Jump to content

Ekkolodd hekksvinger montert innvendig?

Mariell

Recommended Posts

Det bør brukes et matriale med tilnærmet samme akustisk impendans som i svingeren og skroget for å unngå refleksjoner som vil redusere effekten og skape mer støy i overflaten (surface clutter) Et veldig tynt lag med sika vil sannynligvis funke hvis en ikke stiller ekstreme krav til instrumentet.

Men metoden med å bruke en plastpose med vann for å finne beste posisjon og så lime svingeren fast med epoky er den absolutt beste måten å montere en hekksvinger inne i skroget på.

Den som skal bruke loddet til avanserte oppgaver som å finne sprangsjikt og skille ut enkeltfisker på store dyp bør enten gå for gjennomgående eller hekksvinger.

Mye rart har vært sagt og skrevet om ekkolodd bla. i et hærverende Båtmagasin.

Har en del årganger av disse og her om dagen leste jeg en test på 23 ekkolodd fra i 1996.

Av de 23 "ekkoloddene" var 15 av disse kun vanlige digitale dybdemålere.

Ett av de få virkelige ekkoloddene som var med og etter mitt skjønn var GODE, kom langt ned på rangeringslisten fordi det var så kraftig og avansert at det ikke var brukbart på grunne farvann. :rolleyes:

Nok om det!

I en annen utgave av samme magasin som omhandler montering av svinger innvendig,står det å lese "at en lager en blanding av silikon og epoxy. Da kun epoxy neppe egner seg."

Nå har ikke jeg for vane å alltid følge blindt de råd som fremsettes fra nevnte lektyre, men i stor grad følger de råd som leverandørene kommer med. Og for Humminbirds vedkommende fulgte det med veiledning samt vanlig epoxy ala Araldit beregnet for innvendig feste av ekkolodd.

Det lar seg nok sikkert gjøre å feste svingeren med Sika, fast blir den sikkert og signal fra bunn kan vel også oppleves, men at man da svekker loddets egenskaper for leting av fisk er nok helt klart!

Sånn sett er gjennomgående bronsesvinger absolutt å anbefale

To fordeler med å montere svinger innvendig i båten.

Det blir ikke groe på svingeren, dermed ikke problem med luft forårsaket av rur. En svinger som er montert akter er ekstra utsatt for groe.

Enklere å få god avlesning av dybde under fart. Det er vanskelig å få til med en utvendig svinger.

"To fordeler med å montere svinger innvendig i båten."

Kjøper argumentet med groen.

Vinkles den utvendige svingeren 2-3° grader forover, holdes svingerflaten ren for luft, og den virker i alle fartsområder.

Tilbake til spørsmålet. Hekksvinger innvendig.

Bygg en liten vanntett kasse med lokk hvor det er plass, og hvor plastposemetoden viser at det funker.

Skru svingeren fast slik at svingerflaten er ¾ cm. over bunnen.

Fyll kassa med hydraulikkolje.

Optimal montering av innvendig svinger.

.......gror det ingenting på swingern........Det er nok lyden selv som dreper.

Du har nok litt rett i denne antagelsen, Andreas, men det er teori - du glemmer at svingeren som regel er "arbeidsløs" i 80% av tiden båten ligger på vannet. Gangtid med ekkoloddet er som regel ikke mange timer av gangen. Det gror også på en giver når båten ligger ubrukt i mange dager i strekk......

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

:diving: En fin måte å sjekke om giveren virker innvendig før en limer den fast,er først å finne ønskelig plassering.Deretter for å sjekke on det fungerer tar man en ex.brødpose og fyller den med vann og legger den i skroget gor så å legge giveren oppå.Man må passe på at det ikke er luft mellom pose/skrog,pose/giver.På denne måten kan man finne ut om det lar seg gjøre eller finne den beste plasseringen av giver
Du har nok litt rett i denne antagelsen, Andreas, men det er teori - du glemmer at svingeren som regel er "arbeidsløs" i 80% av tiden båten ligger på vannet. Gangtid med ekkoloddet er som regel ikke mange timer av gangen. Det gror også på en giver når båten ligger ubrukt i mange dager i strekk......

Etter min observasjon og innstilling burde båteieren da selge båten - da brukes den aaaaaalt for lite. Selvfølgelig vokser det sålenge ekkoloddet ikke er på, men enten tar det laaaang tid, eller lyden dreper omgående. Sålenge jeg hadde hekksvinger ute, kunne jeg alltid se den lille kretsen som var helt fri, mens det grodde som bare det på andre deler av svingeren.

Men det har jo også med de generelle vekstforhold i havnen å gjøre, helt klart.

Jeg har en gjennomgående svinger. Men ved fart over 5-6 knop eller litt slingring så tripper hele ekkoloddet. Regner med at det er pga luftbobler langs skroget.

Er det noe jeg kan gjøre med det. F.eks legge en slisse med sika i forkant av svingeren el.

Eller er det noe jeg må leve med. Svingeren er montert ganske dypt i skroget.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Men ved fart over 5-6 knop eller litt slingring så tripper hele ekkoloddet. Regner med at det er pga luftbobler langs skroget.

En HighSpeed Fairing Block løser dette problemet.

Jeg har en Highperformance bronsegiver montert i en slik.

Kan kuttes å bearbeides etter vinkel på skroget.

Fungerer veldig bra selv i 25 knop.

fairing.jpg

Det spørs vel hvilken svinger du har.

Om det er Fairing Block som passer.

Produsenten av min er Airmar til et Raymarine BlackBox Lodd.

De er vel den største svinger produsenten, produserer for Raymarine, Furuno, Garmin, Simrad, JRC etc.

Kjøpte min sammen med svingeren, og svingeren var svindyr, men du får kjøpt kun løs Fairing Block også.

Ser ikke bort fra at bare denne plast dingsen koster endel hundre kroner. :cryin:

En HighSpeed Fairing Block løser dette problemet.

Jeg har en Highperformance bronsegiver montert i en slik.

Kan kuttes å bearbeides etter vinkel på skroget.

Fungerer veldig bra selv i 25 knop.

fairing.jpg

Denne så jo veldig bra ut. Men 25 knop, det var jo fantastisk. Min får problem ved 22 knop og det trodde jeg var bra.

Er det uten en krusing på sjøen dette, eller tåler den også noen bølger uten å svikte i denne farten?

Det kommer jo an på dybden da. Blir det for dypt, faller loddet lettere ut i høy fart.

Mye sjø virker også selvfølgelig inn.

Giveren står montert ganske langt akter ca 2 meter inn fra hekken, ca. 0,5 meter til siden fra senter/kjøl (har igrunnen ikke kjøl, 200 dyp V-bunn målt akter).

Men det er fremdeles ca. 8-9 meter skrog igjen forover.

Så det skal litt til før den trekker luft.

Men det skal jo sies, at jeg driver ikke med fiskeleting i 25 knop da. :wink:

Den ideelle svingeren svømmer fritt i vannet godt fjernet fra båten uten noen fysisk forbindelse.

Selvfølgelig svært ulaseggjennomførlig.

Det er viktig at selve transduceren løftes litt vekk fra skroget for å stå i vann mest mulig fritt for turbulens. Og vinkles den ørlite forover holder den seg fri for luftbobler.

Jeg laget min fairingblock av en bit 100 mm. Divinycell jeg hadde liggende. Denne limte jeg fast, en tredjedels skroglengde fra baugen, med limsparkel og så formet jeg den til med pussekloss og grovt sandpapir. Tilslutt laminerte jeg den fast med 3 x 300 CSM.

På saktegående båter skal den vinkles svakt innover fordi vannstrømmen ikke er helt paralell med fartsretningen.

Svingeren skal monteres så dypt som det gjengede partiet tillater.

Min LS-6100 tar bunnen fint på 700 m. hvis det går i fire knop, selv om den slutter å digitalisere på 650 m.

Som jolo sier, går det fortere blir den dårligere. Men 500 m. med 11 knop går fint.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...