der var det antydning til litt bleking, så det er kraftige saker.

de svarte rendene og den gule seige guffa

Jeg hadde litt "slendriantendenser" i høst, min gummibåt hadde antydning til sjellvekst jeg ikke har fått helt bort. Noen som vet om saltsyre reagerer mot gummi?

red, har forøvrig brukt en slags konsentrert såpe, men får ikke bort de hvite feltene.

Redigert av traust (see edit history)

Skrapte vekk de værste rurene med en isskrape, brukte deretter en kjøkkensvamp (av den typen med svamp på toppen og grovere bunn, kjøpt i 10-pakk på europris for en slikk og ingenting) med litt bilshampo. Etter litt gnikking forsvant det meste av de hvite ringene. Om dette er en anbefalt måte, se det vet jeg lite m - men det funket :cool:

• 6 år senere...

Bruker denne gamle tråden til å spørre om noen har forsøkt å smøre inn gummibåten med vaselinolje ? Er dette å anbefale ? Gidder ikke kjøpe dyre flasker med remedier fra båtutstyrshylla, så tenkte kanske dette ville bli bra ? Har skrubbet den med Jif og vil bare ha på litt fuktighet etterpå. Vaselinolve kan vel ikke skade ? Bruker det jo på kalesjevinduene. Men det er jo ikke alt som passer på plast, som også egner seg til gummi. Noen som har forsøkt ?

Jeg har brukt vaselinolje (Biltema) på jolla de to siste årene, og er udelt positiv. Etter vårvask er den både renere og glattere enn før, og lettere å vaske!

Før virket det som overflaten var oksydert og fargela vaskevannet, ikke etter at jeg begynte med vaselin.

Gjerne vaselinolja reagerer forskjellig med PVC i forhold til hypalon? Bare en tanke da noen opplever krise mens andre har suksess med vaselinolje. Selv bruker jeg Biltemas Black Streak Remover med godt resultat. Jolla mi er med hypalongummi, ikke PVC.

Jeg har brukt vaselinolje (Biltema) på jolla de to siste årene, og er udelt positiv.

Før virket det som overflaten var oksydert og fargela vaskevannet, ikke etter at jeg begynte med vaselin.

Jeg tror jeg prøver jeg også. Følger opp tråden med resultatet !

Det forundrer meg litt at denne diskusjonen kommer nå og ikke på høsten. Det er på høsten jeg setter inn jolla med vaselin. Den blir stygg i løpet av vinteren, men vaskes ren som en lek, og under er jolla mye finere enn før, glatt og ikke uttørket.

Å benytte vaselin under bruksesong blir vel bare noe kliss?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...