Jump to content

Hva skal skje med båten til våren?

C-marine

Recommended Posts

roaldbj; du nevte i en annen tråd; hvorfor gjør ikke produsentene dette ( egen minusbryter )

Til det er mitt forslag; de har ikke god nok kompetanse.

Noen annen grunn kan jeg ikke se. Har forresten aldri sett noe sted at dette har blitt foreslått som tiltak mot galvanisk tæring heller. Synes jeg var veldig smart når jeg fant på dette helt på egenhånd :smiley:

Båtprodusentene støtter seg kanskje på antikvarisk kunnskap fra ingeniører som ble utdannet før dette med korrosjon ble et alvorlig problem ? Eller hva veit jeg. Tror ikke de gjør dette for å være vanskelige...

Suzuki

No boat needed..

Suzuki,

du er jo svært oppdatert på det meste - slik jeg mener å ha registrert her på BP.

Jeg forstår heller ikke hvorfor båtprodusentene er så konservative i sine løsninger når det gjelder elektrisk anlegg ombord i fritidsbåter. Det virker på meg som at de er mest opptatt av møbelmessige/designmessige forhold. Når jeg stiller spørsmål til produsentene om størrelse på ror, plassering av ror, størrelse på trimflaps, plassering av trimflaps o.a. får de ofte et fjernt blikk. Denne observasjonen skal testes ut påny i mars på messa på Lillestrøm.

Jeg skulle ønske at noen ville ta seg bryet med å undersøke om galvanisk og annen form for tæring blir mindre ved å avbryte all kontakt mellom batterier/strøm ombord og selve fartøyet. Inntil dette skjer vil jegt fortsette med å koble fra strøm både på minus og på pluss siden. En noe annen ting er at jeg opp gjennom årene har observert flere båteiere som har en form for lett overslag i dekkspluggene til lanterner slik at når hovedlanternene tennes, blir det også svakt lys i ankerlanternen.

Det er for meg åpenbart at dette tyder på "svake" overslag i det elektriske systemet.

Jeg observerte en gang en fritidsbåt hvor bruk av hornet ble ledsaget av blinking i såvel sidelanterner som topplanterne og ankerlanterne. Antar at dette ikke var montert forskriftsmessig.

Har ikke all verdens planer for vinteren og våren, men ny tv/radio antenne skal på plass. :smash:

Landstrømanlegget skal utvides med to nye kontakter.

Ellers blir det vanlig service og vedlikehold på motor og gear.

Nytt bunnstoff skal det også bli.

Litt pussing og lakkering av treverket hører med. :wink:

Aldri en dag uten båt.

Medlem KNBF. NSSR. Båten reg. i Skipsregisteret og Småbåtregisteret

Hydrox skrev:
Rett og slett imponerende å se at folk forlenger båten for å kurere "trefotsyken", da er man jaggu meg glad i båten...!!!

Stoler ikke helt på slike alarmer jeg SF, og ikke har jeg øyne plantet på tempen når jeg kjører i 30+. Kikker i ny og ne, men det er jo som regel midt i mellom ny og ne ting skjer. Murphys lov...

Det var ikke for å kurere trefotsyken at jeg forlenget båten. Grunnen var at jeg ville ha rett aksling ut fra motor istedetfor vinkelgir hvor virkningsgraden er mindre. Hadde også valget med hekkagregat men de ble for liten for motoren. Scania hadde et drev som het Hydrop 25 og 100, men de er dessverre ikke i produksjon lenger. De hadde en fordel med trekkende propell istedenfor skyvende.

Foruten den årlige rutinen med bunnsmøring, boning mm, skal det gjøres føgende :

Monter ny kallesje ( Bestilt hos Sagen og leveres i god tid før påske )

-Montere jordingsplate ( Slik at jeg lovlig kan fjerne landjord )

-Skifte ut ankervinsjen ( Den gamle har gjort sinn nytte )

-Overhale baugtrøster ( Misstenker børstene for å være slitte )

Ser heller ikke bort fra at en ny radar skal på plass, da den gamle er av gammel god årgang, fra da båten var ny..

:rolleyes::rolleyes:

roaldbj skrev:
Jeg forstår heller ikke hvorfor båtprodusentene er så konservative i sine løsninger når det gjelder elektrisk anlegg ombord i fritidsbåter

Uten ønske eller vilje til å fornærme, tør jeg hevde at ingeniører er den mest konservative yrkesgruppen som finnes.

Dog - er usikker på om enkelte båtprodusenter bruker ingeniører til sine tekniske spørsmål i det hele tatt; eller om all makt er gitt til markedsfolka ( DET stoffet er skikkelig " IN " i år, DE blå stripene MÅÅÅ vi bare ha" og kalkulatorgutta " fjerner vi DEN skruen, sparer vi 1kr pr båt x 2700 båter x 20 sånne punkter = utslag på bunnlinja".

For at endel løsninger er valgt fordi de er billige, rasjonelle og enkle er hevet over enhver tvil.

Dette er forøvrig ikke spesielt for båtmarkedet. Spør en generell elektriker om forskjellen mellom Y og D kobling på en elektrisk motor, og observer svarene du får. :smiley:

Suzuki

No boat needed..

Det hadde vært fint om vi hadde hatt tilgang pål et uavhengig "laboratorium" som kunne undersøkt endel spørsmål som er viktige for oss fritidsbåtførere.

Ingar har ved mange anledninger tatt opp spørsmålet om våre fordommer, bl.a. når det gjelder skifte av ett eller alle batterier ombord.

Jeg synes også at han har gjennomført en forbildelig test av kvaliteten på ulike sink-anoder.

Likeledes hadde det vært fint om noen kunne undersøke effekten av også å benytte hovedbryter på minussiden fra batteriene.

Dersom dette har gunstig effekt på elektrisk korrosjon ombord, vil nok kostnadene til slik bryter fort tjenes inn.

Jeg har stilt spørsmål til båt-selgere om hvorfor det er hovedbryter på jord - men da blir blikket ganske spesielt ( i alle fall etter at de har gitt det innlærte svaret).

Har svært få prosjekter med båten min. Inn med nytt doalett, samt puter og annet løsøre som nå ligger tørt og godt hjemme, justere mastetrim, montere seil, og avgårdekåre. Har nok prosjekter med kåken jeg bor i, så det blir kanskje et prosjekt i seg selv å få brukt båten :smash:

Vårens arbeid er snart i havn.... Ikke lenge nå til det blir lyse ettermiddager og båtturer etter jobb :-)

Utrolig hvor mye tid som går med. Det som i tankene er enkelt og raskt blir pluttselig puttel når en jobber i et trangt lite rom.

Har satt inn forbruksbatteri på 110 A, lagt opp til permanetn lading av forbruksbatteri, har satt inn batterivelger, er nesten ferdig med å montere lys i forcabin og toalett + har lagt opp det elektriske til kontakt til kjøleboks.

Pris omlag 2+++ og så kommer kjøleboks i tillegg. Hvilken jeg kommer til å velge er jeg ikke sikker på ennå, men tipper det blir NAF sin best i test. Den vår holde når vi ikke har mer enn en overnatting i strekk.

Det jeg har igjen er å legge opp til lys i cabin under kalesjen og så tror jeg jammen jeg spanderer på meg et coctailbord også. Da er jeg ferdig og har brukt mer enn det jeg har fått lov til på båt før sesongen trer igang.... :-)

• 2 måneder senere...

For de som ønsker en grundig innføring av dieselfiltrering, står det en utmerket og lang og informativ artikkel i februarnummeret 2007 av Passagemaker, side 118 - 125. Dette er en av de grundigste artikler jeg har lest i senere tid i et båtblad.

Ellers er det i samme nummer en informativ artikkel om vindusrammer til fritidsbåter.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...