Jump to content

Hvilken daycruiser skal man velge?

JLE

Recommended Posts

Jeg skal bytte ut min Uttern S64 DTI med en daycruiser i størrelsen 21` til 25`. Spørsmålet er hvilken båt man skal velge.

Aktuelle båter er Askeladden Beetle 1.7 diesel, Uttern D68 2.8 diesel og Ryds 23 DC 2.8 diesel. På denne årstiden er det jo vanskelig å få prøvekjørt båt så jeg håper det er noen som har erfaring med disse båtene. Jeg kjører ofte utaskjærs, så det er viktig at båten går mykt i vannet og holder seg så tørr som mulig over fenderlista. Samtidig så er det jo greit om den generelle kvaliteten er god så jeg slipper å ta fram verktøykassa hver gang jeg har fortøyd. Selgere jeg har pratet skryter av Ryds 23DC og sier at skroget på denne båten er overlegent i forhold til sine konkurenter. Er det noen som har erfaringer med disse båtene?

Dette er en båt jeg har sans for, se linker under. Hvis du fjærner dekostripene på den så ser den 10 år nyere ut. Den har fantastiske sjøegenskaper, faktisk så gode at Windy brukte samme skroget på Windy 7800. De forandret kun båten over vannlinjen. Vi er to kompiser i bergen som har slike båter, jeg har en 7800 han har en 23FC. Skroget er designet av J. H. Linge og er anerkjennt for å være noe av det beste innen skrogdesign i sin størrelsesklasse.

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...s=13&tot=30

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...os=5&tot=30

Jeg har kjørt både beetle og D68 med begge motoralternativene mange ganger, og kvalitetsforskjellene mellom disse båtene er STORE, askeladden er betydelig bedre sammenskrudd, skrangler mindre og har sjeldent feil av betydning. På Uttern er det betydelig dårligere kvalitet på omtrent alt. Blåfargen i skroget er så tynn (og misfarget) at den ikke tåler å maskinrubbes (maskinpolering går bra hvis man er veldig forsiktig), ingenting er skrudd fast skikkelig. Ellers har det vært litt problemer med lekkasjer, instrumenter som ikke fungerer. Det er også en del høyere støynivå. 2,8-litern er bare tull i den båten, den blir for tung i hekken, og det merkes i sjøen, og det er enda mer støy. Den eneste fordelen jeg ser er at det blir enklere å dra båten opp i plan med mange personer ombord. Det eneste som taler til uttern sin fordel i forhold til askeladden er litt lavere pris og høyere utstyrsnivå og en knop eller to ekstra på maksfart (med 1,7 litern).

Ryds har jeg ikke prøvd, men tror nok at det er båt du bør vurdere, har ikke studert den ordentlig, men førsteinntrykket mitt da jeg så på en var at det i hvertfall var bedre en D68

Støtter absolutt forslaget om windy også, det er båter som er laget for å vare. Uttern er laget for å selges i størst mulig kvanta.

Jeg har kjørt en Askeladden Beetle endel i sommer, og må bare si at jeg er imponert! Alt virker gjennomtenkt, solid og godt sammensatt. Båten er full av smarte tekniske løsninger for kalesje, solseng, bord etc. Har kun kjørt Beetle med 4,3 literen, og hadde da 41 gps-knop på fullt turtall, med kun meg i båten. Var ute med båten en dag med litt sjø, og skroget taklet bølger veldig bra, også i høy fart, syntes jeg. Hadde jeg hatt penger til ny daycruiser, så hadde valget utvilsomt falt på Beetle.

Takk for svar, dette er nyttig informasjon. Min oppfatning er at Ryds 23 DC har det beste skroget, men at den kan virke litt "billig" i innredningen. Askeladden Beetle var båten jeg egentlig hadde bestemt meg for å kjøpe, denne båten har en overlegen standard på innredningen etter mitt syn. Men etter å ha lest denne testen blir jeg litt usikker, jeg er som sagt avhengig av en båt med gode sjøegenskaper.

Til de som har kjørt Beetle mye: Hvordan oppfører båten seg under forskjellige forhold? Spruter båten i sidesjø og vind?

Vel hvis du er ute etter et rimelig alternativ så kan kanskje denne skuta være noe å tenke på.

Snakk med selgeren. Jeg kjenner de og vet de har flere båter av samme typen på gang. Denne som er med bensin er kanskje ikke det du er ute etter. Har lyst på en Miami 670 selv. Er fantastiske båter i sjøen, dog litt gammeldagse innredningsmessig. Men liker du en klassiker, og er ute etter noe som FUNKER i sjøen...ja da ville jeg tenkt litt på denne var jeg deg...

Lykke til! :sailing:

En eldre båt som har fått godt stell med helt ny motor er jo et godt alternativ. Da får du gleden av å ha noe som er driftsikkert samtidig som det ikke kostet skjorten. Er slik jeg har gjort/gjør det.

Nidelv 690 er en flott båt og var lenge på ønskelisten min, men med en dugende diesel ble den for dyr. Synes i grunn den er veldig dyr selv med bensinmotor.

Kikket selv en del på Scand 7600 Dynamic på nettet, en båt med et stilig design. Etter å ha sett på en i real life mistet jeg interessen. Kinderegg fasongen på framdekket er vanskelig å fote seg på og damen må surres fast om hun skal ligge der å sole seg. Selv endte jeg opp med en Windy7800. Mange fine bilder av den typen båt på www.windy7800.com

Du kunne fortelle litt om hvilkene kriterier du vektlegger, slik som:

1.Maks pris

2.Bensin eller diesel

3. Hvis bensin, må det være inboard

4. Hva teller inne i båten, sengeplass, pantry, etc

5. Hvilket bruk, alene eller med mange ombord osv

Grunnen til jeg spør er jo at mange båter med den lille dieslen er svært trøtte når du kommer opp i vekt, slikt som 22-24 fot.

Har selv hatt Uttern, Nidelv og nå bestillt Yamarin 76DC med bensin outboard 4 takter, og den bruker jo mere drivstoff en jeg gjorde med merc.1,7 diesel, men her er service kostnadene høye i forhold til outboard, så det tror jeg ikke skiller så mye i løpet av et år som mange tror. Men det kommer jo an på hvor mange timer som blir kjørt.

Sjø egenskaper er jo viktig, og jeg har bare en kort tur i Yamarin 76dc, men den overbeviste meg. Masse utstyr er standard, og prisen med liten motor 150hk begynner vel på ca.550.000,-

Ellers så har jo også Ibiza blitt kjent for god kvalitet.

Takk for svar, dette er nyttig informasjon. Min oppfatning er at Ryds 23 DC har det beste skroget, men at den kan virke litt "billig" i innredningen. Askeladden Beetle var båten jeg egentlig hadde bestemt meg for å kjøpe, denne båten har en overlegen standard på innredningen etter mitt syn. Men etter å ha lest denne testen blir jeg litt usikker, jeg er som sagt avhengig av en båt med gode sjøegenskaper.

Til de som har kjørt Beetle mye: Hvordan oppfører båten seg under forskjellige forhold? Spruter båten i sidesjø og vind?

Nå har jeg som sagt bare kjørt Beetle med 4,3-literen, og i motsetning til de som sto for testen du linker til, så var faktisk min første tanke at den motorpakka er noe i overkant heftig! Så jeg har tenkt at hvis det skulle bli aktuelt for meg å kjøpe en slik båt, så ville jeg valgt den letteste motorpakka. Jeg har ikke noe behov for å kunne nå høyere fart enn 30 knop på maks, og rundt 25 knop på marsj. Syntes 35-40 knop bare blir stressende- også i kjent farvann. Men etter å ha lest den testen ble jeg jo litt skeptisk. Èn ting er jo toppfart, men en annen ting å ta med i beregningen er båtens evne til å komme seg i plan med litt last, uten at man må kjøre halve helgeturen med "nesa i sky". Kan ikke tenke meg noe mer irriterende enn å oppdage at båten bruker år og dag på å komme i plan, hvis man er fler med på turen enn to personer.

Kanskje burde det vært et motoralternativ mellom 116 og 220 hk...? Nå har ikke jeg prøvekjørt Beetle`n med 1,7-literen, men det kommer jeg nok til å gjøre til sommeren! Har heller aldri vært ombord i en Ryds i fart, så jeg kan ikke sammenlikne sjøegenskaper. Men at Rydsen ser "billigere" ut innredningsmessig, er det lite tvil om. Selv syntes jeg at Beetle`n er absolutt overlegen på markedet idag, når det kommer til innrednig og tekniske løsninger/kvalitet blant DC`er under 22 fot med innenbords motor.

Selv bruker jeg båten såpass mye i løpet av sesongen (100+ timer) at utenbords er uaktuelt for meg pga forbruket. Men hvis det er aktuelt for deg med UB-motor, så burde du kanskje ta en titt på Ibiza også. Veldig greie båter, syntes jeg. Når det kommer til sprut, så syntes jeg at Beetle-skroget er tilfredsstillende, og vel så dèt. Selvsagt kommer det litt vann ombord, men det er i hovedsak pga ugunstig vindretning. Sidesjø syntes jeg skroget "dirigerer" greit bakover, sammenliknet med andre DC`er jeg har prøvekjørt.

Hei

Jeg har Beetle så jeg skal ikke si jeg er objektiv i min uttalelse. Men jeg har også noen i familien som har uttern så jeg har sammenlignet litt. Beetle virker mye bedre på kvalitet som det allerede er sagt noe om på forumet. I denne klassen/Typen båt tror jeg heller ikke det finnes noe bedre båt enn Beetlen. Min har ankervinsj og det må jeg si det er en drøm og ha når en legger seg i uthavn.

Har kjørt 120timer og ingen problem med motor, totalt 300 timer.

Båten holder lenge i denne klassen, vi har ligget i båten to tre netter også, funker greit med noen netter på fine sommer dager. fordelen er at båten fint kan brukes til vannski og tube med barna også.

Beetle er ett veldig aktuelt alternativ.

Jeg har som sagt en Uttern S64 i dag med Mercruiser 1.7 liter diesel. Motoren har nå gått drøye 300 timer uten ett feilslag, og kraften i motoren har alltid vært god nok fra bunn. En gang hadde jeg 10 personer om bord, og da klarte båten 26 knop.

Det er bra med tanke på at toppfarten er ca. 30 knop. Så jeg tror ikke det vil være noe problem å få Beetle`n i plan.

Jeg ser det er enkelte som stiller seg tvilende til kvaliteten på denne motoren, jeg har ikke opplevd noe som gir meg grunn til å unngå motoren i senere båter.

Og jeg har faktisk vært godt fornøyd med kvaliteten på Uttern også, selv om jeg vet at kvaliteten på Askeladden båter ligger enda høyere.

Takker for gode råd så langt, tar gjerne imot flere.

Jeg har ikke selv prøvd Beetle med Mercruicer 1,7td men har snakket med flere som har og de hadde bare lovord å si om denne kombinasjonen. Mye av skepsisen du leser om denne motoren er fordommer mot diesel med lite slagvolum og høyt turtall samt litt barnesykdommer de første årsmodellene hadde.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...