Jump to content

Tanker om septiktank.

Lazy days 2

Recommended Posts

Da tidligere eier fikk båten levert uten septiktank fikk jeg forhandlet ny inn i prisen. Men da denne kun var på 60 l ønsker jeg nå å få laget en i syrefast på 210 liter. Har tenk at den skal ha 40mm inn fra toalett og 40mm for tømming ved el pumpe. Lufting tenkte jeg to ganger 25 mm lagt i en svanehals. Høres dette bra ut? Noen som kan anbefale noen som sveiser dette? Gjerne i Stavanger området .

Har vært gjennom lignende prosjekter på to båter som begge ikke hadde store nok tanker etter min smak. Ingen ting forsurer en båttur mer enn en full septik. For det første bruk syrefast. Det holder med en 25mm lufting hvis du ikke pumper helt som en gal og selv da. Ikke sett noe sil e.l. på luftingen slik at du kan spyle vann inn gjennom den og at hvis du fyller tanken papir tåler å gå igjennom luftingen uten å sette seg fast. Det er ingen vits i måler etter min erfaring. Dette miljøet har lett for å ta livet av den uansett. Har heller aldri hatt behov for et lokk, men som sagt å kunne spyle gjennom den ved at du lar pumpa gå og setter på en slange. Når det gjelder utpumping har jeg begge ganger brukt den dyreste septikpumpa med kniver jeg fant og den første gikk i 13 år før jeg solgt båten og jeg tipper den går enda. Generelt, gjør det enkelt. Ikke noe stæsj. Lykke til.

...og kjøp for all del de beste diffusjonstette slangene du finner...
Da jeg gikk i gang med septikjobben min i høst fant jeg ut at de som monterte proffe vakuumanlegg i kr 30.000+++ klassen bruker PEM-rør (de vanlige sorte plastvannrørene) så det brukte jeg og. Hos meg ville det vært tilnærmet umulig å legge syrefaste rør og 20 meter diffusjonstett slange, som ikke lever evig, koster jo ikke så rent lite... Gjenstår å se hvor godt det holder mht. lukt...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Noen som kan spesifisere hva de diffusjonstette slangene heter. Kjekt å være sikker på at man får rette typen

Husker ikke nummeret akkurat, men kjøper du difusjonstette, hvite slanger av merket "Semperitt" har du fått den riktige. Best pris på slike fant jeg hos Sea-Sea på Rud.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Er de så veldig dyre da??
1" til kr 167.- pr meter

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Jeg lurer veldig på hvorfor du vil ha svanehals på luftingen.

Akkurat dette lurte jeg også på.

Fordi: Får du sjøsprøyt utenfra slik at det blir liggende sjøvann i svanehalsen, har du jo ingen lufting.

Jeg byttet septikslanger og lufteslange nå i høst men voktet meg vel for at lufteslangen ikke ble liggende i en posisjon slik at dette skal kunne oppstå.

Her har du Tess sine:

SANIFLEX SLANGE

(septik avløp båt)

Innvendig : Sort, glatt EPDM

Utvendig : Hvit, glatt EPDM gummi

Merking : Rød spiralstripe med tekst:

«Sanitary Hose»

Vakuum : 80 %

ANVENDELSE : Spesialslange for septik avløp beregnet for lystbåter eller tilsvarende installasjoner.

MERKNADER : Gass - og lukttett slange .

Priser finner du her

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Akkurat dette lurte jeg også på.

Fordi: Får du sjøsprøyt utenfra slik at det blir liggende sjøvann i svanehalsen, har du jo ingen lufting.

Det lurer ikke jeg på.

Uttaket til luftingen bør legges like over vannlinjen. Ikke ved fenderlisten som var vanlig på eldre båter.

Da kommer kloakk lukta ut nede og ikke rett i fleisen på nabobåten når toalettet pumpes.

Bruker man 1 - 1,5" som er anbefalt på lufteslange vil en eventuell overfylling også takles uten at slanger etc. presses av.

Da er det svært greit at kloakkspruten står ut nede ved vannlinjen og ikke i 1-1,5m høyde.

Svanehalsen legges jo oppover fra uttaket, ingenting vil legge seg i slangen, verken sjøvann utenifra eller kloakk innenifra, det vil

enten renne ut igjen eller tilbake i tanken.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...