Beno Svart 6.April.2014 Del på Facebook Svart 6.April.2014 (redigert) Enig Ida Marie III. Jeg velger AIS med sender hvor jeg under normale forhold deaktiverer senderen, og som jeg kan slå på i vær med dårlig sikt. Ut over det bør lystbåtflåten velge å ha AIS-sender deaktivert for ikke å lage trøbbel for nyttetrafikkens plottere. Kartet kommer til å "gro igjen" av lystbåter med AIS-transpondere. Redigert 6.April.2014 av Beno (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
zooper Svart 6.April.2014 Del på Facebook Svart 6.April.2014 AIS som både sender og mottar bruker mye mer strøm. Skip vil ofte velge å filtrere vekk lystbåter. En som kan sende koster også mer. For min del tenker jeg kun motta. Samt en radar. Jeg liker gadgets, men jeg vil heller kun gå for kun motta og legge besparelsen mot en radar. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 7.April.2014 Del på Facebook Svart 7.April.2014 Hvor sikker er du på at større båter filtrerer bort klasse b sendere? De gangene denne påstanden har vært kommentert av fagfolk har det blitt konkludert med at det ikke stemmer... Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
GeirT Svart 7.April.2014 Del på Facebook Svart 7.April.2014 Grunnløs påstand. Tenk deg: Et handelsfartøy renner ned en lystbåt som har AIS i gang - pga de har "slått av" AIS-ekko fra slike. Det ville være en uaktsomhet på linje med å seile uten utkikk. Ville garantert føre til straffeansvar de-luxe ! Vær du sikker på at enhver navigatør ville ønske AIS ekko på det meste han kunne risikere å støte sammen med. Geir Skip vil ofte velge å filtrere vekk lystbåter. Sitér dette innlegget Geir Link to post
Hulda Svart 7.April.2014 Del på Facebook Svart 7.April.2014 Jeg har i hvertfall ikke opplevd å blitt filtrert vekk, tydelig at de ser meg, og at de svarer på anrop. Kun en gang har jeg opplevd at yrkesfartøy ikke har benyttet AIS, det var en av transportfergene som går ut fra Strömstad. Man kan også oppleve at fiskefartøyer slår av AIS'en for at de ikke skal røpe fiskeplassen sin. Sitér dette innlegget Link to post
Ingeborgimevind Svart 7.April.2014 Del på Facebook Svart 7.April.2014 Sist sommer ble vi anrop i Nordsjøen av et seismikkfartøy som ga gode råd om kurs for å unngå kabelen hun slepte. Hadde plukket oss på AIS. Funker. Sitér dette innlegget HF: LB3GH Link to post
S/Y Emma Svart 7.April.2014 Del på Facebook Svart 7.April.2014 Det beste er å både sende og motta. Det er nok ikke like nyttig å bare kunne se alle andre skip, all den tid de ikke ser deg. Tenker spesielt om man krysser Nordsjøen, og er på vei mot et seismikkskip eller liknende. Da er det praktisk å bli kalt opp direkte, uten å lure på om man er "skip på posisjon x y" Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.