kritrov Startet 10.Januar.2007 Link til dette innlegget Startet 10.Januar.2007 Hei. I båten min står det en mercedes 300d (om617) bilmotor. Er litt usikker på hvor mange hk. motoren yter. er det noen om kan fortelle meg litt om motoren? har funnet ut at den er ca. 90 hk. det er montert turbo på den, yter motoren flere hk. med turbo, enn uten. Mvh. Kristoffer Sitér dette innlegget Link to post
Jensen_fra_Vest Svart 10.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2007 Motorer med turbo yter mer (flere hk.) enn samme motor uten turbo. Jeg veit ikke hvor mange hk. der er i 300td, men er ganske sikker på at der er mer enn 90. Kan tippe rundt 110, men det er ren tipping. Sitér dette innlegget Mvh. Jens Rytter. Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre) Link to post
Ingar Svart 10.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2007 Kjenner ikke til effekten, men en venn av meg har Gelendewagen med denne motoren uten turbo. Og maken til "dau" bil har ikke jeg vært borti... Men den later til å være uslitelig. Sitér dette innlegget Link to post
Fairline 36 Turbo Svart 10.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2007 Hei. I bil yter denne motoren MED turbo 90 hk. Sitér dette innlegget Link to post
RITS Svart 10.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2007 Hvis det er ein OM 617.952 300 D med original turbo var den på 121 hk, frå 1982 vart det auka til 125. Hvis det derimot er ein ettermontert turbo kan effekten like gjerne ha blitt redusert. Det var ikkje alle som visste ka dei dreiv med når dei monterte herligheten Ein OM 617.912 300 D utan turbo var på 80 hk, frå 1979 auka til 88. OM 617 er noko av det beste som er laga av dieselmotorar til bil. Ver obs på at ein motor med originalmontert turbo er vesentleg forsterka i forhold til sugeversjonen, det er derfor ein bør styre unna ettermonterte turboar Herligheten var det grommaste som stod i W123 serien, forøvrig ein av dei beste bilane i historia (hvis ein ser vekk frå rusta då) Sitér dette innlegget Ex 1963 Furuholmen 52 Detroit V8-71 - Ex 1986 Fairline Forty VP TAMD 60C Ex 1994 Bayliner 4788 Pilot House Hino WO6D-TI - Ex 1984 Coronet 38.1 Mediterranean VP TAMD 70E Ex 2006 Bavaria 42 Sport VP D6-310 IPS 500 - Ex 1997 Fairline Squadron 50 VP TAMD122 HP 2003 Fairline Squadron 55 VP D12-715 Link to post
kritrov Svart 11.Januar.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2007 Takker for svar. ble litt klokere nå. Mvh. Kristoffer Sitér dette innlegget Link to post
kritrov Svart 15.Januar.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2007 hei. Er det noen som vet når disse motorene ble laget? og når de begynte å lage de og når de siste av denne typen ble laget? mvh. kristoffer. Sitér dette innlegget Link to post
Keiko Svart 16.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2007 Hei Har en 300TD i bilen min. Tror ikke MB noen gang så for seg denne motoren som marinemotor. Det er utført mange mindre vellykkede mariniseringer av denne motoren, og sikker noen vellykkede også. Motoren kom i ca. 1975 som 240D-3.0.. En merkelig modellbenevnelse:) Den forsvant da MB 124 ble introdusert i 1985. I hvertfall i fra bilene. Gelanderwagen ol. brukte den i noen år til. Motornummeret ditt vil fortelle hvilken motor det er.. Sitér dette innlegget Link to post
kritrov Svart 16.Januar.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2007 Hei vet du hvor på denne motoren man finner motornummeret. er ganske trangt rundt motoren, så blir litt vanskelig å få gjennomsøkt hele motoren. mvh. Kristoffer Sitér dette innlegget Link to post
Jano30 Svart 15.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2009 hei Dersom motoren har hurtiggløding, så er det den nyeste og sterkeste versjonen. Motornr. finnes bakkant v.s over dieslpumpe- rett under overgang blokk\topp. Dersom motoren hadde turbo i org. utførelse, så ligger hovedsaklig forskjellen i at turbomotor har oljekjølte stempler. Oljepumpa har også større kapasitet. Stempler blir kjølt av dyser som spyler olje opp under toppen på stemplene. Som dei fleste motorer til Mercedes, så vart også denne lev. som marinemotor. Dette var underlev. som kjøpte motorer frå Mercedes, og satte på sitt utstyr som f.eks. Nanni, Sole etc. Motorene er noe av det mest slitesterke og mest pålitilige som er laget, MEN DERSOM motoren er utstyrt med Bowman kombinert eksos-varmeveksler, så er de nesten uten untak problemer m\eksoslekkasje på flensene. Denne veklseren sluttet også Bowman og lage. Hadde samme type motor og Bowman kjøler i min 22 fots båt. Starta og gjekk som ei klokke. Bowmanveklseren ødela heile morroa. Lagde ny i stål, funka då fint. Satte og på turbo(vannkjølt) og just. opp dieselpumpa. Denne motoren var kun 88hk uten turbo opprinneleg. Solgte motoren i 98. Den vart sett i ein stor plattgatter. Den vart seinare videresolgt igjenn. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.