Jump to content

Ekkolodd hekksvinger montert innvendig?

Mariell

Recommended Posts

Har en kamerat som har ett Hummerbird 500c ekkolodd med hekksvinger.

Han har veldig liten lyst på å ha den montert akterut. Så han lurer på om det er mulig å montere den i en boks fylt med vann som blir støpt fast i skroget innvendig.

Det er snakk om ett masivt skrog. Ikke noe Divicell kjerne etc.

Redigert, trykte på legg inn tasten litt for tidlig.

Er det noen som har gjort tilsvarende, eller vet om signalene til en hekksvinger er mye svakere enn en svinger som er beregnet for innvendig montering?

Slik at han vil få for svake signaler til at dette kan brukes?

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Han har veldig liten lyst på å ha den montert akterut. Så han lurer på om det er mulig å montere den i en boks fylt med vann som blir støpt fast i skroget innvendig.

For 500kr får han kjøpt seg en ny innvendig giver til dette ekkoloddet,

den utvendige giveren er nok ikke bygd for å lese igjennom skroget.

http://www.bilradioservice.no/download.php...624d6fd1e81d521

Redigert av Espen C (see edit history)

Det skal faktisk gå helt greit. Er ikke noe problem å teste ihvertfall. Ta en god klatt med smørefett som du gnur svingeren ned i. Pass på at det ikke kommer luft imellom. Da finner du fort ut om det er luftbobler i skroget der du ønsker å ha svingeren. Dersom denne testen funker greit er det bare å gjøre skikkeli' reint for fett, blande seg en god klatt med Aralditt eller annen 2-komponent med tilsvarende egenskaper og gnu det i hop. Sliter du litt med vinkelen på skroget ifht svingeren kan du lage deg en liten forskaling av en ispinne eller noe annet som ikke smelter vekk av limet, så holder du støypen på plass.

Et lite triks når du blander Aralditt er å røre blandingen veldig forsiktig sammen. Da unngår du å røre inn luftbobler i limblandingen. Hvis du alikevel skulle få en del luftbobler i limet kan dette kokes ut med varmluftspistol.

Håper dette var til hjelp. Har selv sjekket denne problemstillingen med Belanor for en kunde.

Lykke til! :fishing:

I prinsippet er det ikke noen forskjell på en hekksvinger eller en vanlig svinger i forhold til signaler som sendes og mottas. Fysisk fasong kan saktens bety noe.

Derfor kan godt en hekksvinger monteres innvendig som en annen svinger.

Svingeren festes til skroget på ett mest mulig vannrett og plant sted på skroget som ikke er spesielt utsatt for

luftbobler eller vibrasjon under gange.

Er dette en plastsvinger kan denne støpes til skroget med Araldit eller annen tykkflytende epoxy.

Her er det særdeles viktig å unngå luftblærer i støpemassen. Det regnes vanligvis et effekttap på 10-20% ved å montere svingeren på innsiden kontra utsiden av skroget.

Det går helt fint, er bare å lime den fast med et godt lag sikafleks, men pass på så det ikke blir luftbobler i mellom. Jeg har montert minst 20 ekkolodd på den måten, og erfaringene er faktisk at det stort sett fungerer enda bedre enn de utvendig monterte, men at de blir upresise på dypt vann (100-150 meter og dypere). Hvis du legger på et tjukt lag sika og presser den godt nedi, så går det helt fint.

Har blitt skrevet mye om dette her på båtplassen. Kikk på emneoversikten så finner du mye å lese.

Kortversjonen er slik jeg har oppfattet det at svingere til hekkmontering egner seg godt til å montere innvendig. Da på måten beskrevet over eller i et avkappet rør eller lignende fylt med olje (ikke motorolje).

Det er kun om du er interessert i å utnytte giverens yttergrenser du vil få gevinst ved å montere den utvendig eller å skifte til innvendig giver.

Er det noen som har gjort tilsvarende, eller vet om signalene til en hekksvinger er mye svakere enn en svinger som er beregnet for innvendig montering?

Ikke bare har det blitt gjort før, vi har til og med flere emner om det fra før:

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=11378

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=19038

Kan tenke meg å slå trådene sammen...

Det går helt fint, er bare å lime den fast med et godt lag sikafleks, men pass på så det ikke blir luftbobler i mellom. Jeg har montert minst 20 ekkolodd på den måten, og erfaringene er faktisk at det stort sett fungerer enda bedre enn de utvendig monterte, men at de blir upresise på dypt vann (100-150 meter og dypere). Hvis du legger på et tjukt lag sika og presser den godt nedi, så går det helt fint.

Hvorfor monterer du utvendige givere innvendig når det fins innvendige givere som er beregnet på dette :confused: og hvorfor selger de da forskjellige givere :confused:

Man kan vel si det sånn som at "en svinger er en svinger". Men ettersom det er hensiktsmessig å plassere svingerene forskjellig i forskjellige båter blir disse produsert i forskjellige "kapslinger" eller "oppheng"...dere skjønner hva jeg mener.

Så "huset" til en innvendig svinger er derfor annerledes fra en hekkmontert.

Grunnen til at det blir montert en del hekksvingere innvendig er nok at produsentene ofta lager ferdige pakker med medfølgende hekksvinger til en gunstig penge.

Hvorfor monterer du utvendige givere innvendig når det fins innvendige givere som er beregnet på dette :confused: og hvorfor selger de da forskjellige givere

Jeg monterte min utvendige giver innvendig for det var det jeg fikk tak i den dagen jeg kjøpte det.

Limte fast en kopp som jeg fyllte med olje, desverre ble det ikke tett så olje rant ut.

Smeltet så stearin som jeg fylte i boksen og dette fungerer som bare det. Måler dybder på over 270 meter.

Båten har sin faste plass i hagen.......

:fishing:

Redigert, trykte på legg inn tasten litt for tidlig.

Ja dette går kjempe fint jeg har den i en boks med matolje i bånn som jeg har satt den fast med sika,Ikke noe problem jeg hadde heller ikke lyst til og feste den ute i fall jeg selger båten.Jeg ser bånn forhold og fisk og det som trenges med dette. Mvh Bjørn

Redigert av Hasla 26 (see edit history)

Jeg er også en klakkør og er stolt av dette.

Det går bra. Har samme opplegg i min snekke. Satt fast svingeren i en god kladd med Sika. Et lite tips der: smør inn selve giveren med en tynn hinne av Zalo før du presser den nedi Sika'en. Da er det mye enklere å flytte givere, hvis det skulle bli nødvendig.

Spørs selvfølgelig hvor kresen han er i forhold til dybdevirkning. Noe tap av signaler må du regne med når man montere på denne måten. Antageligvis mister han bunn ved 120m istedenfor ved 170m.

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Går helt flott dette! Jeg har selv hekksvinger montert innvendig, i en god klatt blå Araldit. Måler på en god dag dybder helt ned til 265 meter, og viser både store og små fisk når jeg en skjelden gang i blant kommer i nærheten av dem.

Ellers er det ingen forskjell på innmaten, kun fasongen på plasten de er støpt inn i. Grunnen til at jeg har hekkgiver nå, er rett og slett at jeg fikk med et brukt lodd med hekkgiver når jeg kjøpte båten. Til den forrige båten kjøpte jeg innvendig giver, men hekkgiveren virker vel så fint!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Åsaken til at det går rimelig greitt å montere svingeren innvendig, skyldes at tettheten og dermed de akustiske egenskaper eller evnen til å lede akustiske signaler, er tilnærmet like mellom polyester (skroget)og vann.

Ser at Sikaflex er nevnt av flere som festemiddel mellom skrog og svinger.

Dette TROR jeg vil dempe det akustiske signalets evne til å forplante seg ned i dypet.

Denne "gummiaktige pastaen" vil etter mitt skjønn dempe eller isolere de akustiske støtene som svingeren genererer!!??

Er Sikaen anbefalt av noen leverandør av ekkolodd?????

Takk for alle svar.

Skal vidreformidle dem imorgen. Så får han selv velge hvilken måte han vil bruke.

Tror jeg selv hadde gått for epoxylim.

Må se å få han til å bli medlem her på baatplassen.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Vrøvl.

Det er forstemmende at noen som utgir seg for å være profesjonelle kommer med slikt.

Sikaflex er en svært effektiv lyddemper.

Fikk mitt Eagle ekkolodd fra USA i går. I manualen står det beskrevet hvordan man monterer hekksvingeren, som fulgte med, innvendig dersom dette er å foretrekke. Her er beskrevet epoxylim som festemiddel, og det finnes sågår en beskrivelse på kalibrering av loddet etterpå (øyensynlig for å justere for eventuelt tap av effekt gjennom skroget).

mvh tuffff

Vrøvl.

Det er forstemmende at noen som utgir seg for å være profesjonelle kommer med slikt.

Sikaflex er en svært effektiv lyddemper.

Må si meg enig med Mulligan i dette. Uten at jeg kan bygge under denne påstanden med praktiske forsøk, så virker det hele litt ulogisk. Sikaflex er jo veldig fleksibelt sammenlignet med f.eks Aralditt. Og ettersom lyd skapes av vibrasjon virker det ikke hensiktsmessig å bruke et materiale med vibrasjonsdempende egenskaper som festemiddel for en svinger. Men som sagt, har aldri testet dette selv...virker bare ulogisk. Jeg ville ihvertfall ikke smørt på i tykke lag som det skrives over...

Har montert svingeren til mitt ekkolodd innvendig. Svingeren som jeg valgte var beregnet til å moteres innvendig. Det fulgte også med nok epoksy til å feste den med.

Før den ble festet la jeg svingeren i en plastpose fyllt med vann. Den ble så testet forskjellige steder i båten, også under fart. Det var merkbar forskjell i resultat etter hvor den ble plassert, spesielt under fart. Den ble montert der jeg fikk det beste resultatet. Dybdemålingen er maks 190m, som også er oppgitt som maks for mitt ekkolodd. Den viser også stor og liten fisk.

At det å bruke sika er vrøvl er vel å dra det litt langt???

Da jeg kjøpte ekkoloddet jeg har i dag så sa de på verkstedet at jeg uten problemer kunne finne egnet plass med vannpose etc. og så tørke reint og vaske evt. fett og så en god klatt med sika og presse den nedi... De hadde gjort det en masse ganger for kunder som ville ha den innvendig eller ikke kunne/ville dra båten på land for å borre hull.....

Så det går, men selvfølgelig blir effekten noe redusert..... På den annen side er det vel helst grunnene vi fisker på og ikke bunn på 3-400 meter heller......?? Da er det til med hullsag, opprettingsklosser og "godt" med sika for å få det tett... For ikke å snakke om smalere stråle (dyrere svinger) for å finne bunn noenlunde rett under båten.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...