Jump to content

Hva skal skje med båten til våren?

C-marine

Recommended Posts

Nå er heldigvis den nye båten våres tipp topp.

Men den skal på land sjekkes og spyles. Bunnstoff fikk den sist vår

Ellers blir det rigging av praktiske ting kopper og kar ect. Pleier også å ha et par skift med klær i båten.

Vi vurderer også å bytte ut glødelampene mot LED.

Så er det Ryfylket neste :flag:

Lykken i livet er å gjøre det man elsker å gjøre, ikke prestisjen man oppnår og summen penger man har i banken.

http://severines.blogspot.com/

Planene er der, men så er det det med tid til å gjøre alt.

Lage ett nytt pantry. Er allerede påbegynt. Gammelt er tatt ut. Mal av nytt er lagd. Så jeg regner med å begynne med det nye når jeg kommer hjem i begynnelsen av Februar. Er såpass stor opptimist at jeg satser på å montere det ferdig hjemme å sette det rett inn.

Pusse ned alt av treverk ute. Ser litt dumt ut å sette inn ett helt nytt pantry, mens resten er slitt.Om jeg skal bruke olje eller lakk er jeg fortsatt usikker på. Ser fordeler ulemper med begge ting. Mest sansylig ender jeg opp med olje på skott og pantry og lakk på dørken.

Lakke de sorte stripene og akterende. Den sorte dame er blitt grå med åra. Har tenkt å bruke International Perfection. Er det noen som har erfaring med den lakken.

Forbedre innfeste til baugstigen. Den tålte ikke mine 100+ Da jeg måtte hoppe bort på stigen i sommer. Da gikk han far i vannet sammen med stigen gitt.

Bytte 1 eller 2 vinduspussemotorer.

Montere gass alarm. Har lekasje tester, men vil ha alarm i tillegg.

Hvis arbeidslyst og lommebok sier OK. Så har jeg lyst på ny dørk både forrut og i aktercabin.

Bytte septikktank, (mulig utsettes til neste år).

Så når jeg kommer hjem nå så vil jeg har TØRT vær. Som det er nå så er det så fuktigt under presseningen at jeg kan bare glemme å få gjort noe.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Et råd jeg gjerne vil gi er å finne ut hva man gjøre før båten sjøsettes og hva man kan gjøre etter at den er sjøsatt.

Eksempelvis er grundig testing av alle skroggjennomføringer en oppgave som alle burde utføre hvert år før båten sjøsettes (men som produsenter nødvendigvis ikke tjener penger på).

En enkel test er å benytte hammer og slå forsiktig på skroggjennomføringene på innsiden av båten. Dersom gjennomføringen ikke tåler forsiktige slag, vil de sannsynligvis heller ikke tåle en sesong til på sjøen.

Dernest kan det være lurt å vurdere om propell og propellaksel skal testes for skjevheter/kast.

En tredje ting er å vurdere alle offeranoder og eventuelt vurdere å montere en "hoved-offeranode". Jeg ser at noen båter har en stor anode plassert på akterspeilet. Denne vil normalt hindre at andre vitale metaller tæres opp ombord.

Jeg ser at endel båteiere ikke er opptatt av å etterse anodene på trimflaps. Dette kan føre til at skruene som holder flapsene til skroget tæres opp.

Stevnelager med cutless-lager kan det være greit å etterse. Dette lageret varer ikke evig. Etter 10 - 15 år bør man nok være forberedt på at lageret skal skiftes.

Det kommer sikkert flere innspill etter hvert.

:eek::eek::eek:

Har du funnet en båt det ikke trengs/ønskes å gjøre NOE med??? Trodde ikke den var funnet opp enda jeg. :wink:

Det er ingenting enda...

Kan jo være det dukker opp noe i løpet av sesongen som vi tar fatt i på høsten igjenn.

Båten er overhalt av verksted og sjekket opp og ned i mente.

Selvfølgelig kommer det oljsfilterskift ect...

Men ikke enda.

Og ja båten er perfect!! :yesnod:

Lykken i livet er å gjøre det man elsker å gjøre, ikke prestisjen man oppnår og summen penger man har i banken.

http://severines.blogspot.com/

Et råd jeg gjerne vil gi er å finne ut hva man gjøre før båten sjøsettes og hva man kan gjøre etter at den er sjøsatt.

Dernest kan det være lurt å vurdere om propell og propellaksel skal testes for skjevheter/kast.

Nei nei nei og atter nei..!!! Oppretting av maskineri og drivlinje skal over hodet ikke kontrolleres når båten står på land og ei heller justeres. Grovoppretting ved nymontering ja, men finjustering av oppretting skal skje når båten er vannbåren. Ellers var alt sammen greit... :cheers:

Med skjevheter/kast i propell og propellaksel tenkte jeg i første omgang på å se/måle om det er skjevhet i selve propellen og i selve akslingen.

Jeg har selv foretatt vurdering av kast i propell flere ganger, og dette kan utelukkende foretas ved at propellen demonteres og måles separat. Det er flere teknikker for måling av propellblader og tyngdeforhold i propellen.

Likeledes er den eneste måten å vurdere/måle kast/skjevhet i akslingen ved å måle denne når den er demontert. Dersomm man har bra utstyr kan dette gjøres selv. Sleipner har utstyr for dette, samt flere andre verksteder i Norge.

Et annet spørsmål er om det er en god justering av akselretning og motor.

Dette siste spørsmålet er avhengig av bl.a. hvorledes båten er opplaget/opplagringspunkter.

Ved opplag hvor vitale deler av skroget er godt justert kan motorjustering foretas greit når båten står på land.

Dette utføres av de store produsentene som Bavaria, Beneteau, Windy o.a.

Er halvveis med å instalere nytt eletrisk system i båten. Det gammle var fra 1978 :eek:

Det skal fullføres og jeg skal instalere fast vanntak med håndpumpe.

Jeg skal gå til anskaffelse av en langstammet 6hk(noen som har :confused: )

Og jeg må ha båten på land for det vanlige stellet. Den har ikke vert på land på 4 år!! Ser ikke ut under vannlinjen :diving:

Skal også bytte alt tauverk og et fall på riggen!

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Slutter ikke Ørnhild å komme drassende med alle slags malingsspann,tapet og annen drit for å pusse opp "litt" i Ørneredet så blir det null båtsesong. Kunne hun behersket seg de få dagene jeg er hjemme så hadde bare polering gjenstått. :headbang::cryin: Streng ordre fra beskjed om at heimen er øverst på prioriterings lista ! Jeg tror jaggu meg gærninga pønsker på nytt kjøkken og. DA stikker jeg av.

Men når tillatelsen blir gitt så blir det nedpussing av teaken på hardtop,omtrekking av akterlugar må gjøres ferdig,igjenstøping av en haug med gamle boltehull etter daviter og påhengsmotor braketter, nedsliping av stripa under fenderlista og lakking i ny farge,modifiserung av VHF antennefeste på targa, montering av sjøventil for septik,nye anoder,vask og polering.

På vannet er planlagt montering av Sterling laderegulator (gjøres av Jorg) og ett ekstra forbruksbatteri. nye løfteringer til dørkplatene, diesel og luftfilter bytte,skifte frostvæske på motor , gammle vanntank og septik målere fjernes og nye monteres, montere 1 ekstra lampe i forlugaren,omtrekking av madrassen til stikkøya,omtrekking inkl ny tykkere skumgummi av putene i vinkelsofaen ute.

Endel av dette tror jeg blir overført til 2008 :eek:

En enkel test er å benytte hammer og slå forsiktig på skroggjennomføringene på innsiden av båten. Dersom gjennomføringen ikke tåler forsiktige slag, vil de sannsynligvis heller ikke tåle en sesong til på sjøen.

Sjekk også at kranen faktisk tetter gjennomføringen.. Det finnes innlegg på forumet som viser en tilsynelatende fin gjennomføring der kula i ventilen er tæret i stykker.

Har mange planer jeg, men veit ikke helt om lommeboka mi har så veldig lyst bare :cool:

Hantoen skal få:

- Ny kalasje (bestilt, kommer i februar)

- Legge tepper på dørken

- Bytte noen plater på dashbordet (forige eier har bomma litt med saging og finish der)

- Landstrøm

- Lage dreneringshull for baug og akter luke

- Lage kasse for ankeret på badeplattformen (hadde store planer om ankervinsj, men det får bli når lottoen slår inn til helga) :drink:

- Skifte pakning i takluka

- Montere ekstern vhf antenne til den bærbare.

-og ++++, blir vell noe småting når man først setter i gang.

Hilsen

Jørn

Redigert av jørn (see edit history)
Jørn har planlagt montering av landstrøm:

det er i dag ikke lett å anbefale hva slags type landstrømstilkobling som skal velges (kontakt), samt hvor selve tilkoblingen skal skje.

Noen anbefalinger?

Har tenkt å feste tilsluttningen i luka i baugen, der er det god plass og ikke fult så fuktig. Dra kabel gjennom "torpedo veggen" og koble til DENNE

og videre skal jeg koble stikk. Skal ikke koble meg til båtens 12v anlegg, så da sliper jeg å tenke noe på galvanisk tæring. Dette er i alle fall ideen jeg har i hodet :flag: Har en kamerat som er elektriker så jeg har tenkt å smiske litt med han, hehe.

Hilsen Jørn

Om alt blir gjort denne våren er jeg ikke sikker på, men skal hvertfall foreta meg litt av hvert.

Her er noen punkter :

Generell vårpuss, dekk og rekker skal pusses og oljes/lakkes

Skrog skal males, bunn skal bunnsmøres. Mast og bommer skal ha en omgang med pussepapir og lakk.

Bytte dørk i styrehus, samt salong.

Her finnes per idag gammelt gulvbelegg som ikke ser noe særlig ut. Blir nok ekte skipsgulv i styrehuset og "Skipsgulvbelegg" i salongen.

Bytte varmtvannsbereder, ettersom den som står i er defekt.

Reparere dieselvarmer

Hva som er galt aner jeg ikke ennå

Bytte TV antenne og skaffe nytt tv ombord

montering av landstrøm

Montering av nytt kokeapparat

Alt av tauverk i riggen skal byttes (er en god del meter)

og alt av skjøtepunkter og tauverk fra seil skal rigges om slik at skuta blir mer anvendelig for seiling.

Med vennlig hilsen

PIP

Har man ikke alltid noe man skal gjøre med båten da :smiley: råker man opp for ideer så må man bare skaffe seg noen kataloger med masse duppeditter som man kan få kjøpt :wink:

-Vi skal trekke om alt av puter og madrasser under dekk har allerede lagd et nytt bord som kan senkes ned i mellom benkene

-montere ny vanntank vask kraner pumpe og alt tilbehør inkludert skroggjennomføring.

-Jeg skal kjøpe ett forbruksbatteri til med en batterivender

-montere håndrekker på dekk

-Legge lydisolasjon oppe på dørk(blyplater) med belegg over.

-Montere nytt ekkolodd med innvendig giver.

-Montere dreggboks

-Montere et par nye lamper uder dekk

-Montere ny stereo med høytalere

-Noen instrumenter og ekstra strømuttak blir det sikkert

-Bytte sjekke tankmåler da denne viser 1\2 tank når den er tom?

-Bytting av anoder impeller dieselfilter og luftfilter

-ellers vanlig vårpuss med stoffing noe som blir gjort vært år

Redigert av Espen C (see edit history)

Hei,

Vi kjøpte oss ny båt i høst en 97 mod Sea Ray 240 med Steyr 246 diesel.

Her min foreløpige liste over ting som vi ønsker å gjøre før sesongen. Som kan ses er jeg alt i gang men det er nok en viss fare for at listen kommer til å øke etter hvert :lol:

Oppgave / Fremdrift

Montere batterier i nye kasser / 100%

Ny folie på instrument panel / 100%

Skifte tankmåler / 100%

Montere oljetrykksmåler / 100%

Fikse trimplan / 100%

Fikse ute dusj / 100%

Montere nye lanterner / 100%

Opprydding i det elektriske / 80%

Montere fast batterilader / 40%

Montere elektrisk toalett / 40%

Montere septiktank / 10%

Montere nye gjennomføringer til toalett / 10%

Bygge om til åpen pulpitt

Ny kalesje / Leveres mars 07

Støyisolere motorrom

Lage ny bordplate til salong

Lage nytt bord til uteplass

Tette lekkasje i kabin

Trekke om sofaputer i salongen / Usikker på om det blir i år

Vårpuss, bunnstoff og service på drev

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Skulle ha fått lagd meg en badeplattform, slik at jeg har et sted å gjøre av jolla når vi ikke er på tur! Lite vits i en jolle som ligger i garasjen hele sesongen...

Ellers er det alltid en del å ta tak i, motorrommet skulle ha vært shinet opp litt, benkeplaten på pantryet skulle ha vært lakket, rustne skruer på vindskjermen må borres ut og erstattes med syrefaste etc. Og så skulle jeg vært en tur på slipp for rengjøring og bunnsmøring.

Men ellers sitter jeg for tiden mest og leser i boken Lune havner, og drømmer om sommerens utflukter i Ryfylke... :cool:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Ser at det er mange som liker å pusse på ting i båten på vinterstid; jeg er ei noe unntak av regelen.

Så langt har jeg gjort følgende:

- Skiftet en del elektrisk

- lagt opp antenne kabel

- investert lanternemast til hardtop`en

- lagt opp rør til defroster i vinduet for skipper

- skiftet slanger til dassen

- tatt ut og gjort grundig ren dassen ( fytti hæ..... for en drittjobb :puke:

- kastet den gamle septikktanken og satt inn helt ny som er større og som har fått montert giver for nivå i tank

- røsket ut dårlig støymatter i motorrommet

- tatt ut gear til overhaling

- oljet hele forkabinen

Det skulle vel dekke det meste over hva jeg har gjort så langt men listen fortsetter jo selvfølgelig på hva jeg har igjen:

- ny isolasjon 5 cm porolonmatter i motorrom

- nye skroggjennomføringer

- lakke treverk

- montere giver og rydde opp i dårlige vannslanger for ferskvannet i båten - les skiftes ut

- montere sjøvannsfilter

+ alt som også skal gjøres før båten skal sjøsettes med tanke på pussing av finish / polering og bunnstoff samt anoder og gå over alt tauverk med mer før en ny sesong kommer.

Det som er så gøy med å være båteier er at du hele tiden finner noe nytt å pusle med når du setter deg ned i båten - slik er det hvertfall med meg. Ikke er det farlig heller å prøve seg litt. Husk bare rekkefølgen på hvordan du tar ting fra hverandre og sett ting sammen igjen motsatt av hvordan du tok det ut. Skader ikke å være litt pirkeete heller. Det er ikke så vanskelig å få til et fint resultat hvis du er litt tålmodig.

Vel,

Ny VHF med DSC og GPS oppkopling til ny mottaker er på plass..., og ekstern høytaler er koplet opp. Den gamle skal monteres på flybridgen når været blir litt varmere... (da får vi fult ut to separate systemer og opplegg som backup).

New_VHF_small.JPG

Gammel GPS og Ekkolodd demontert Old_GPS_Echo_small.JPG

Kompressor og opplegg for gemmelt kjøleskap skal fjernes, nytt putetrekk, nytt automatisk/manuelt brannslukkningssystem i maskin rom skal inn.

Pluss vårpuss, zink, bunnstoff osv., Stadig nye ting som kan/skal gjøres med den modne damen vår :smash: , men det er jo litt av sjarmen... :cheers: .

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Gjøreliste for With Vitsi:

-Litt fiksing av lakken

-Ta ut stolryggene, pusse ned og lakkere på nytt

-Sette på aluminiumsfolie på dashen

-montere knop og turteller

-montere feste for håndholdt GPS(Garmin 60C)

-Ny kontrollboks med kabler skal monteres (yamaha)

-Ny motor skal settes på (yamaha 25 orgin)

Ikke så forferdelig mye, men nok å gjøre for ei helg...

Gjøreliste for saga 20

- Ta ut alt treverk -Ferdig

-Lage nytt

-Vaske motor og lakkere litt på den

-En skikkelig vask!

Så skal båten selges...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...