Jump to content

Hvordan fungere min diesel brenner?


kevin.glover@imr.no

Recommended Posts

Ser ut som den pottebrenneren vi hadde i byssa på snurperen. Åpnet for dieselen, og nå det var kommet en liten skvett i potta tente vi den ved hjelp av en liten dott dieselfuktet (asbest ?) tvist . Er det vifte starter du den etter at det har tatt god fyr i dieselen og justerer varmen med rattet på regulatoren.

Hvis du ikke får fram diesel når du åpner krana på tanken så kan det være dritt i bunnen av regulatorhuset. Demonter og gjør reint. Lykke til!

mvh

JanS

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post

Hei,

 

Takker for svar. Skal forsøke dette, men første må jeg se om det kommer diesel i den - satse på det! Dieseltanken selv er nok så nye, og jeg mener at forriger eieren sa at den fungere.

 

Er dette apparattet trygg for å bruke menns båten går, og for å bruke den over lengre tid (dvs fyr på den en helie dag eller natt for eksempel???). Vil gjerne har det som oppvarming i tillegg til matlaging.

 

Hilsen,

 

Kevin

Link to post

Pleier selv å bruke litt rødsprit og en fyrstikk. Åpner dieseltilførselen til 1/3 - 1/2 av maks, slenger fyrstikken nedi og venter en liten stund før jeg legger på selve lokket.

 

Er det mye vind kan du få litt problemer med å få fyr, litt avhengig av hva slags hette du har på ovnsrøret.

 

Alle disse ovnene er svært sikre, selv ved hull i selve pottebrenneren går det bra - da vil du rett og slett ikke få fyr...

 

Ovnen skal tåle kraftig slingring og permanent slagside feks. Skulle du få nedslag i pipa så den slukner, så vil faktisk regulatoren kutte dieseltilførselen. Har ikke selv forstått hvordan dette fungerer, men det gjør det altså i praksis

 

Ser du har treskøyte - skal ikke se bort ifra at det lønner seg å fyre vinteren igjennom, litt varme og tørr luft forhindrer mye mugg & liknende...

 

Dersom ovnen er riktig montert og godt vedlikeholdt er den veldig sikker, mener at forsikringsmessig så er det også en grei sak.

Link to post

Husk at slike brennere bruker endel oksygen, og hvis den ikke får nok, vil flammen slokke og båten blir full av illeluktende røyk. Best er å ha en åpen ventil i nærheten av ovnen. Jeg bruker en papirbit fuktet med vanlig tennvæske for grill, for å fyre opp min Dickinson.

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post

:yesnod:

Ja dette er nok en Pyro P15.

 

Oppskrifta for å tenne denne har du fått ser jeg.

Jeg pleier å å ha en liten veke fra vanlig oljeovn, liggende i bunnen av potta. Når denne har trukket diesel er den enkel å tenne med disse lange "peisgasslighterne".

Ser at du har fått en del rust på ovnstoppen.

Det lønner seg å sette den inn med olivenolje av og til.

 

Ellers kan disse ovnene tennes i Oktober og da brenner de til lang utpå vårparten, bare de har olje!

 

Pyro P15, koster idag ca. 14-15.000 så det vil lønne seg å ta vare på den!

Link to post

Hei Rogeri/andre,

 

Takker for svar.

 

Ser at både du og en annen her anbefaler å tenne dette opp og la den brenne heile vinteren - eller er det mitt språkforsåelse dette går på og jeg skal ikke ta dette bokstavelig? Hørers ut som en brann risiko men har ikke peiling på hvor sikker disse er.

 

Noen har peiling på hvor mye diesel denne brenne pr time ved moderat fyring?

 

Jeg skal pusse den opp ved første skikkelig anledningen, men først skal jeg få fyr på den og håper at alt er i orden. Spent som pokker det må jeg si - gleder meg til stabilit kaldt vær slik at jeg kan har det koselig på fisketur...

 

Hilsen,

 

Kevin

Link to post

:lol::lol:

 

Hvor lenge den skal brenne er det vel bare du som bestemmer!!!!

 

Men det er ikke uvanlig at disse ovnene brenner hele vinteren ombord i kystflåten.

 

Hvis ovnen er i orden og forskriftsmessig montert, er brannfaren minimal.

 

Forbruket avhenger i stor grad på hvor mye ovnet er påstillet.

 

Er faktisk ikke sikker på forbruket pr.time ,dette kan jeg sjekke opp!

Link to post

Så lenge det ikke lekker inn til regulatoren, så skal den være 100% sikker ja. Om du vil, så kan du jo sjekke/bytte slanger og slangklemmer hvis de ikke er helt topp. De aller fleste av disse ovnene har heller ikke koplet på returtank på nippelen i bunn av regulatoren. Årsaken er at det er veldig sjelden det kommer noe her, og i så fall er det bare noen dråper. Men du kan jo sette på en tank dersom det mangler og du vil være helt sikker!

 

Du kan jo forsåvidt også fyre opp, la den stå en stund - og så blåse ut ilden. Da får du sett med egne øyne at den kutter drivstofftilførselen...

 

Det viktigste er vel egenltlig å passe på at ingenting kan finne på å falle ned på den! Kan nok tenke meg at akkurat dét er vanligste årsaken til brann i forbindelse med en oljeovn...

 

Blir spennende å høre hva du synes om lukt & luft i båten etter å ha fyrt 2-3 døgn!

Link to post

Hei,

 

Takker for gode informasjon nok en gang!

 

Ja, jeg gleder med som en fem åring på julaften for å få fyr på dette her!

 

Har så mange prosjekter på jobb, båt og hjemme for tiden at jeg har ikke fått tid til å sove - men uansett skal dette tennes i helg mens jeg forhåpentlighvis heiser mesanen! Då blir det kokt pølse og varme kaffe for hjelperne mine!

 

Hilsen,

 

Kevin

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...