S/Y EIMY Startet 12.Januar.2007 Link til dette innlegget Startet 12.Januar.2007 (redigert) Kan folk gifte seg på en båt uten prest ??? Redigert 12.Januar.2007 av S Y EIMY (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Espen C Svart 12.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2007 Man kan vel gifte seg hvor som helst bare man får med seg den personen som har fullmakt til å vie, jeg har lest om bryllup på de merkligste steder som f.eks på havets bund og lignende Sitér dette innlegget Link to post
S/Y EIMY Svart 12.Januar.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2007 Hvem andre en prester har det da ?? Sitér dette innlegget Link to post
Espen C Svart 12.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2007 (redigert) Hvem andre en prester har det da ?? Man gifter seg jo bl.a hos byfogden så du får høre med han, jeg mener å ha hørt at også en ordfører har myndighet til dette men det er jeg ikke helt sikker på? Lykke til Det er kanskje mulighet for å få med deg presten også ombord. http://www.dbas.no/Bryllupstips/samlemappe...r/db_10/faq.asp Redigert 12.Januar.2007 av Espen C (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
S/Y EIMY Svart 12.Januar.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2007 Er godt gift jeg. Har en venn som ikke skal i kirken å gifte seg. Han kunne tenke seg å bruke VÅR båt. Sitér dette innlegget Link to post
Brutus Svart 12.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2007 Var det ikke slik at bl.a. sjøkapteiner kunne foreta vielses-seremonien til sjøs?? Sitér dette innlegget Link to post
RITS Svart 12.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2007 Kan folk gifte seg på en båt uten prest ??? Einkvar embedsmann kan vie, det vil sei også skipperen. Det vil seie ein person som innehar Sjøkapteinsertifikat av første klasse som det heiter frå gammalt av. Eller D1 sertifikat som gir tittelen Sjøkaptein. Titlar er viktige gitt... Sitér dette innlegget Ex 1963 Furuholmen 52 Detroit V8-71 - Ex 1986 Fairline Forty VP TAMD 60C Ex 1994 Bayliner 4788 Pilot House Hino WO6D-TI - Ex 1984 Coronet 38.1 Mediterranean VP TAMD 70E Ex 2006 Bavaria 42 Sport VP D6-310 IPS 500 - Ex 1997 Fairline Squadron 50 VP TAMD122 HP 2003 Fairline Squadron 55 VP D12-715 Link to post
Kjell E Svart 12.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2007 Nja, er ikke sikker på om Sjøkapteinene har den myndigheten lenger, Lov om Ekteskap nevner dem ikke i § 12 Mvh, Kjell Sitér dette innlegget LA3939 har endret brukernavn Link to post
Sigurd Svart 12.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2007 .....Kan folk gifte seg på en båt uten prest ???.... Vel enkelt og greit å svare på..... JA! Skipper med rette papirer kan utføre det nødvendige. Du kan også ShangHaie den lokale Sorenskriveren og dra ham ombord for å utføre jobben. Forøvrig tar jeg Jobben glatt for noen hundringser. Da må paret i tilleggta ta en tur innom byfogden før eller etter at jeg utfører MITT rituale. PREST....:utdøende, oppskrytt og overbetalt embedsmans-jæ.el! Sitér dette innlegget Link to post
Brutus Svart 12.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2007 Men har ikke sjøkapteiner myndighet som "notarius publicus", og under denne myndigheten kan de foreta vielser.. Sitér dette innlegget Link to post
rogeri Svart 12.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2007 Idag holder det at du med båtførerprøven!!!! Sitér dette innlegget Link to post
Birchwood 320 Svart 13.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2007 Vel enkelt og greit å svare på..... JA!Skipper med rette papirer kan utføre det nødvendige. Du kan også ShangHaie den lokale Sorenskriveren og dra ham ombord for å utføre jobben. Forøvrig tar jeg Jobben glatt for noen hundringser. Da må paret i tilleggta ta en tur innom byfogden før eller etter at jeg utfører MITT rituale. PREST....:utdøende, oppskrytt og overbetalt embedsmans-jæ.el! Helgen 26-28 januar skal vi på damnmark tur. Fra Bergen.. Du får hoppe ombord og vie meg og nye dama da... Er du med???? Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
Sjøtummel Svart 13.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2007 Einkvar embedsmann kan vie, det vil sei også skipperen. Vel er sjøkaptein en beskyttet tittel, men embedsmann blir du ikke selv om du har både sertifikat og hyre. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 13.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2007 Einkvar embedsmann kan vie, det vil sei også skipperen. Du mener altså at skipperen (eller "sjøkaptein") er embedsmann? Da hadde det vært interessant med en kildehenvisning - for det skulle vel aldri være slik at du bare slenger ut løste påstander om ting som du rett og slett ikke har peiling på? Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Isfeldt Svart 13.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2007 Er ikke embedsmenn utvevn i statsråd ? Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 13.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2007 (redigert) Fra Wikipedia En embedsmann er en person som innehar et embede, det vil si at han er utnevnt av Kongen i statsråd til en (høyere) stilling i statstjenesten. Utnevnelsesbrevet kalles bestalling. Kan vanskelig se at vanlige sjøkapteiner eller skippere tilfredstiller disse kravene, men feil har jeg tatt før og kommer til å gjøre igjen Lagt til: "Hedningesamfunnet" kan også utføre vielser, så det er jo mulig og sjekke der. Redigert 13.Januar.2007 av sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
loffern Svart 13.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2007 En Dommer har så vidt jeg vet rett til å foreta vielser både på land og til vanns. Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 13.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2007 En Dommer har så vidt jeg vet rett til å foreta vielser både på land og til vanns. Jeg har en kompis som er dommerfullmektig, og han skal vie dama og meg til høsten. (Han ble selv viet av en annen kamerat som også var dommerfulmektig.) Forøvrig er det vel forskjell på nasjonalt og internasjonalt farvann: Jeg har hørt at kapteinen på et fartøy har rett til å vie dersom fartøyet oppholder seg i internasjonalt farvann (uten at kapteinen må ha sertifikat e.l.), men det stemmer kanskje ikke? Sitér dette innlegget Link to post
roy_n Svart 13.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2007 Var på tur med DFDS Kronprins Harald i høst,der var det vielse med kapteinen som sermoni mester. roy_n Sitér dette innlegget Link to post
loffern Svart 13.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2007 Var på tur med DFDS Kronprins Harald i høst,der var det vielse med kapteinen som sermoni mester. roy_n Til opplysning er det Color Line som eier Kronprins Harald... Sitér dette innlegget Link to post
oddgeir Svart 13.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2007 Jeg kommer til å begynne å vie folk når jeg mottar min D5L-sertifikat. Sitér dette innlegget "hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2) Link to post
Brutus Svart 13.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2007 Til opplysning er det Color Line som eier Kronprins Harald... Ja, og nå er det en stund siden Kronprins Harald ble Kong Harald, så da må jo hvem som helst fra Color Line kunne utføre vielsen Sitér dette innlegget Link to post
Hydrox Svart 13.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2007 Når man er skipper på større båter så ha man myndighet til mye rart, blandt annet å vie. De har også myndighet til å lage kopier som er stemplet "rett kopi". Går ut i fra at man må inneha sertifikat som sjøkaptein. De har også myndighet til å utgi seg for å være Kong Neptun og døpe sitt mannskap ved passering av ekvator. Noe undertegnede er blitt utsatt for Sitér dette innlegget Link to post
JanS/EIR Svart 13.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2007 En sjøkaptein har utvidede fullmakter ombord i sitt skip, enda mer utvidet i internasjonalt farvann, der kan han bl.a. foreta vielser. Sjekket dette da vi skulle spleises. Nordsjøen er delt mellom tilstøtende stater og er dermed ikke internasjonalt farvann, dermed kunne vielse ikke utføres uten å gå en omvei ut i Atlanteren. Derfor stakk vi innom en dommer på Tinghuset før vi fortsatte på Kronprins Harald! mvh JanS Sitér dette innlegget Old fishermen never die - they only smell that way! Link to post
Sjøtummel Svart 13.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2007 Når man er skipper på større båter så ha man myndighet til mye rart, blandt annet å vie. Fant ikke noe om dette i sjølovens bestemmelser om skipsførerens fullmakt, skipsførerens omsorg for lasten, eller sjøulykker. For øvrig er det en masse bestemmelser om befraktning, men ingen om befrukting. Det er selvsagt mulig for å få rette departement til å gi en skipsfører myndighet til å utføre vigsler, og det er heller ingen bestemmelser som hindrer sjøfolk å ha en slik posisjon i et trossamfunn at de også kan utføre vigsler både på land og til sjøs. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.