Jump to content

Påført skade, trenger råd.


Sun Flyer

Recommended Posts

Hei.

 

Lørdag kveld gikk vi til Bergen sentrum med båten pga vi ikke stolte på at flyteanlegget vårt tåler sterk storm. Fortøyde derfor utenfor zachen i Bergen for å ligge trygt et sted der ihvertfall kaien står i ro. Bak oss hadde vi en eldre, cabincruiser ca 45 fot. Foran oss hadde vi en saga ca 32 fot. Vi var nøye og doblet fortøyningene for å være forberedt til stormen "per" som skulle komme i løpet av natten. Det gjorde den også, så ca i i firetiden var det slutt på søvnen. Jeg lå derfor bare å slumret når vi hører et kraftig dunk bakfra. Titter ut og ser at båten bak oss skulle dra. Han får hjelp av noen andre til å kutte fortøyningene og stikker. Avgangen bærer preg av panikk og baugmannen er ikke i nærheten av edru. Skipperen satt inne med lyset på og styrte i mørket. Neste dag (i går) oppdager vi at redningsbøyen vår er delt i to og pushpitbøylen bak er bøyd noe forover. Vi antar derfor at cabincruiseren har kjørt inn i oss og plantet baugen/baugspydet/ankeret oppå bøylen der redningsbøyen vår vanligvis henger. Rekkewiren på denne siden er derfor veldig slakk og må skiftes hvis vi ikke får reparert bøylen. Dette har egentlig ikke en stor skade, men når vi skal selge båten vil en kjøper oppdage at bøylen er skeiv og rekkewiren. Vi regner dermed dette som et verditap på båten i størrelsesorden 10000,- Så er spørsmålet; hva gjør vi nå?

 

Vi vil prøve å finne ut hvem som eier denne cabincruiseren for å prøve å få dekket en reparasjon. Men hvordan gjør vi? Det vi vet er båttypen og båtnavnet. Noen som vet om vi kan søke i småbåtregisteret?

 

Mvh

Viggo

Båtboer

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post

Telenor Maritim Radio kan muligens finne ut noe om båten har VHF med samme kallenavn som båten

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Dersom du starter en eventuell henvendelse til båteieren, er det nok lurt å ta det med det gode først og forhøre deg om mulighetene til å komme frem til en felles gunstig løsning.

 

Er redd for at det kan bli vanskelig å inndrive det beløpet du snakker om - en "inndrivelsesprosess" kan fort bli kostbar både økonomisk, tidsmessig og ressursmessig.

 

Dette er vel også grunnen til at mange av oss båteiere er påpasselige når mer "ukyndige" båtførere ferdes i nærheten.

 

Det forhold at førerforholdene virkelig var vanskelig er det dessuten vanskelig å klandre selv en erfaren båtfører for.

Link to post
Dersom du starter en eventuell henvendelse til båteieren, er det nok lurt å ta det med det gode først og forhøre deg om mulighetene til å komme frem til en felles gunstig løsning.

 

Det forhold at førerforholdene virkelig var vanskelig er det dessuten vanskelig å klandre selv en erfaren båtfører for.

 

Er helt enig med Roaldbj, ta det først opp på en saklig nivå, og fortell om skadene. Dette hvis du finner eieren.

Vil tro de fleste ordner opp for seg på en ansvarlig måte, hvis de blir informert.

Vil tro att den andre båten veier 10 tonn+ og ikke da enkelt å merke att den var borte i din båt. Att baugmann

ikke var edru, sier ikke noe om kapteinen. Att vedkommende hadde lysene tent og derfor hadde dårlig nattesyn,

kan skyldes "kampens hete".

 

Uansett prøv å finn fram til båten, kan være den har hjemmehavn i nærheten.

Vi sees!

Link to post
Dersom ikke du finner båten i registeret, kan det sikkert være mulig å forhøre seg hos Havnevesenet. De fakturerer en god del havneavgifter i løpet av året og har ganske sikkert et internt register.

De fakturerer pent lite i vinterhalvåret, men det kan jo tenkes at båten har betalt havneavgift og da er det normalt å skrive inn båtens navn på automaten...

Link to post

Det er noen ganger, kanskje de fleste ganger, viktig å vurdere omfanget av materielle skader som har inntrådt på båten i forhold til alternativene som kan være personskader.

 

Værforholdene på sjøen omfatter gjerne kolossale krefter som kan ha konsekvenser for liv og helse.

 

Noen ganger er det klokt å være ydmyk i forhold til havets krefter.

 

Selvfølgelig er 10.000 kroner mye penger, men sett i forhold til at ingen ble fysisk skadet - er dette et relativt (vil jeg tro) beskjedent beløp i forhold til om det andre skipet hadde påført helsemessige alvorlige skader.

 

Når båten vår får skade har vi nok lett for å ta dette svært tungt, men noen ganger er det viktig å erindre at personskader er unngått.

Link to post
Vi vil prøve å finne ut hvem som eier denne cabincruiseren for å prøve å få dekket en reparasjon. Men hvordan gjør vi? Det vi vet er båttypen og båtnavnet. Noen som vet om vi kan søke i småbåtregisteret?

Om du oppgir båttype her på forumet så er det jo en sjanse for at noe her kan tipse deg om eiere av en slik båt som er i Bergensområdet og som også befinner seg på sjøen på denne årstiden. Båtnavnet kan du jo holde for deg selv inntil du har fått noen tips. For så å koble båtype med navnet som du jo kjenner.

 

For ikke å utsette noen for falsk mistanke kan jo gjerne tips gå til deg på PM.

Men den som har vært borti din båt vet dette mest sannsynlig selv og burde ha interesse av å ordne opp for seg.

Link to post
Det er noen ganger, kanskje de fleste ganger, viktig å vurdere omfanget av materielle skader som har inntrådt på båten i forhold til alternativene som kan være personskader.

 

Værforholdene på sjøen omfatter gjerne kolossale krefter som kan ha konsekvenser for liv og helse.

 

Noen ganger er det klokt å være ydmyk i forhold til havets krefter.

 

Selvfølgelig er 10.000 kroner mye penger, men sett i forhold til at ingen ble fysisk skadet - er dette et relativt (vil jeg tro) beskjedent beløp i forhold til om det andre skipet hadde påført helsemessige alvorlige skader.

 

Når båten vår får skade har vi nok lett for å ta dette svært tungt, men noen ganger er det viktig å erindre at personskader er unngått.

Saken er at når vi kom reagerte min samboer på at båten bak oss var fortøyd kun med en tamp framme og en bak. De hadde ingen fendrer ute. Det var 5-6 båter i byn den natten. De andre hadde bare fortøyd skikkelig slik at de slapp å bli grepet av panikk når det varslede været kom. Det mest fornuftige de kunne gjort, var å bli liggende men fortøye bedre. Mener bestemt at hvis man er ved sine fulle fem drar man ikke på byfjorden i sterk storm og mørke med et beruset mannskap. Selv går jeg for tiden på krykker og gikk derfor ikke på land for å sjekke deres fortøyning.

 

Om du oppgir båttype her på forumet så er det jo en sjanse for at noe her kan tipse deg om eiere av en slik båt som er i Bergensområdet og som også befinner seg på sjøen på denne årstiden. Båtnavnet kan du jo holde for deg selv inntil du har fått noen tips. For så å koble båtype med navnet som du jo kjenner.

 

For ikke å utsette noen for falsk mistanke kan jo gjerne tips gå til deg på PM.

Men den som har vært borti din båt vet dette mest sannsynlig selv og burde ha interesse av å ordne opp for seg.

 

Det var en eldre princess ca 45 fot. Har sett den ofte i byn og regner egentlig med å treffe den igjen der.

 

Viggo

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...