Windy37GM Startet 2.November.2003 Del på Facebook Startet 2.November.2003 Siden jeg har kjøpt en båt som må fikses litt på innimellom, ble jeg lei av å hver gang ha med batterilader til drillen. Et pes å skaffe strøm på land m.m. for å lade, eller inverter ombord m.m. Plus at drillen altid er tom for strøm når du skal bruke den. Så det jeg gjorde var å fjerne batteriet og sette på ledninger samt en plugg til 12V systemet i båten. Det du trenger er: -1 båt med 12 V anlegg -Billig drittdrill fra f.eks Biltema (12V). Min kostet 159,- hos Jøntvedt i Tønsberg -Klyper a'la labtypen for å feste i drillen. (20 spenn på bilsjappa) -Litt tape (lå igjen fra forrige eier av båten) -En god kompis som ler av det du gjør :-) Her er 2 bilder av sjølmekket: og her: Funker som jernet, og med så lang ledning at den rekker over hele båten er den en ubetinget suskess. Ikke er den ødelagt heller hvis jeg en eller annen gang ønsker batteridrift igjen. Kanskje noe å lage selv ? Hilsen Erik (Ah tilgjengelig avhenger av batteribanken i båten :-) - Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Barsk IV Svart 2.November.2003 Del på Facebook Svart 2.November.2003 Er det lov å le litt heller???? Hvorfor ikke en 220 volts inverter sånn at du kan nettopp lade på vanlig vis. Da ville du hatt litt 220 volt til andre småting også. Men man velger jo selv hver sin løsning. Din var jo original den. mvh Barsk 1 Sitér dette innlegget Link to post
Gjensidige Svart 2.November.2003 Del på Facebook Svart 2.November.2003 Når jeg ser bildene dine lurer jeg på om du i det hele tatt er vel bevart. Måten du har koplet ledningene til drillen er direkte farlig. Dette er skjødelsøs omgang med strøm og utgjør en stor risiko om du får kortslutning i koplingene dine. Hvis forsikringselskapet ditt får se dette, taler det ikke til din fordel om noe skulle skje, selv om evt. skade forårsakes av noe annet.... Vær sikker, ved evt. skade vil alt brukes for å avkorte evt. erstatningsbeløp. Hvis du har muligheten: finn et egnet sted (på land), bruk en 10 meter lang 2,5 kvadrat ledning og kortslutt ett bilbatteri med den, så skjønner du kanskje hva du kan risikere. Selve konseptet (drill drevet av 12 Volts anlegget) er ikke så dumt hvis man ser bort fra den åpenbare gamblingen med koplingene. En bedre løsning er å bruke et ødelagt batteri eller en trekloss som et "dummybatteri" med loddede tilkoplingspunkter og strekkavlastning. Sikring er også et must, enkelte strømplugger av sigaretttype har sikringsholder innebygget. Du er herved utnevnt til månedens IDIOT :-p Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 2.November.2003 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.November.2003 Det er alltid lov å le !!! Hvis du griner av meg, se det er mye verre Jeg skulle bl.a lage et hull i dashbordet noe større og hadde kjøpt et par freser til å feste på drillen. Dette var himmla tungt å dra rundt, så batteriet ga seg fort + at det ikke hadde det momentet jeg nå har. Og det har seg sånn at ofte når jeg skulle bruke drillen var batteriet tomt. Ikke nå lenger :-) Hilsen Erik p.s Jeg har også inverter liggende.. Jeg er prylbøg skjønner du Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Sebaldus Svart 2.November.2003 Del på Facebook Svart 2.November.2003 Synes det er en god ide som jeg har sett før i diverse båtblad. Antar at du har montert sikkring. Sitér dette innlegget Link to post
Kjelli Svart 2.November.2003 Del på Facebook Svart 2.November.2003 Ville også kommentere denne koblingen, er elektrikker av yrke, likte ikke disse blanke klemmene. Hadde begynt å skrive, så sjekket jeg en gang til, og såg at han hadde lighterplugg, da kobler han den til en plass der der er sikring, så da smelter ikke alt alikevel. Hadde en tilsvarende løsning i fjor, men jeg bøyde litt på klemmene nedi, og fikk tredd på kabelsko, det gikk bra. Men slike løsninger er best med tykk kabel, og helst at de tar strøm fra batteriet, og selvfølgeligt med sikring. Styrken på motoren, er avhengig av strøm x spenning, så der skal ikke lange lengdene med tynn ledning før styrken er borte vekk. Sitér dette innlegget Link to post
sumo Svart 2.November.2003 Del på Facebook Svart 2.November.2003 Er det lov å le litt heller???? Hvorfor ikke en 220 volts inverter sånn at du kan nettopp lade på vanlig vis. Da ville du hatt litt 220 volt til andre småting også. Men man velger jo selv hver sin løsning. Din var jo original den. mvh Barsk 1 Har du forsøkt å lade drill via inverter, barsk1? Det har jeg, og inverteren døde Ikke vet jeg hvorfor, men har ikke vågd meg på det siden.Idèen med selvmekket båtdrill er god nok den, så dette et annet sted for litt siden, og tenkte å bygge om en gammel 7,2V Bosch jeg har liggende. Tenker jeg får bra futt i den (en liten stund ihvertfall!) Sitér dette innlegget Link to post
jada Svart 2.November.2003 Del på Facebook Svart 2.November.2003 Hvem skal vi stole på her En som fraråder dette på det sterkeste, eller de som sier at dette er en veldig god idè, bare sikringen er OK. Sitér dette innlegget Link to post
gruff Svart 2.November.2003 Del på Facebook Svart 2.November.2003 Hvem skal vi stole på her En som fraråder dette på det sterkeste, eller de som sier at dette er en veldig god idè, bare sikringen er OK. Du kan stole på at dette virker, men de to uisolerte krokodilleklemmene med 0,5 mm mellomrom eller deromkring, er både amatørmessig og farlig. Har man SÅ lite peiling på hva en kortslutning kan forårsake, bør man nok ikke innlate seg på slike stunt! Sitér dette innlegget Link to post
jada Svart 2.November.2003 Del på Facebook Svart 2.November.2003 .... men de to uisolerte krokodilleklemmene med 0,5 mm mellomrom eller deromkring ....Så med godt isolerte klemmer her, så vil det altså ikke være noen fare. Og med tykke nok kabler så kan dette være måten å gjøre det på. Har selv to billige batteridriller, men det er ofte ikke nok strøm på batteriene når jeg trenger dem Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 2.November.2003 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.November.2003 Du er herved utnevnt til månedens IDIOT :-pJeg takker for utnevnelsen :-) Jeg må nesten anta at du har skrevet dette før du har tenkt deg litt om... Selvfølgelig er det sikring på strømuttaket (+ panelsikring)! Og hvis du hadde kikket litt etter, ville du sett at dette er tynn 0,75 kvadrat kabel, ikke 2,5. Gjør forsøket du sier jeg skal gjøre, men gjør det med så tynn kabel jeg har brukt, så lang som min er (nesten 7 meter) og med 7,5 A sikring. Ta tiden med stoppeklokke på hvor lenge du har strøm på kursen din og post det her. Hvis du sammenligner det jeg har gjort med 10m 2,5 kavdrat uten sikring må jeg nesten returnere utnevnelsen :-) Så da er vi 2 i klubben. Og for guds skyld: ikke sammenlign dette med en fast installasjon. Det faller på sin egen urimelighet. jada: Hvis du vet hva du gjør og har vært borti strøm før, sett igang. Er du usikker på strøm og slikt, hold deg unna :-) Slik gjelder egentlig det aller, aller meste. Hilsen Erik Utdannet radio/tv reparatør samt elektronikk ingeniør. Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Windy37GM Svart 2.November.2003 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.November.2003 Idèen med selvmekket båtdrill er god nok den, så dette et annet sted for litt siden, og tenkte å bygge om en gammel 7,2V Bosch jeg har liggende. Tenker jeg får bra futt i den (en liten stund ihvertfall!) Hvis du skal bruke den og trenger ca 8 volt drar du til et radio/tv verksted. Kjøp en søt liten krets som heter 78H08 (eller hva annet de foreslår, avhenger litt av strømmen som trekkes av drillen) og be om å få med restene av en eller annen forsterker de har liggende med kjølefinner. Kretsen har 3 ben: inn (12v), ut (8v) og jord. Monter den på kjølefinnen og vips har du regulert ned spenningen så mye at det holder en evighet. Hvis du skal være pirkete, kan du montere en diode i serie med utgangen på regulatoren, siden dioden dropper spenningen mellom 0,5 og 0,7 volt. Da har du 7,3 - 7,5 volt til drillen din. Lykke til :-) Hilsen Erik Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Lars H. Svart 2.November.2003 Del på Facebook Svart 2.November.2003 Hei. Jeg går bare og venter at NiCa batteriet i tannbørsten min tar kvelden. Etter et tips fra Baatdilla skal jeg da bygge den om til ekstern strømforsyning. Kjekt å ha for rengjøring i krinker og kroker! Og link til artikkel om hvordan gjøre det finnes her . Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Sigurd Svart 3.November.2003 Del på Facebook Svart 3.November.2003 Du er herved utnevnt til månedens IDIOT :-p Hei! Jeg syns du overreagerer litt når du kaller ham IDIOT. Jeg tror nok Skarpnes vet hva han driver med. Skulle han være så uheldig å få krokodilleklemmene borti hverandre ville han rekke å få en liten svart flekk på dem, eventuelt litt mer umedgjørlig kabel, før sikringen i støpselet eller sikringen til uttaket blåste. Tror neppe Gjensidige kommer til å bli belasta for skaden. Å kortslutte ett batteri med en liten kabel er ikke verdens undergang....en bare skvetter like mye hver gang om det skjer ukontrollert. Jeg kortlutta batteriet mitt så gnistføyka spruta nesten hver dag en hel sommer fullt kontrollert. Ville ikke kaste bort finværet med å feilsøke på spenningsfall til startreleet så jeg starta med en solid skrutrekker direkte på innslaget. Effektiv og grei nødløsning som også resten av mannskapet ombord behersker. Idiot,.....nei jeg regner meg ikke som det. Men at det kan være mye rare koblinger i de faste innstallasjonene i båter rundt omkring som ved feil kan forårsake forkortelse i skadeoppgjør vet jeg er riktig. Derimot å angripe Skarpnes sin lille finesse som et alvorlig sikkerhetsbrudd er å angripe ett problem fra gal ende....mener jeg. Han har nok ett elanlegg i den nye båten som tåler dagens lys. mvh Sigurd .....som kjører 600W 220VAC drillen direkte powra fra inverteren mens mannskapet føner håret med kraft fra samme kilde....går det an de'a? Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 3.November.2003 Del på Facebook Svart 3.November.2003 Jeg synest Skarpnes sin ide' er kreativ. Anslutningen er dog noe tvilsom, jeg ville heller satset på 2 stk isolerte kabelsko. Alternativt en liten plastslange på den ene klemma. Det burde heller ikke være noe problem å lage et passende støpsel på kabelen om man vil legge litt arbeide i det. Sitér dette innlegget Link to post
BK Svart 3.November.2003 Del på Facebook Svart 3.November.2003 Syntest denne var kul Jeg "Hilsen Erik Utdannet radio/tv reparatør samt elektronikk ingeniør. " Sett i sammenheng med tidligere inlegg. Som nevnt tidligere ett dummy batteri, det må da være en god ide Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 3.November.2003 Del på Facebook Svart 3.November.2003 Hei, Ideen med å benytte batteridrillen er kjempegod, har gjort det samme selv med flere driller. At Skarpnes har benyttet en litt tvilsom elektrisk forbindelse er jo en helt annen sak. Det er 2 gevinster å hente her: 1, Når batteridriller blir gamle blir batteriene etterhvert dårligere og dårligere og det nytter ikke å lade med hverken landstrøm eller noe annet. Da kan man kjøpe et nytt batteri noe som ofte koster mer en selve drillen, eller drive god miljøpolitikk og an vende den ellers så gode drillen i årevis. Nytt liv til gamle driller. 2, Batteridrillen kan nå trekke mye mer strøm en fra et nickel kadmium batteri. Du kan mao benytte mye grovere verktøy som hullsager osv. Kjekt når det er trangt å komme til. Jeg har valgt å åpne den gamle batteripakka og fjerne de gamle defekte cellene og lodde ledningene direkte til terminalene her. Til slutt baksiden av medaljen. Om man bruker for grovt verktøy, slik at det går for mye strøm kan det hende at regulatoren (startknappen) eller selve motoren ryker etter en stund Sitér dette innlegget Link to post
Solo Svart 3.November.2003 Del på Facebook Svart 3.November.2003 Hvis forsikringselskapet ditt får se dette, taler det ikke til din fordel om noe skulle skje,selv om evt. skade forårsakes av noe annet.... Vær sikker, ved evt. skade vil alt brukes for å avkorte evt. erstatningsbeløp. TILTREDES Jeg synest Skarpnes sin ide' er kreativ. Anslutningen er dog noe tvilsom, jeg ville heller satset på 2 stk isolerte kabelsko. Alternativt en liten plastslange på den ene klemma. Det burde heller ikke være noe problem å lage et passende støpsel på kabelen om man vil legge litt arbeide i det. TILTREDES Sitér dette innlegget Link to post
jada Svart 3.November.2003 Del på Facebook Svart 3.November.2003 jada: Hvis du vet hva du gjør og har vært borti strøm før, sett igang. Er du usikker på strøm og slikt, hold deg unna :-) Slik gjelder egentlig det aller, aller meste.Erkjenner at jeg har liten greie på strøm, og mye annet også, men her er vi (jeg) for å lære. Eller er dette så risikabelt at det ikke anbefales å ta etter, selv om det hadde blitt fremlagt en enkel fremgangsmåte inkl. materialvalg. I ditt første innlegg kunne det høres ut som om dette var noe for hvermansen. Jeg er blitt mer og mer forvirret Det enkleste er kanskje å planlegge litt, og lade opp drillen godt før jobben gjøres, og ta en pause når batteriet er tomt Kanskje heller med en kanne kaffe. Hva med en smiley med kaffekoppen klar Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 3.November.2003 Del på Facebook Svart 3.November.2003 Har også gjort dette med sukksess, skrev litt om det tidligere: https://baatplassen.no/i/YaBB.php?board=...523511;start=29 Men jeg ville nok tatt bryet med å åpne drillen og loddet ledningene skikkelig. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 3.November.2003 Del på Facebook Svart 3.November.2003 I ditt første innlegg kunne det høres ut som om dette var noe for hvermansen. Jeg er blitt mer og mer forvirret :Her kan du snakke om å male fanden på veggen! Hvis du vet at det er forskjell på pluss og minus og sørger for å ha en sikring mellom drillen og batteriet er du trygg. De fleste skvetter når uhellet er ute og det gnistrer. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
M/S Bastard Svart 3.November.2003 Del på Facebook Svart 3.November.2003 Hvis det er noen som er idiot her må det være meg. etter at barbermaskina datt i dass koblet jeg også maskina på denne måten. Men da er ledningene loddet på batteriet vel og merke. Har ikke fått støt enda Litt spenning i hverdagen må man da ha Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 3.November.2003 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.November.2003 Erkjenner at jeg har liten greie på strøm, og mye annet også, men her er vi (jeg) for å lære. Eller er dette så risikabelt at det ikke anbefales å ta etter, selv om det hadde blitt fremlagt en enkel fremgangsmåte inkl. materialvalg. I ditt første innlegg kunne det høres ut som om dette var noe for hvermansen. Hei jada :-) Hvis du har lyst til å gjøre dette som et forsøk, pass på å isolere klypene nesten helt ut til tuppen. Eller gjør som Ingar sier, lodd ledningene fast i drillen. Har du loddebolt/loddetinn? Vær veldig forsiktig når du kobler tingene sammen. Pass på at det er en sikring inne i bildet før du setter strøm på... Lykke til :-) Hvis du blir skikkelig inspirert og vil gjøre flere forsøk, kikk på denne siden: http://home.online.no/~sondred/ Det er gutten sin det, som synes at det aller meste er "et morsomt og interresant forsøk" Hilsen Erik Som ikke jobber med det han er utdannet som :-) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Gjensidige Svart 3.November.2003 Del på Facebook Svart 3.November.2003 Jeg takker for utnevnelsen :-) Det var da så lite... Jeg må nesten anta at du har skrevet dette før du har tenkt deg litt om... Selvfølgelig er det sikring på strømuttaket (+ panelsikring)! Og hvis du hadde kikket litt etter, ville du sett at dette er tynn 0,75 kvadrat kabel, ikke 2,5. Gjør forsøket du sier jeg skal gjøre, men gjør det med så tynn kabel jeg har brukt, så lang som min er (nesten 7 meter) og med 7,5 A sikring. Ta tiden med stoppeklokke på hvor lenge du har strøm på kursen din og post det her. Cluet er at du ikke opplyste om dette i den første postingen din og at vi derfor risikerer at André forsøker samme stuntet uten å ha disse elementære sikringsordningene på plass. Disclaimer alá "Don't try this at home" hadde gjort seg. Det skader ikke å ha fokus på el-sikkerhet, selv for lavvolt. jada: Hvis du vet hva du gjør og har vært borti strøm før, sett igang. Er du usikker på strøm og slikt, hold deg unna :-) Slik gjelder egentlig det aller, aller meste. Tiltredes! Hilsen Erik Utdannet radio/tv reparatør samt elektronikk ingeniør. Aaaah... der har vi jo disclaimeren....... ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.