Jump to content

Hk/Nm


Baisiken

Recommended Posts

Med giring og propell tilpasset motoren skal to motorer med samme effekt fint klare samme hastighet.

 

Det er litt feil med noe sannhet hvis dreimomentet er forskjelligt, sees lett på 4T og 2T utenbordsmotorer.

 

Er båtene rigget etter maxfart i tørrvekt så går de nok mulig likt i toppfart men aviker man ifra vekten og tar med ekstra passasjerer så slakker den båten av i fart som har lavest dreimoment.

Link to post

Dette er kanskje ikke den korrekte tråden å ta opp spørtsmål om propell-størrelse, men jeg forsøker likevel:

 

Jeg har 2 x Yanmar 6 LYA STE ombord som på gearkasse yter 340 HK hver, gearutveksling 1 : 2.

 

Det er satt på to propeller 22 x 23.

 

Produsent annonserer på det amerikanske markedet med toppfart 26 knop.

 

Båten vår går "rett opp" i 26 knop, uansett hvor stor last vi har (ca 12 tonn) og uansett værforhold.

 

Vi får ganske fort topp turtall, som max er omlag 3300 rpm.

 

Spørsmålet er om vi har for "lette" propeller.

 

Imildertid er jeg overrasket over dieselforbruket, det ligger i snitt på ca 4 l/nm med snittfart på 18 knop.

 

Spørsmålet er om større propeller kanskje vil øke dieselforbruket på den hastigheten vi som regel anvender.

 

Det kan synes som om hastighet på 18 knop gir maksimal utnyttelse av motorens dreiemoment.

Link to post

Nei, du har nok korrekte propeller, en bør oppnå 3300-3400 rpm på max.

Jeg har 6LY2 som yter 407 propellakselhester og 22x29 propeller.

Merker også svært lite fartsforskjell ved ulik vekt.

Jeg reagerte også på at motoren drar veldig lett opp til max rpm.

En trenger liksom ikke å hale ut de siste omdreiningene av motoren.

Det skyldes nok det ekstremt høye dreiemomentet.

6LY2 holder faktisk oppi 1000 Nm helt til max rpm.

Topper nesten 1200 Nm på 2500 rpm.

Jeg marsjer normalt på rundt 2600-2800 rpm.

Redigert av jolo (see edit history)

 

 

Link to post
Med giring og propell tilpasset motoren skal to motorer med samme effekt fint klare samme hastighet.

Sorry du tar feil

 

Har vært eier av to like biler (samme årsmodel) en med 90hk bensin og en med 75 hk diesel. Begge hadde samme gearkasse og dermed samme utveksling.

 

I samme bakke klarer dieselmotoren å dra bilen med en liten henger i 5. gir. Bensinmotoren klarer såvidt å dra tom bil i 4. gir og med hengeren på må du ned i 3. Toppfart på bil med dieselmotor i 5. gir ligger høyere enn hva bensinmotoren klarer i 3. gir.

 

Prinsippet her blir akkurat det samme som for en planende båt

Link to post

Som andre allerede var inne på: i teorien er det giret som konverterer fint dreimoment og turtall til akkurat det du trenger og beholder effekten.

 

Men det er bare teorien. I praksis har du bare 1 utveksling i båten, kanskje 3-7 pluss momentvandler i bilen. Det er der ulikheten mellom bensin og diesel kommer inn.

Link to post
No får vi tenke oss litt om.

 

En disel HK er lik en bensin HK.

 

Ein disel NM er lik ein bensin NM.

 

Hviss dette ikkje er tilfelle, så får den som hevdar noko anna melda seg, for då er vi klar for ein ny Nobelpris i fysikk.

Du har helt rett.

 

Forskjellen er at på en dieselmotor er antall Nm høyere enn på en lignende bensinmotor. I tillegg kommer maks. Nm på lavere turtall enn på bensinmotoren. Det er her forskjellen ligger. Derfor må du ha en bensinmotor med flere HK for å samme dreiemoment som en dieselmotor gir på f.eks 2000 Omdr.

Link to post

Ja no bygynner vi å verta enige.

 

Det vi i realiteten snakkar om når det gjeld forskjellen på bensin og disel er at karaktrestikken på motorane er ulik.

 

Maks dreiemomnt behøver ikkje nødendigvis koma ved eit lågare turtall på diselmotoren.

 

Grunnen til at diselmotoren no til dags får ein så gunstig karaktrestikk er all elektronikken og commam rail teknologien.

Men trenger do 200 HK ut av motoren for å få båten til å gå i 20 knop, er det det same om motoren går på bensin eller disel.

Link to post
Sorry du tar feil

 

Har vært eier av to like biler (samme årsmodel) en med 90hk bensin og en med 75 hk diesel. Begge hadde samme gearkasse og dermed samme utveksling.

 

I samme bakke klarer dieselmotoren å dra bilen med en liten henger i 5. gir. Bensinmotoren klarer såvidt å dra tom bil i 4. gir og med hengeren på må du ned i 3. Toppfart på bil med dieselmotor i 5. gir ligger høyere enn hva bensinmotoren klarer i 3. gir.

 

Prinsippet her blir akkurat det samme som for en planende båt

 

At bilene hadde samme girkasse og samme utveksling høres merkelig ut, hva slags bil prater du om?

Forøvrig må utvekslingen være FORSKJELLIG på de to motorene for å få samme effekt til hjulene, og effekt til drivhjulene er det eneste som har noe å si!

 

Kan jo nevne at jeg for tiden kjører rundt i en bensinbil med ca 180hk, denne kjører ring rundt en like tung bil med dieselmotor og ca samme effekt og vekt.

 

Det du skriver her stemmer på ingen måte med realitetene om man har utveksling tilpasset hver enkelt motor, som jo er et must!

Link to post
Ja no bygynner vi å verta enige.

 

Det vi i realiteten snakkar om når det gjeld forskjellen på bensin og disel er at karaktrestikken på motorane er ulik.

 

Maks dreiemomnt behøver ikkje nødendigvis koma ved eit lågare turtall på diselmotoren.

 

Grunnen til at diselmotoren no til dags får ein så gunstig karaktrestikk er all elektronikken og commam rail teknologien.

Men trenger do 200 HK ut av motoren for å få båten til å gå i 20 knop, er det det same om motoren går på bensin eller disel.

De nyeste bensinmotorene ihvertfall til biler har fått maks Nm på et lavere turtall en tidligere spesiellt hvis de har turbo. Fortsatt ligger dieselen foran. I båt er det sjelden med turbo og bensin ( hvis det finnes?) og da ligger fortsatt dieselen langt foran i å ha maks Nm på lavt turtall.

 

Det er ikke bare commonrail og elektronikk som gjør dette, men det hjelper.

 

Fortsatt har dreiemoment betydning for hvilken maks fart båten kan få. HK tallet betyr mer for hvor for den akselrerer.

Link to post
At bilene hadde samme girkasse og samme utveksling høres merkelig ut, hva slags bil prater du om?

Forøvrig må utvekslingen være FORSKJELLIG på de to motorene for å få samme effekt til hjulene, og effekt til drivhjulene er det eneste som har noe å si!

 

Kan jo nevne at jeg for tiden kjører rundt i en bensinbil med ca 180hk, denne kjører ring rundt en like tung bil med dieselmotor og ca samme effekt og vekt.

 

Det du skriver her stemmer på ingen måte med realitetene om man har utveksling tilpasset hver enkelt motor, som jo er et must!

VW vento 1995

 

Grunnen til at du kjører ring rundt dieselbilen er at du utnytter turtall og forskjellige gir ettersom det passer bilen. Prøv å kjøre begge bilene i samme fart og turtall F. eks 1500 omdr. Akselerer samtidig uten å skifte gir så ser du hva som skjer. Har du turbo på bensinmotoren berger du kanskje skinnet rimelig bra.

 

Husk, du har bare ett gir på en båt.

Redigert av Kurt (see edit history)
Link to post
VW vento 1995

 

Grunnen til at du kjører ring rundt dieselbilen er at du utnytter turtall og forskjellige gir ettersom det passer bilen. Prøv å kjøre begge bilene i samme fart og turtall F. eks 1500 omdr. Akselerer samtidig uten å skifte gir så ser du hva som skjer. Har du turbo på bensinmotoren berger du kanskje skinnet rimelig bra.

 

Husk, du har bare ett gir på en båt.

 

At jeg har bare ett gir er greit, og da må det giret være tilpasset motoren. Altså må giringen være optimal for den aktuelle motoren!

Så lenge det er det vil en dieselmotor og en bensinmotor gi den samme toppfarten, men muligens forskjeller i aksellerasjon, avhengig av karakteristikken til de ulike motorene.

 

Min forrige bil (med bensinmotor) har forøvrig 465Nm ved 3100rpm, og kun 243hk.

Link to post
At jeg har bare ett gir er greit, og da må det giret være tilpasset motoren. Altså må giringen være optimal for den aktuelle motoren!

Så lenge det er det vil en dieselmotor og en bensinmotor gi den samme toppfarten, men muligens forskjeller i aksellerasjon, avhengig av karakteristikken til de ulike motorene.

Nå nærmerer vi oss kjernen. Men fortsatt har du bare én utveksling og får maks effekten ut ved kun en eneste gitt kombinasjon av turtall og dreiemoment. Dersom du hadde et ekte trinnløst gir så ville forskjellen mellom B & D være borte. Men hvem har dette?

 

Forøvrig var det noen lenger oppe som etterlyste HVORFOR det er sånt - se her.

Link to post
Sorry du tar feil

 

Har vært eier av to like biler (samme årsmodel) en med 90hk bensin og en med 75 hk diesel. Begge hadde samme gearkasse og dermed samme utveksling.

 

I samme bakke klarer dieselmotoren å dra bilen med en liten henger i 5. gir. Bensinmotoren klarer såvidt å dra tom bil i 4. gir og med hengeren på må du ned i 3. Toppfart på bil med dieselmotor i 5. gir ligger høyere enn hva bensinmotoren klarer i 3. gir.

 

Prinsippet her blir akkurat det samme som for en planende båt

 

Hvilket turtall har du i 5. gir i denne bakken med hengeren på? Du henter dine 75 dieselhester på et mye lavere turtall enn bensinmotoren henter sine 90hk.

 

En bil som trekker med 90hk drar en henger opp en bakke fortere enn en bil med 75hk uavhengig av om det er bensin eller diesel. At du derimot må gire ned med bensinbilen for å hente disse hestene tror jeg på. La oss si at du i denne bakken i 5. gir har 2800rpm. I dette turtallområdet yter dieselbilen antakeligvis mere hester enn samme bil med bensinmotor. Dermed går det fortere opp bakken i dette giret dieselen, MEN! Still opp med to biler med samme vekt der den ene yter 75hk og den andre yter 90hk og jeg kjører fra deg med 90hestern når som helst!

Link to post
Hvilket turtall har du i 5. gir i denne bakken med hengeren på? Du henter dine 75 dieselhester på et mye lavere turtall enn bensinmotoren henter sine 90hk.

 

En bil som trekker med 90hk drar en henger opp en bakke fortere enn en bil med 75hk uavhengig av om det er bensin eller diesel. At du derimot må gire ned med bensinbilen for å hente disse hestene tror jeg på. La oss si at du i denne bakken i 5. gir har 2800rpm. I dette turtallområdet yter dieselbilen antakeligvis mere hester enn samme bil med bensinmotor. Dermed går det fortere opp bakken i dette giret dieselen, MEN! Still opp med to biler med samme vekt der den ene yter 75hk og den andre yter 90hk og jeg kjører fra deg med 90hestern når som helst!

I den aktuelle bakken har jeg 2000 omd. på dieselmotoren. Da yter den langt fra 75 hester, men dreiemomentet er på topp.

 

Det er klart du kjører fra en 75 hester med 90hk hvis du bruker girene. Prøv en sammenligning mellom to biler ved bruk av ett gir slik det er i en båt. Og da gjerne i motbakke slik en båtmotor må slite. Det er da du får en reell sammenligning.

Link to post
I den aktuelle bakken har jeg 2000 omd. på dieselmotoren. Da yter den langt fra 75 hester, men dreiemomentet er på topp.

 

Det er klart du kjører fra en 75 hester med 90hk hvis du bruker girene. Prøv en sammenligning mellom to biler ved bruk av ett gir slik det er i en båt. Og da gjerne i motbakke slik en båtmotor må slite. Det er da du får en reell sammenligning.

 

Om du da sørger for at det ene giret du har er optimalt i forhold til fartsområde og motor har du en riktig sammenlikning, og motoren med flest hk vil dra greia raskest.

 

Om du påstår noe annet foreslår jeg at du starter med bilproduksjon, du vil få bilene her i landet til å bli vesentlig billigere, vi trenger vel ikke mer enn en 15-20hk..

Link to post
Her har vert mange ulike syn, men ingen har vel kunne fortelle kvifor ein bensinmotor har eit lavare dreiemoment i forhold til ein dieselmotor med samme HK.

Steinar

 

Forskjellen kan vel forklares i forskjell i "Arbeidstrykk" , en diesel med høyere kompresjon (og overlading) vil ha høyere trykk som trykker stemplene ned hver gang - og dermed mer dreiemoment. Skader heller ikke at dieselen antenner og utnytter drivstoffet bedre.

 

Den andre hovedkomponenten som avgjør en motors ytelse er fyllingsgrad, eller volumetrisk effektivitet på ingeniørspråk. Dvs mer luft inn = mer drivstoff kan forbrennes , og dermed høyere dreiemoment.

 

Kanskje noen her med ingeniørbakgrunn som kan utdype/korrigere om nødvendig?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...