Jump to content

Fra snekke til daycruiser


Hantoen

Recommended Posts

Hei :flag: Jeg solgte min Master 740 for noen uker siden.

Etter at vi fikk barn så ble det liksom ikke helt den samme kosen på overnattingstur i båten :sad:

Nå er jeg på utkikk etter en daycruiser som går litt fortere slik at ikke guttungen blir så utålmodig.

Jeg har sett en del på Wester 18, men har vel lyst på litt mer plass og kanskje en liten kabin hvis man

fikk lyst på en overnatting eller to i løpet av sesongen. Pris: helst ikke stort mer enn 100- 120000,-

Hva med Nordkapp 21 Comtesse?? står en 80 mod med nyere motor og drev ts, ser fin ut. Noen som har erfaring med denne båten? Størrelse på kabin? Solid båt? sjøegenskaper? :flag: Tar gjerne i mot andre gode forslag.

Link to post

I den prisklassen skal det være fullt mulig å få en godt vedlikeholdt Draco 2000DC, til og med en hvor det er foretatt motorbytte. Selv syntes jeg dette er en genial daycruiser, selvom båtene nå er nesten 30 år gamle. Hvis man får tak i en Draco som er godt vedlikeholdt, og som har motor av nyere dato, så har man en topp båt til en "billig" penge, for mange år fremover!

Link to post
I den prisklassen skal det være fullt mulig å få en godt vedlikeholdt Draco 2000DC.

Hadde også valgt og se på Draco som et alternativ.

Solide båter. Får man tak i et eksemplar med ferskvannskjøling er dette å foretrekke.

Personlig liker jeg typen med hel rute bedre enn den med delt.

Har selv hatt to Draco i eie, dog ingen 20-21 fot, men var godt fornøyd.

Ser det ligger noen på finn.no, og flere blir det garantert ut over våren.

Uansett hvilken båt dere velger - lykke til!

Aldri en dag uten båt.

Medlem KNBF. NSSR. Båten reg. i Skipsregisteret og Småbåtregisteret

Link to post

Har du vuredrt utenbordsmotor? Mitt tips er kmv2000dc dromedille. DU får disse for ca 120000 med en ok outboarder. ca 30-35knop med en 90hk/115hk, planer på halv gass og veldig gode egenskaper i sakte fart(oppfører seg nesten som ei snekke) Veldig praktisk innredning med soveplass foran til 2 voksne + et barn(god plass!), plass til porta potti og praktisk uttrekkbar pantry med vask og kokeapparat.

Ikke like gode sjøegenskaper som Draco i litt sjø, men adskillig bedre enn f.eks. hansvik 18(har hatt..) Uansett får du her en veldig stor og lettdrevet båt for pengene! :yesnod:

Link to post

Jeg hadde en stund en Nordkapp King DC22..

En veldig trivelig båt, stort sett har de en Volvo 6er på 170HK (relativt dårlig motor), men min hadde en B23 med ca 140hk, det var helt ok, men litt lite å dra vannski med.

Relativt dyp V-bunn gir gode sjøegenskaper, og det var plass til å sove i forpiggen, samt at det var greit med plass til å henge opp redningsvestene.

God romslig cockpit, vi var ofte 6-8 personer på tur, selv med enorme alkoholmengder ombord gikk båten greit opp i plan, var man mer enn 8 måtte det planlegges.

Grei soveplass til 2/3 i forpiggen, og 2 på benken over motorrommet.

 

Ulempen med båttypen er selvsagt at den har drev, og stort sett bensinmotor.. Men det bør være mulig å finne eksemplarer ned i et sted mellom 50 og 70k.

 

Designmessig vil jeg dog si at jeg liker Nidelv 18 vesentlig bedre, og skal jeg noensinne ha en daycruiser igjen står den høyt oppe på lista!

 

Her ligger en av typen jeg hadde, men en nyere utgave, og vesentlig penere enn min var..

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...t=53&page=3

 

Hadde jeg ikke fått en ryggskade det året jeg hadde den er muligheten for at jeg hadde beholdt båten absolutt tilstede, dessverre fikk jeg en ryggskade som gjorde at jeg ikke fikk gjort noe med båten, og den fikk en del vannskader i løpet av en hard vinter.

Men jeg likte båten, den var et hyggelig bekjentskap!

Link to post
njo, draco er ok, men jeg er personlig ikke noen fan av drev, må velikeholde motor og drev hver sesong, det koster fort noen kroner,

Vedlikehold av motor må man vel foreta uansett, så fremt man ikke velger robåt da....

Drev vedlikehold koster meg ca. 500,- pr. år. OK, så er dette er stor sum som jeg sparer mye for å nå, men så slipper jeg de enorme skadene om jeg skulle kjøre på noe. :lol:

Link to post

Oljefilter = 100,- Olje = 250,- Impeller = 150,- Bensinfilter = 150,- Dette gir 650,- Så er det altids noen plugger i ny og ne, en rem av og til og kanskje noe annet småtteri. Totalt ca. 1000,- pr. år for motoren og ca. 500,- pr. år for drevet. Totalt blir det ca. 1500,- pr sesong som ikke er spesielt mye. Er nesten en full tank på en Draco......

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...