Jump to content

Hvem kan vie brudepar

S/Y EIMY

Recommended Posts

Fått den veldig hyggelige nyheten at jeg skal være forlover for en av mine beste venner. Er det noen her som har noen konkrete tips om noen i oslo-området som kan ta de forbi køen som er på rådhuset? Mot grei betaling, selvsagt... De er litt utålmodige for å si det mildt, hehe...

Min bror og svigerinne giftet seg ute på Feøy, der er det ingen embetsmenn og de tok derfor kontakt med

"Norsk Human etisk forbund" som sendte en representant som viet dem. Fin seremoni og ingen problemer, kanskje det kan være noe ?

Med vennlig hilsen

PIP

Fått den veldig hyggelige nyheten at jeg skal være forlover for en av mine beste venner. Er det noen her som har noen konkrete tips om noen i oslo-området som kan ta de forbi køen som er på rådhuset? Mot grei betaling, selvsagt... De er litt utålmodige for å si det mildt, hehe...

:nono: Oppfordrer du til bestikkelse??? :lol:

Lykken i livet er å gjøre det man elsker å gjøre, ikke prestisjen man oppnår og summen penger man har i banken.

http://severines.blogspot.com/

Som LA3939 viser til i innlegg 8 reguleres vigselsrett i ekteskapsloven. Prester i statskirken, trossamfunn som er gitt vigselsrett, herunder nå også de som forvalter religionen humanetikk, utenrikstjenestemenn, men her er det bare enkelte ambassader som har vigselsret, og så i enkelte tilfeller hvor annet er veldig vanskelig kan retten gis til andre. Det siste er mer teoretisk mener jeg.

Sjøkapteiner har like liten vigselsrett som jeg.

Kyrkja har nylig bestemt seg for innskjerping av hvor prestene kan vie, det skal være et noenlunde hellig sted, ikke tilfeldige fjelltopper osv. og det skal visst utarbeides retningslinjer for dette.

Mange som vil ha en "original" vielse og ikke får prest eller sorenskriver med på dette gjennomfører en seremoni der de vil, på den måten de vil, og går til byfogden før eller etter for å få formalitetene i orden.

Først skal det lokale folkeregister foreta prøving av vigselsvilkårene, etter søknad, og gir så klarsignal.

Gifter man seg utenlands etter annet lands lov blir ekteskapet gjenstand for en prøving etter norsk lov før det blir gyldig her.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...