Jump to content

RSSR, dyrt i drift?

fredriksen

Recommended Posts

Det er vel ingen som mener det skal være nødvendig å melde fra hvert år ?

Burde det ikke være OK å melde fra en gang egentlig ? Jeg gidder neppe å melde fra ENDA en gang, ettersom jeg har dokumentasjonen liggende på at jeg HAR meldt ifra tidligere..

Suzuki

No boat needed..

Ja, de sliter nok dessverre litt i RSSR.

Da vi kjøpte Nidelv'en sist høst, ble skjema for registreringsendring og kopi av kjøpekontrakt innsendt som seg hør og bør, og med korrekte opplysninger innskrevet. Alt gikk tilsynelatende greit, og båtkortet kom i posten etter ganske kort tid. Litt "sommersløv" og mest opptatt av "nyskuta", som jeg var, så sjekket jeg ikke hvilke data som virkelig var registrert på båtkortet. Da jeg nå fikk innbetalingsgiroen for årsavgiften, oppdaget jeg imidlertid at det var en feil boktav i registreringsnummeret. Derfra var ikke veien lang til dokumentmappa for å sjekke båtkortet, hvor det skulle vise seg å være mye "tulledata": Feil registreringsnummeret, angitt båtlengde var bare 15 fot, produksjonsår var 5 år senere enn hva som er riktig, motornummeret var helt "bort i natta", og motoren var en 50hk Mariner.

Jeg sendte umiddelbart en mail til RSSR og gjorde dem oppmerksom på feilen, og fikk nesten like umiddelbart svar med "total flatlegging", beklagelse og opplysning om at de nok må ha forvekslet min båt med en annen.

Saken ordner seg nok for min del, men det kan jo være verdt for andre å sjekke hva som virkelig er notert i det såkalte "sikkerhetsregisteret"! Hvem har f.eks. blitt "tildelt" båten min? :wink:

Det opplyses at registeret inneholder ca 250.000 båter fordelt på ca 200.000 eiere. Det vil jo si at man har en årlig inntekt på ca. 22.500.000 kr på årsgebyret :crazy::crazy: Mer enn 22 mill ! Her må det være god butikk!!

- 25% av dette beløpet er moms og skal tilbake til staten... - Snikskatt på ca 5,5 mill? :wink:

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Staten drev det jo slik at det var selvfinansierende.

hmmm, skeptisk. Har aldri sett at staten driver noe register som er selvfinanierende, lettest er det å skjele bort på bilregisteret der omregistring har en kostpris på kr 300,-, men man må betale 1.400,- til 28.000,- for det...

"selvfinanserende og vel så det" måtte vel være det riktige uttrykk.

Men vi hadde vel ikke behøvd å vente særlig lenge før prisen hadde skudd i været med begrunnelsen at "også båtfolk må være med på å betale for de kostnader de påfører samfunnet".

Kan denne 100 lappen være noe å bekymre seg over? ( 2 halvliter pils på brygga)

Avgiften skal dekke fakturautgifter , lønnsomkostninger, datasystemer og moms . Dessuten er personalkostnadene svært høye i Norge, noe som gjør at avgiften legges såpass høyt. ;-)

Når gebyret fastsettes må man ta dette med i betraktning, siden norske arbeidstakere har svært gode betingelser i arbeidslivet. ( 5 ukers ferie, svangerskapspermisjoner , sykelønnsordninger, feriepenger osv osv)

Syntes ikke 100k er noen urimelig sum for denne jobben . :yesnod:

Om noe er rimelig eller urimelig må vel ses i sammenheng med kostnadene en leverandør har.

Jobben er jo kun å bytte backup-tape en gang i uka og sende ut faktura en gang i året. For registrering og omregistrering tas det jo ekstra 'gebyr'. Så vidt jeg husker fra anbudsdokumentene var det nesten 20% omregistrering i året. For 300,- blir det penger av dette også. Faktisk nærmere 8 mill.

4 ansatte og et datasystem til ca. 100.000,- klarer denne jobben med god margin. Totale kostnader for drift burde være i størelsesorden 3 mill/år hvis virksomheten holder til i Oslo, noe lavere hvis man er på 'bygda'.

Kostnadene pr. faktura vil bli mindre enn 15,- inkl. porto, papir og toner.

Men man kan jo tenke seg at gebyret etter hvert skal dekke alle NSSRs utgifter. Båtregisteret er en gave fra myndighetene for å gi NSSR et nytt inntektsgrunnlag når spilleautomatene forsvinner. I 2005 hadde NSSR et offentlig bidrag på 60 millioner og en inntekt på 746 millioner, hvorav hele 548 millioner kom fra spilleautomater !

NSSR trenger altså mer enn 800 millioner i årlig inntekt, dersom de ikke har kuttet ned på firmafestene da :wink: . De frivillige og velvillige rederier skaffer endel penger, ca. 198 mill, men dette er langt fra nok til å dekke opp tapet av spilleinntektene.

Noen som tror at 'gebyrene' hos NSSR ikke kommer til å øke rimelig raskt og/eller at det blir innført en ekstra avgift/gebyr/skatt (stryk det som ikke passer) på båtlivet for å hjelpe NSSR npr spilleautomatene stenges ?

Det går en hårfin grense mellom etikk og seigpining.

Noen som tror at 'gebyrene' hos NSSR ikke kommer til å øke rimelig raskt og/eller at det blir innført en ekstra avgift/gebyr/skatt (stryk det som ikke passer) på båtlivet for å hjelpe NSSR npr spilleautomatene stenges ?

Jeg tror ikke gebyret til NSSR kommer til øke, men jeg tror at det før eller siden vil komme et offentlig obligatorisk register, og da vil NSSR registeret bli nedlagt.

Jeg tror også at det før eller siden vil bli innført en eller annen form for årsavgift eller skatt på å ha båt.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...