Jump to content

Info om Mercedes 300d ønskes


kritrov

Recommended Posts

Hvis det er ein OM 617.952 300 D med original turbo var den på 121 hk, frå 1982 vart det auka til 125.

Hvis det derimot er ein ettermontert turbo kan effekten like gjerne ha blitt redusert. Det var ikkje alle som visste ka dei dreiv med når dei monterte herligheten :nonod:

Ein OM 617.912 300 D utan turbo var på 80 hk, frå 1979 auka til 88.

OM 617 er noko av det beste som er laga av dieselmotorar til bil. Ver obs på at ein motor med originalmontert turbo er vesentleg forsterka i forhold til sugeversjonen, det er derfor ein bør styre unna ettermonterte turboar :yesnod:

Herligheten var det grommaste som stod i W123 serien, forøvrig ein av dei beste bilane i historia (hvis ein ser vekk frå rusta då)

Ex 1963 Furuholmen 52 Detroit V8-71 - Ex 1986 Fairline Forty VP TAMD 60C 

Ex 1994 Bayliner 4788 Pilot House Hino WO6D-TI - Ex 1984 Coronet 38.1 Mediterranean VP TAMD 70E

Ex 2006 Bavaria 42 Sport VP D6-310 IPS 500 - Ex 1997 Fairline Squadron 50 VP TAMD122 HP

2003 Fairline Squadron 55 VP D12-715

Link to post

Hei

Har en 300TD i bilen min. Tror ikke MB noen gang så for seg denne motoren som marinemotor. Det er utført mange mindre vellykkede mariniseringer av denne motoren, og sikker noen vellykkede også. Motoren kom i ca. 1975 som 240D-3.0.. En merkelig modellbenevnelse:)

Den forsvant da MB 124 ble introdusert i 1985. I hvertfall i fra bilene. Gelanderwagen ol. brukte den i noen år til. Motornummeret ditt vil fortelle hvilken motor det er.. :cool:

Link to post
  • 2 år senere...

hei

 

Dersom motoren har hurtiggløding, så er det den nyeste og sterkeste versjonen. Motornr. finnes bakkant v.s over dieslpumpe- rett under overgang blokk\topp. Dersom motoren hadde turbo i org. utførelse, så ligger hovedsaklig forskjellen i at turbomotor har oljekjølte stempler. Oljepumpa har også større kapasitet. Stempler blir kjølt av dyser som spyler olje opp under toppen på stemplene. Som dei fleste motorer til Mercedes, så vart også denne lev. som marinemotor. Dette var underlev. som kjøpte motorer frå Mercedes, og satte på sitt utstyr som f.eks. Nanni, Sole etc.

Motorene er noe av det mest slitesterke og mest pålitilige som er laget, MEN DERSOM motoren er utstyrt med Bowman kombinert eksos-varmeveksler, så er de nesten uten untak problemer m\eksoslekkasje på flensene. Denne veklseren sluttet også Bowman og lage. Hadde samme type motor og Bowman kjøler i min 22 fots båt. Starta og gjekk som ei klokke. Bowmanveklseren ødela heile morroa. Lagde ny i stål, funka då fint. Satte og på turbo(vannkjølt) og just. opp dieselpumpa. Denne motoren var kun 88hk uten turbo opprinneleg. Solgte motoren i 98. Den vart sett i ein stor plattgatter. Den vart seinare videresolgt igjenn.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...