fredriksen Startet 11.Januar.2007 Link til dette innlegget Startet 11.Januar.2007 Jeg fikk i posten i dag krav på betaling av årsgebyr for 2007 for å stå registrert i RSSR (Redningsselskapets sikkerhets- og småbåtregister). Det koster kr 100 pr år (for første båt, andre båt kr 50,-) Det følger med en fin informasjon om fordeler og kostnader ved å stå i registeret, så det meste er helt greit. Men, jeg stusser litt over kostnaden ved dette: Det opplyses at registeret inneholder ca 250.000 båter fordelt på ca 200.000 eiere. Det vil jo si at man har en årlig inntekt på ca. 22.500.000 kr på årsgebyret Mer enn 22 mill ! Her må det være god butikk!! Jeg vil anta at det er mange som kunne tenke seg å drifte dette for mye mindre: Selv halvparten vil være god butikk! Ta med i beregningen at ny- og omregistrering har en egen avgift (300 / 100 kr) + at nytt båtkort og ny skilter må man også betale for (, men dette er helt OK!). Nei, det å stå i registeret burde være gratis når man betaler for å registrere seg der! Jeg føler at dette er en ÅRSAVGIFT og ikke et årsgebyr!! .... ellers så er jeg medlem i kystpatruljen og støtter redningsselskapet i deres arbeide!... :-) steinar Sitér dette innlegget Link to post
Boywonder Svart 11.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2007 Veldig enig. Det kan ikke koste så sinnsykt mye å ha en haug med navn og nummer på en harddisk... Dette burde drives etter selvkost prinsippet. Sitér dette innlegget En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil... Link to post
Hydrox Svart 11.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2007 Ikke rart frøken Monica polfarer hadde kjekk årslønn..... Men det koster å drive rederi, lønnsutgifter, bunkers, vedlikehold og klassing av båtene osv.... Sitér dette innlegget Link to post
Messy Svart 11.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2007 Det var en politisk avgjørelse å gi denne gullgruven til Redningsselskapet, en slags kompensasjon for mulig bortfall av blodpengene fra spilleautomater. Bl. a Falken tilbød å drifte systemet til en langt lavere pris. Undertegnede og en kollega vurderte å tilby drift og konvertering for mindre enn halvparten. Falken gikk til sak, men ble betalt til taushet. I noen land kalles dette korrupsjon, i noen land må så store offentlig "innkjøp" ut på anbud. Men i Norge ? Sitér dette innlegget Det går en hårfin grense mellom etikk og seigpining. Link to post
tuffff Svart 11.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2007 I statsforvaltningen er størrelsen på et gebyr begrenset til kostnadene ved å utføre bestemte offentlige myndighetshandlinger som betales av dem som mottar handlingene. Altså et rent selvkostprinsipp, som ikke kan finansiere andre virksomheter/deler av virksomheten. Dette gjelder vel da sikkert ikke for redningsselskapet som er en privat org. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 11.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2007 I statsforvaltningen er størrelsen på et gebyr begrenset til kostnadene ved å utføre bestemte offentlige myndighetshandlinger som betales av dem som mottar handlingene. Altså et rent selvkostprinsipp, som ikke kan finansiere andre virksomheter/deler av virksomheten. Nettopp. Så å taste 2 sekunder på en PC; og skrive ut et nytt vognkort KOSTER faktusk nærmere 15 000kr for en 1-2 år gammel bil ? Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
tuffff Svart 11.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2007 Æ'kke det en avgift da, Suzuki? Det er mere rom når det gjelder avgifter enn gebyrer. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 11.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2007 Nettopp. Kan noen gi meg en entydig og klar forskjell på gebyr og avgift ? Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
fredriksen Svart 11.Januar.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2007 Vel, vet ikke om det er noen helt klart definert forskjell på gebyr og avgifter (slik som forskjellen på et (f.eks. parkerings-)gebyr og en bot), men vanligvis benyttes det betegnelsen gebyr på noe som skal dekke omkostningene ved denne spesifikke håndtering mens avgift kun går inn i den store "felles-bøtta". Men, det jeg undres litt på: Hva med Securemarkregisteret: Har det en årsavgift? (Beklager, RSSR kaller avgiften for gebyr...). Registrering der vil vel også gi reduksjon i forsikringen? Men hva med denne registreringen og marinaer som krever registrering? :-) steinar Sitér dette innlegget Link to post
Oteren Svart 11.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2007 Men, det jeg undres litt på: Hva med Securemarkregisteret: Har det en årsavgift? (Beklager, RSSR kaller avgiften for gebyr...). Registrering der vil vel også gi reduksjon i forsikringen? Men hva med denne registreringen og marinaer som krever registrering?:-) steinar Securmark har ingen årlig avgift i sitt båtregister, koster 100,- i oppstartkostnader dvs 2 stk båtskilt og båt kort. Ellers mye info på hjemmesiden til Securmark. Hvordan er ordningen i Sverige, er det ikke forsikringsselskapene som står for registeret der? Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 11.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2007 Nettopp. Kan noen gi meg en entydig og klar forskjell på gebyr og avgift ? Suzuki Hei Suzuki, lurte også på det så jeg måtte sjekke litt. I følge caplex.no er gebyr en av flere typer avgifter: gebyr, jur., bet. for avgift som må betales for visse off. forretninger, → sportler. Ved overtredelse av enkelte bestemmelser innen veitrafikklovgivningen brukes g. i stedet for straff. G. ilegges etter faste satser og er formelt sett ikke straff. Betegnelsen brukes også om beløp som betales for visse varer el. tjenester, f.eks. bankgebyr Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Mouche Svart 11.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2007 Nettopp. Kan noen gi meg en entydig og klar forskjell på gebyr og avgift ? Suzuki Nei, det er det ingen som kan! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Mouche Svart 11.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2007 Securmark har ingen årlig avgift i sitt båtregister, koster 100,- i oppstartkostnader dvs 2 stk båtskilt og båt kort. Ellers mye info på hjemmesiden til Securmark. Og på hjemmesiden til Securmark så vil du finne at båt og motor må være tyverimerket hos Securmark for å kunne registreres hos dem! Så ble det ingen "gratis lunsj" i dag heller! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
OT-flyktning Svart 11.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2007 Prøver meg på en språklig forklaring - basert på det tyske, men ordene er absolutt i slekt: Gebyr = Gebühr - brukes også på tysk omtrent som at noen har krav på noe, har fortjent noe, som en motytelse ("es gebührt ihm"), norsk: "jeg byr på noe" impliserer at du får noe igjen. Avgift = Abgabe - å gi noe fra seg, avlevere noe - ikke snakk om noen motytelse der. Sitér dette innlegget Link to post
Oteren Svart 11.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2007 Så ble det ingen "gratis lunsj" i dag heller! Som du sikkert vet selger Securmark en tjeneste, fritt å benytte seg av det. De har sett at de kan tilby tjenester utover ren sikkerhetsmerking. RSSR blir påtvunget fra ulike hold, og medfører en årlig avgift/ gebyr. Jeg har begge deler, eneste forskjellen jeg merker er en årlig "hilsen" fra RSSR. OG nei den tar ikke knekken på budsjettet og den går ikke i det store sluket, men en båtrelatert organisasjon....ja er medlem av den og...frivillig... Sitér dette innlegget Link to post
Messy Svart 11.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2007 Et enkelt spørsmål som jeg ikke finner svar på hos Securmark: Securmark Medlemskap pr. år Kr 250,- ? Er dette en fast årlig 'avgift' ? Messsy Sitér dette innlegget Det går en hårfin grense mellom etikk og seigpining. Link to post
Ubåtfender Svart 11.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2007 Prøver meg på en språklig forklaring - basert på det tyske, men ordene er absolutt i slekt: Gebyr = Gebühr - brukes også på tysk omtrent som at noen har krav på noe, har fortjent noe, som en motytelse ("es gebührt ihm"), norsk: "jeg byr på noe" impliserer at du får noe igjen. Avgift = Abgabe - å gi noe fra seg, avlevere noe - ikke snakk om noen motytelse der. Bom avgift og du kan passere- bilavgift ( kun om du har bil) med andre ord du har noe jeg vil ha- ka blir det når de skal ha seg gebyr av avgiften da :lol: Sitér dette innlegget bloggen min Link to post
Mouche Svart 11.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2007 Poenget mitt "Oteren" er at vi må få frem hele bildet når vi sammenligner priser/betingelser slik at det blir epler/epler, men det er søren ikke så lett! Jeg har tre båter forsikret; den ene båten har Securemark sikkerhetsmerking på både båt og motor, den andre har Securmark sikkerhetsmerking på båt, men ikke motor og den tredje har ingen sikkerhetsmerking. Alle båtene er registrert i RSSR. De er alle forsikret i Gjensidige som forlanger registrering, men aksepterer både RSSR og Securmark. Så hva gjør jeg nå? Hva lønner seg rent økonomisk (egoistisk), skal jeg tenke på at en støtte til RSSR gir "noe mer"? Nei, livet er ikke lett! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Taucher Svart 11.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2007 Jeg har alltid vært medlem i RSSR, men da de nektet å betale det Søgne Dykkerklubb krevde for å redde en av båtene deres, fikk jeg total avsmak for dem, eller rettere sagt styret, så jeg omregistrerte båten min til securemark, ingen forskjell så vidt jeg vet... Mvh Medlem i Søgne Dykkerklubb Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 11.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2007 Helt enig att det har vært mange blemmer i NSSR. Men jeg er kun opptatt av en ting. Hvis jeg skulle trenge hjelp, da er jeg så "naiv" att jeg tror jeg får hjelp. Når det gjelder årsavgiften for å stå i registret, er den lite forstålig. Men blir betalt for alle 3 båtene. Jeg gidder ikke bruke tid på det. Så enkelt er det. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Taucher Svart 11.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2007 det forstår jeg veldig godt... Det som da er en tankevekker er en mail som gikk rundt til ansatte på båtene til RSSR: Ikke redd noen fra søgne dykkerklubb. Det var selvfølgelig pakket godt inn men det var tydelig hva som var ønsket... Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 11.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2007 Securmark Medlemskap pr. år Kr 250,-Dette medlemsskapet er en valgfri tilleggstjeneste, det er ikke noen årsavgift for å ha båten registrert. Den viktigste forskjellen mellom RSSR og Securmark er at sistnevnte faktisk gir en beskyttelse mot tyveri. Noen som kommer alle tilgode i form av lavere premier. Ettersom flere og flere båter og motorer blir merket blir øker sannsynligheten for tyveri av de uten merking. De fleste selskaper gir rabatt hvis båt/motor er merket. I sum vil Securmerking sannsynligvis blir rimeligere enn RSSR. Slik jeg ser det er det kun ideologiske grunner for å velge RSSR fremfor Securmark. Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 11.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2007 Nettopp. Kan noen gi meg en entydig og klar forskjell på gebyr og avgift ? Suzuki Jeg vet ikke helt, men jeg fant noe her: http://www.odin.dep.no/filarkiv/284028/R-112.pdf F.eks. : "Formål Gebyrene har et begrenset statsfinansielt formål. Begrensningen ligger i at de ikke kan overstige kostnadene ved å utføre bestemte offentlige myndighetshandlinger som betales av dem som mottar handlingene. Også sektoravgiftene har et begrenset statsfinansielt formål. Begrensningene er imidlertid her mindre enn for gebyrene. Den eneste begrensningen er at avgiftsinntektene ikke må overstige kostnadene ved det tiltaket eller virksomheten som avgiften skal finansiere. Både gebyrene og sektoravgiftene kan ha formål utover de statsfinansielle formålene. De kan således begge på noe ulikt vis brukes til å påvirke borgernes handlingsmønster på et bestemt område." mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 11.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2007 Det kan da ikke være rart at det koster å drifte NSSR registeret. Det er sendt ut faktura til meg på en båt jeg solgte for 5 år siden. Og som jeg gjentatte ganger har sagt ifra at jeg ikke eier lengre. Sånt blir det bare vas av. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Gunga Din Svart 11.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2007 (redigert) Nettopp. Kan noen gi meg en entydig og klar forskjell på gebyr og avgift ? Suzuki Nei, det er det ingen som kan! Joda det er enkelt forskjellen er; stavningen =penger ut same, same but different ! Hvordan er ordningen i Sverige, er det ikke forsikringsselskapene som står for registeret der? Hej Oteren Vi har inget register som er obligatoriskt ! Vi har haft, men det avskaffades.... Sossarna hade tenkt o införe ett nytt, men det lovade dom borgliga partierna att inte införa om dom kom til makten! men jag är medlem i SSRS ändå (tycker dom gör ett kjempejobb, alla jobber helt ideelt, får ikke ett öre av staten!) betalar 600 SEK/år för medlemskap o då ingår assistanspaketet (hette tidl Trossen) her er förmånerna http://www.ssrs.se/page/1175/medlemsservic...dsbatsagare.htm Redigert 11.Januar.2007 av Gunga Din (see edit history) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.