Jump to content

Hvem kan vie brudepar

S/Y EIMY

Recommended Posts

Hvem andre en prester har det da ??

Man gifter seg jo bl.a hos byfogden så du får høre med han,

jeg mener å ha hørt at også en ordfører har myndighet til dette men det er jeg ikke helt sikker på?

Lykke til :cheers:

Det er kanskje mulighet for å få med deg presten også ombord.

http://www.dbas.no/Bryllupstips/samlemappe...r/db_10/faq.asp

Redigert av Espen C (see edit history)
Kan folk gifte seg på en båt uten prest ???

Einkvar embedsmann kan vie, det vil sei også skipperen. Det vil seie ein person som innehar Sjøkapteinsertifikat av første klasse som det heiter frå gammalt av. Eller D1 sertifikat som gir tittelen Sjøkaptein.

Titlar er viktige gitt...

Ex 1963 Furuholmen 52 Detroit V8-71 - Ex 1986 Fairline Forty VP TAMD 60C 

Ex 1994 Bayliner 4788 Pilot House Hino WO6D-TI - Ex 1984 Coronet 38.1 Mediterranean VP TAMD 70E

Ex 2006 Bavaria 42 Sport VP D6-310 IPS 500

1997 Fairline Squadron 50 VP TAMD122 HP

.....Kan folk gifte seg på en båt uten prest ???....

Vel enkelt og greit å svare på..... JA!

Skipper med rette papirer kan utføre det nødvendige. Du kan også ShangHaie den lokale Sorenskriveren og dra ham ombord for å utføre jobben. Forøvrig tar jeg Jobben glatt for noen hundringser. Da må paret i tilleggta ta en tur innom byfogden før eller etter at jeg utfører MITT rituale.

PREST....:utdøende, oppskrytt og overbetalt embedsmans-jæ.el!

Vel enkelt og greit å svare på..... JA!

Skipper med rette papirer kan utføre det nødvendige. Du kan også ShangHaie den lokale Sorenskriveren og dra ham ombord for å utføre jobben. Forøvrig tar jeg Jobben glatt for noen hundringser. Da må paret i tilleggta ta en tur innom byfogden før eller etter at jeg utfører MITT rituale.

PREST....:utdøende, oppskrytt og overbetalt embedsmans-jæ.el!

Helgen 26-28 januar skal vi på damnmark tur. Fra Bergen.. Du får hoppe ombord og vie meg og nye dama da... Er du med????

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Einkvar embedsmann kan vie, det vil sei også skipperen.

Du mener altså at skipperen (eller "sjøkaptein") er embedsmann?

Da hadde det vært interessant med en kildehenvisning - for det skulle vel aldri være slik at du bare slenger ut løste påstander om ting som du rett og slett ikke har peiling på?

Med vennlig hilsen POSEIDON

Fra Wikipedia

En embedsmann er en person som innehar et embede, det vil si at han er utnevnt av Kongen i statsråd til en (høyere) stilling i statstjenesten. Utnevnelsesbrevet kalles bestalling.

Kan vanskelig se at vanlige sjøkapteiner eller skippere tilfredstiller disse kravene, men feil har jeg tatt før og kommer til å gjøre igjen

Lagt til: "Hedningesamfunnet" kan også utføre vielser, så det er jo mulig og sjekke der.

Redigert av sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

En Dommer har så vidt jeg vet rett til å foreta vielser både på land og til vanns.

Jeg har en kompis som er dommerfullmektig, og han skal vie dama og meg til høsten. (Han ble selv viet av en annen kamerat som også var dommerfulmektig.)

Forøvrig er det vel forskjell på nasjonalt og internasjonalt farvann:

Jeg har hørt at kapteinen på et fartøy har rett til å vie dersom fartøyet oppholder seg i internasjonalt farvann (uten at kapteinen må ha sertifikat e.l.), men det stemmer kanskje ikke?

Når man er skipper på større båter så ha man myndighet til mye rart, blandt annet å vie. De har også myndighet til å lage kopier som er stemplet "rett kopi". Går ut i fra at man må inneha sertifikat som sjøkaptein.

De har også myndighet til å utgi seg for å være Kong Neptun og døpe sitt mannskap ved passering av ekvator. Noe undertegnede er blitt utsatt for :lol:

En sjøkaptein har utvidede fullmakter ombord i sitt skip, enda mer utvidet i internasjonalt farvann,

der kan han bl.a. foreta vielser.

Sjekket dette da vi skulle spleises. Nordsjøen er delt mellom tilstøtende stater og er dermed ikke

internasjonalt farvann, dermed kunne vielse ikke utføres uten å gå en omvei ut i Atlanteren.

Derfor stakk vi innom en dommer på Tinghuset før vi fortsatte på Kronprins Harald!

mvh

JanS

Old fishermen never die - they only smell that way!

Når man er skipper på større båter så ha man myndighet til mye rart, blandt annet å vie.

Fant ikke noe om dette i sjølovens bestemmelser om skipsførerens fullmakt, skipsførerens omsorg for lasten, eller sjøulykker. For øvrig er det en masse bestemmelser om befraktning, men ingen om befrukting.

Det er selvsagt mulig for å få rette departement til å gi en skipsfører myndighet til å utføre vigsler, og det er heller ingen bestemmelser som hindrer sjøfolk å ha en slik posisjon i et trossamfunn at de også kan utføre vigsler både på land og til sjøs.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...