Jump to content

Volvo drev, DPX kontra DPG

Kjelli

Recommended Posts

Hei, er der noen som kjenner til disse drevene, fra Volvo Penta? Har bestilt meg en KAD300 til å ha i Baylineren min, (2958 som jeg venter fremdeles på). På motoren står der i dag et DPX drev, men Volvo lager ikke propeller som er beregnet på båt som går så seint, ca 30 knop.

Han har da tilbudt å bytte drevet til DPG, uten kostnad (begge drevene er ubrukte).

Jeg liker ikke helt denne tanken, da jeg gir fra meg et drev som har en merpris på ca. 30.000,-, men jeg får et drev som jeg får propeller til, også siden, hvis en er uheldig.

Alternativet, er å benytte DPX drevet, få lagde propeller, med et sett ekstra, slik at jeg har reserve.

Det som jeg lurer på, har noen kjennskap til DPX-en, er dette et mye bedre, og sterkere drev, slik at jeg ikke bør bytte?

Hei

Såvidt jeg vet er DPX drevet Volvos Racing utgave med bl.a. utvendige styresylindre.  Det er beregnet for hastigheter over ca. 40knop iflg. min lokale VP-leverandør (Lyche Maskinering i Langesund)  

DP-G drevet leveres med KAD300 til "mer saktegående" installasjoner, som din (og min).  DP-G drevet skal være mer solid og tåle en høyere belastning fra 300'en ift KAD44/43 som begge ble levert/leveres med det gamle 290 DP-E drevet.  Ettersom både DP-G og DPX sitter på like motorer med samme dreimomentkurve, og som skal opp i samme turtall på, vil jeg tro at begge drevene er tilnærmet like solide.

DP-G drevet har Volvo hatt endel problemer med.  Selv måtte jeg bytte etter ca 30 timer i ferien i sommer.  Fikk helt nytt på garantien uten diskusjon midt i fellesferien, så servicen var bra om ikke drevet var det.  Kjenner til to tilfeller til med problemer med dete drevet, hvorav et er byttet på garantien uten diskusjon. Begge med KAD 300

Såvidt jeg vet er det ikke lett å få laget propeller til drevene.  Olle Terjesen hos Winrace i Arendal vil ikke ta en duoprop fra Volvo, og Progress kunne heller ikke gjøre noe da jeg ville ha et letter propellersett til min båt når det stod en KAD 43 i denne.  Løsningen min ble dyr, jeg måtte bytte motor til KAD 300 for å oppnå rett turtall på "full throttle".

Har du sjekket om det lar seg gjøre å endre utvekslingen på drevet?  Dersom dette ikke løser problemet er vel DPX-drevet ubrukelig for din båt, forutsatt at du heller ikke får laget tilpassede propellere.  Du vil aldri klare det turtallet som KAD'en skal ha (3800rpm), selv med minste tilgjengleige propellersett.

Å få laget propeller er iallefall ikke noen enkel eller billig affære, og husk også at dersom du er uheldig, må du kanskje få laget enda et sett?

Mitt råd er å ta DP-G drevet, men prøv å få med syrefaste propellere eller evt. noe annet utstyr (eller f.eks en serviceavtale??) for å minimere tapet.  Pass bare på at du får et drev med rett utveksling, for det er heller ikke noen billig affære å endre denne.

Garanti skal du selvfølgelig også ha på et nytt DP-G drev, noe som kan vise seg å være gull verdt!

Lykke til

Mvh

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...