Jump to content

Wema og VDO septikmåler, erfaringer?

Zach

Recommended Posts

Det har vært mange diskusjoner om septiktank her på BP: plast, syrefast, aluminium, kapasitet, problemer med tømming osv. Viktige spørsmål å diskutere.

Jeg har imidlertid ikke sett kommentarer/erfaringer om bruk av septikmåler, noe jeg vurderer å montere på ny septiktank av plast. Det er i alle fall to aktuelle målere på markedet: VDO og Wema. Prisforskjellen er svært stor (inkl. instrumentet), og mitt spørsmål er om det betyr at det er tilsvarende stor forskjell på kvaliteten. Dvs. på giveren. Det kan neppe være stor forskjell på instrumentet(?).

Jeg ”etterlyser” derfor erfaringer om bruk av Wema og VDO septikmålere (nøyaktighet, holdbarhet osv.).

Redigert av zach (see edit history)

Har selv en wema måler. Den fungerer knirkefritt. Fint at det er enkelt å ta ut giveren hvis den skulle sette seg fast.

Giveren får i forskjellige lengder avhengig av tankdybden.

Uansett, det viktigste er å vite sånn ca når tanken begynner å bli full mener jeg.

Jeg har hørt at giver på septik ikke varer lenge uansett fabrikat pga tæring etc.

Hvis den bare skulle vare i 5-6 år så er det uansett verdt det.

I så fall er det bare å bytte giveren på ett blunk.

I min forige båt var det rustfri tank på 140 liter monterte inn måler i tanken,dette var en av den typen som flotøren beveger seg opp en stang VDO måler (brukt tidligere i en dieseltank) fungerte utmerket i tre årene som jeg eide båten.På min nye båt er det ikke måler og vurderer og sette inn måler,måleren trenger ikke og være av den dyreste sorten bare den blir rengjort når man tar båtpussen før sesongen.

Vel, hvis man nå ikke har spesielle resurser,

da holder det jo med regelmessig tømming også. :smiley:

:seeya:

Jørg

ps:

"Bimmelim" = 3-5 Liter

"Bommelom" = ca. 8-10 Liter (uten papir)

:rolleyes: ..... :lol:

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Så my greier ikke jeg, selv etter en skikkelig ølrunde ....... :crazy:

Nei, kanskje ikke det.

Men man bruker jo pumpen i tillegg og en pumpe som virker manuellt forbruker mer vann.

Vanligvis pumper man vel opp til ti ganger og hver gang blir ca. 2 til 3 dl.

Sikkert finnes det noen som pumper mindre ofte, men man behøver jo ikke å regne på nederste grensen.

Jørg

=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Henger meg på her jeg også.

Min erfaring var at det var vanskeligt å holde styr på om tanken var full eller ikke.

Jeg har tank av plastik med kvernepumpe til tømming,.

jeg monterte vanlig nivåbryter inne i tanken som når tanken er full tømmer den ned til ca halvfull atomatisk, ellers styrer jeg manuelt tømmingen før vi annkommer en havn.

MVH

Catano

Mvh

catano

jeg monterte vanlig nivåbryter inne i tanken som når tanken er full tømmer den ned til ca halvfull atomatisk,

Er dette pent, hvis man f.eks. ligger i utehavn og noen svømmer forbi båten og automatiken starter i dette øyenblikket? :rolleyes:

Eller kan du slå av automatiken også?

Og er ikke du redd for at svømmeren henger seg fast en gang?

Det er ikke uvanlig at svømmere, eller også nivåbrytere, sitter fast etter en stund.

Jørg

Klart jeg kan slå den av, det skulle jo tatt seg ut om den starter inne i en havn.

Når jeg evt har koblet ut pumpen sender nivåbryteren strøm til et blinkende lys slik at jeg vet at nå er tanken full og det er på tide å ta turen ut i åpent farvann.

Hele automatikken blir selvsakt styrt av hoved strømmbryteren, slik at om niva vakten henger seg opp skjer det bare mår jeg er ombord.

Mvh

catano

Slenger på med et siste råd som du absolutt ikke bør høre på hvis du først har bestemt deg :wink:

Har hatt et par båter med septikmåler og min erfaring er at du før eller siden får problemer med giveren.

Det er mye schnadder i tanken som har en fantastisk evne til å feste og klebe seg til mekaniske duppeditter,

og dersom du ikke har for vane å ferskvannsfylle tanken i ny og ne, for så å dumpe ballasten midtfjords,

vil du nok oppleve en og annen driftsstans.

Like greit å tømme ofte og glemme måleren... eller droppe den ergelsen ombord når den alikevel en dag ikke virker.

Å åpne mannlokket til schnadderet for en kjapp førstehjelp frister iallefall ikke :puke:

Redigert av Phoebe (see edit history)

Flere av de som har åpnet mannelokket til septiktanken har nok blitt overrasket over å observere det hvite kalkaktige steinbelegget på septiktankmåleren.

Dette skapes av urin som blandes med saltvann.

Belegget fører over tid at tankmålerens effektivitet kan senkes.

En teknikk som benyttes av flere langtidsbrukere av båt er å helle en kopp med eddik i toilettet minst en gang i uka.

Eddiken har den egenskapen at den løser opp noe av forsteiningene som dannes ved at urin blandes med saltvann.

Lars H har skrevet om dette flere ganger her på BP.

Dersom man søker på "urinstein" får man mye informasjon om dette temaet.

Redigert av roaldbj (see edit history)
  • 6 år senere...

Kanskje litt sent svar, men i alla fall.

Har lest og prøvd, og kom til slutt frem til at jeg måtte lage en selv.

Jeg veier tanken med to enkle veieceller fra en billig badevekt.

En liten mikroprosessor (Arduino) måler vekten, og om det er for mye i tanken, sperres spyling slik at ikke tanken renner over.

Prosessoren legger også ut signal til et vanlig meter som viser hvor mye som er i tanken.

Om noen skulle være interessert, så stiller jeg gjerne prosjektet til disposisjon.

Høres kjempefint ut. Min erfaring er at invendig sensor må renses en gang i sesongen.....drittjobb. Jeg har 120L tank og planlegger å doble ...minst. Plass ingen problemer. Ny tank kan enkelt plasseres på ei plan flate og måling burde være enkelt i følge det du sier. Skriv gjerne om din prosjekløsning her eller til meg på IM. Jeg trenger ingen spylings-sperre, bare avlesning av vekt.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...