Jump to content

Hva skal skje med båten til våren?


C-marine

Recommended Posts

:flag: Jeg er nokså fersk på dette her har skrudd bil for det meste før,men nå en litt annen verden.Jeg har kledd skaper utvendig med 4m teak og tatt det inn og olja/lakket.har rensket opp gulvet og gjort klar til nytt bellegg.Tatt ut nesten en bærepose med for mye ledninger til det elektriske,bare hang og slang.Holder på og gjør om panelet nå bytter bryterpanel og skal legge teak på innstrumentborde.Pluss att jeg spørr hele tiden ute på her om ting som jeg skal gjøre etter hvert. Og når det blir varmere skal jeg lakke skroget.Koser meg glugg ihjel.Kjøpte båten i høst av en som ikke brukte båten på grunn av kona ikke likte båt.Mvh Bjørn

Jeg er også en klakkør og er stolt av dette.

Link to post

Rydde i garasjen.

 

Skulle egentlig montert en juksamaskin på dekket allerede, men det blir nok ikke ferdig før utpå våren. Den krever mye strøm, og jeg skulle helst fått skikk på det elektriske, lading etc. Mulig jeg støper et lite skap på dekk og flytter hovedbryterne dit slik at jeg slipper å strekke så lange kabler.

 

Skulle også støpt forskjellig før våren, slik som en kasse med lokk for å ha redningsflåte i, og noen sløyekar, fiskekummer etc.

 

Får jeg gjort dette i løpet av våren er jeg fornøyd.

 

Må bare rydde i garasjen først.....

Link to post

Diverse må og kan gjøres:

 

Sy kalesje, der den er ødelagt.

 

Fikse lekkasje på toalett. Plukket det fra hverandre i dag. Syrefast burde være en selvfølge når en monterer toalett :headbang: , må skjære drite(re)n av. Skifte pakninger, evt skifte dass.

 

Pusse ned alt slitt treverk, lakke.

 

Legge ny dørk på toalett.

 

Feste skaikledning der den er løsnet igjen... :cryin:

 

Skifte motorromsisolasjon.

Link to post

-Montere nytt drev og transom, presse/skvise på plass en ny Steyr under luken helt akter på båten.

-Pusse, olje og lakke teak som ser ut til å trenge det. Tar ikke mer enn nødvendig i denne omgang. Men alt som ser pjusk ut er nødvendig.

-Fiffe opp dashbordplater siden det kommer nye instrumenter på plass. Kromring på instrumenter er ikke til å komme utenom.

-Montere to nye sjøvannsinntak til nye motoren, kjøling skal den få plenty av. Hvorfor to? Jo, fordi to inntak minsker utvendig vakuum og minsker sjangsen for at noe setter seg i inntaket.

-Overhale pådragshendel, hvis ikke det bare er teleflexen som må skiftes da. Ting går tregt.

-Osv, lettere å skrive listen etterpå.... :cool:

Link to post
-Montere nytt drev og transom, presse/skvise på plass en ny Steyr under luken helt akter på båten.

--Montere to nye sjøvannsinntak til nye motoren, kjøling skal den få plenty av.

 

Hydrox, jeg snakket med Univa for et par uker siden om deres erfaring med Steyr og Bravo drev og bruk av drevdusj. Det de svarte var at dersom du kjører kjølevann og våt eksos gjennomdrevet som det er ment fra produsent er dette ikke noe problem. De hadde aldri hørt om havari på Bravo drev med Steyr motor som følge av varmgang.

Om du kjører kjølevann til motoren utenom drev vil du da sette på drevdusj? Har du sjekket ut dette?

 

Selv har jeg Bravo 3X som er et forsterket diesel drev. De gamle Bravo III drevene i kombinasjon med stor Yanmar diesel og stor båt hadde etter hva jeg forstår kort levetid.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post

Heisann SF!!

 

Slik jeg har tenkt det vil jeg suge kjølevannet i fra inntak i bunn, rett og slett fordi det skal veldig lite til for å kjøre inntaket i drevet tett. Våt eksos vil gå gjennom drevet slik du beskriver.

Kjølevannslangen som går i fra drevet og inn gjennom transom kommer jeg til å kappe på utsiden og blinde på innsiden. Pumpen i drevet vil da flushe drevet utvendig og gi kjøling. Har en kompis som har gjort dette og det fungerer meget godt, drevet var merkbart kaldere etter kjøring.

Store inntak i bunn er etter min mening klart det beste med tanke på sikker kjøling av maskin. Hvis drevet fisker en plastpose så mister du kjølingen fra drevet og disse maskinene blir garantert sinnsykt fort varm uten kjøling. Det kan godt hende dette er flisespikkeri i fra min side, men velger å gjøre det slik.

Link to post

Så du har tenkt på det med andre ord :wink: Jeg tror jeg beholder systemet originalt som det er. Så lenge du har ferskvannskjøling, temp.måler og alarm på høy temp så er du godt gardert mot tilstoppet inntak. Det vil gå litt tid fra saltvannet forsvinner til motoren overoppheter.

 

Problemet er større på en direktekjølt motor (saltvannskjølt) når vannet forsvinner her er det full stopp og stor sannsynlighet for motorhavari.

 

Det hører med til historien at jeg har hatt båt med drev og kjølevannsinntak i drevet i 7 år nå uten å oppleve noen form for tiltetting av inntak. Hadde et tilfelle der jeg fikk lekkasje i en slangekobling mellom sjøvannspumpe og drev. Effekten av dette var at sjøvannspumpe sugde luft og kjølingen forsvant. Jeg fikk varsel om dette på temp.måler og drog av på gassen. Ingen dramatikk og lett og utbedre.

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post

Så lenge systemet funker som det skal hos deg SF så behøver du ikke gjøre noe med det. Lærte av gamlegutta i maskinistyrket at man ikke roter med noe som funker, men om du skal lage noe nytt så gjør du det slik at det garantert funker. Men maskiner med ferskvannkjøling koker fort de og, var en plage på en båt jeg jobbet på tidligere. Slo vi luft i inntaket til generatorene hadde jeg ikke mange minuttene på å bytte generator. Resultet var flere ganger inntenst mørkt lys i hele båten... Lite popp...

Link to post

Rett og slett imponerende å se at folk forlenger båten for å kurere "trefotsyken", da er man jaggu meg glad i båten...!!!

 

Stoler ikke helt på slike alarmer jeg SF, og ikke har jeg øyne plantet på tempen når jeg kjører i 30+. Kikker i ny og ne, men det er jo som regel midt i mellom ny og ne ting skjer. Murphys lov...

Redigert av Hydrox (see edit history)
Link to post

1 Skru ut salongbordet, demontere det, lage klaff på bordet. Trangt på innersiden av bordet.

Mulig lage nye bordstøtter for mulighet til å senke bordet. Blir da en ekstra sengeplass

 

2 Ellers montere gassalarm, som pr d.d er innkjøpt, og delvis montert.

 

3 Ellers skal den på land i mai, sjekkes, vaskes, rubbes, poleres og olje teaken(litt usikker på det siste)

 

4 Nye overmadrasser, lagde det i fjor fra Jysk. Men ser for meg enten Jensen eller fra Bedflex nå.

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Link to post

Jeg er ikke så gammel men har alikevell planer for sesongen.

1. Nytt lag med gelcoat (hvis nødvendig).

2.Legge på racing bunnstoff.

3. Vaske vekkk alle merker på pongtongene.

4. Lage nye fortøyninger.

5. hjelpe pappa med å sette istand hans båt!

Båter: Yamarin 4410/ Yamaha 40hk, Gplast 700SE/yanmar 120hk, Andunge/seil, Aquaquick MS 300/5hk tohatsu

 

Enda en med båt lappen!

Link to post

Har enda et spørsmål. Det er mange båt eiere som ikke begyner å sette båten sin istad uka før de skal settes ut. Hvordan er det å jobbe i motor rom og på skroget når båten ligger på vannet?

Båter: Yamarin 4410/ Yamaha 40hk, Gplast 700SE/yanmar 120hk, Andunge/seil, Aquaquick MS 300/5hk tohatsu

 

Enda en med båt lappen!

Link to post
Har du erfaringer Suzuki? Jeg vil gjerne høre.

 

Høre om erfaringer ? Selvsagt gjøres løpende vedlikehold mens båten ligger i sjøen ? Hva er det du mener egentlig ? Om det er mulig å stå på brygga og vaske eller polere skroget ? Om det er mulig å bytte et filter når båten ligger i sjøen ?

 

Selvsagt er dette mulig. Om det er praktisk, hensiktsmessig eller tidsbesparende er en annen sak,men alt er mulig.

Har f.eks gjordt utbedringer på masta mi, mens båten lå i sjøen. Ikke veldig praktisk, men helt gjennomførbart.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Det jeg mente var utbedringer på gelcoaten og lignende og om sånne ting var lurere å gjøre på sjøen

 

Hva slags utbedringer ?

Vasking ?

Polering ?

Rubbing ?

Omlakkering ?

 

Husk; du får svar som du spør. Førstnevnte går helt greit, de to i midten går greit med litt ekstra arbeid, sistnevte er kanskje bedre å utføre på land...

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post

Svært mange tråder tar opp spørsmålet om sink-anoder på båten.

Etter at jeg har fått båt med separat bryter for minus fra batteriet til det elektriske systemet ombord mener jeg at tæringen på anodene har blitt atskillig mindre enn tidligere.

Jeg vil anbefale at flere forsøker separat av/på bryter også på minusledningen fra batteriet ombord.

Jeg har planlagt å montere en "saftig" sinkanode på akterspeilet under vannlinjen, som jeg deretter skal koble til jord om bord.

Leter etter en stor sinkanode, setter pris på eventuelle adresser.

Sink er jo i utgangspunkjtet ikke spesielt kostbart.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...