Jump to content

AIS mottaker i båt, erfaring?

Naurstad

Recommended Posts

Enig Ida Marie III. Jeg velger AIS med sender hvor jeg under normale forhold deaktiverer senderen, og som jeg kan slå på i vær med dårlig sikt. Ut over det bør lystbåtflåten velge å ha AIS-sender deaktivert for ikke å lage trøbbel for nyttetrafikkens plottere. Kartet kommer til å "gro igjen" av lystbåter med AIS-transpondere.

Redigert av Beno (see edit history)

Grunnløs påstand. Tenk deg: Et handelsfartøy renner ned en lystbåt som har AIS i gang - pga de har "slått av" AIS-ekko fra slike. Det ville være en uaktsomhet på linje med å seile uten utkikk. Ville garantert føre til straffeansvar de-luxe ! Vær du sikker på at enhver navigatør ville ønske AIS ekko på det meste han kunne risikere å støte sammen med.

Geir :seeya:

Skip vil ofte velge å filtrere vekk lystbåter.

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Jeg har i hvertfall ikke opplevd å blitt filtrert vekk, tydelig at de ser meg, og at de svarer på anrop. Kun en gang har jeg opplevd at yrkesfartøy ikke har benyttet AIS, det var en av transportfergene som går ut fra Strömstad. Man kan også oppleve at fiskefartøyer slår av AIS'en for at de ikke skal røpe fiskeplassen sin.

Det beste er å både sende og motta. Det er nok ikke like nyttig å bare kunne se alle andre skip, all den tid de ikke ser deg. Tenker spesielt om man krysser Nordsjøen, og er på vei mot et seismikkskip eller liknende. Da er det praktisk å bli kalt opp direkte, uten å lure på om man er "skip på posisjon x y"

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...